Jag hade tänkt montera ventiler av typ Fresh 90 i storstugan i mitt sommarhus, då det saknas ventilation där idag. Då rummet är på över 42 m2 så skall jag ha två stycken. Nu undrar jag hur dessa skall placeras gentemot varandra:
- på samma vägg ??
- bredvid varandra över samma fönster
- på olika väggar, vinkelrätta mot varandra
- på olika väggar, mitt emot varandra ??

Vore tacksam för lite vägledning
 
Kan nog inte hjälpa dig, men jag skulle ta kontakt med Fresh AB. De torde kunna besvara dina funderingar.
 
Hej, jag skulle placera dem nära radiatorerna för att kompensera för kallras främst under vintern. Jag har Fresh 90 själv i min stuga och iofs har ventilerna ett bra kallrasskydd, men det drar ju lite lite grann i alla fall.

Vidare skulle jag undvika att sätta ventilerna precis vid sängplatser och soffplatser.

Att du behöver 2 ventiler beror väl på rummets storlek. Då bör du placera ventilerna om möjligt så att de hanterar halva rumsvolymen var. Det framgår inte vilken frånluftsvent du har. Om det är murstocken (i storstugan) som är frånluftskanal så bör du placera ventilerna så långt ifrån stocken som möjligt.

Med alla bivillkor ovan kommer du säkert att ha problem att hitta vettiga placeringar överhuvudtaget och då blir det som vanligt - en gyllene kompromiss... :D 8) ;)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.