Jag skall måla en fondvägg i sovrummet, husr sjutton maskerar jag för att få kanten rak, har läst att jag ska måla över tejpen med färgen som skall va i resten av rummet, men måste jag inte måla den färgen först då i hela rummet?, skall va nästan vit, och fonden grå, hjälp hur gör jag, vill ju ha kanten skarp!
 
Hej,
Jo, måla rummet i den färg du vill ha ( på de väggar som du inte ska ha fonden).
Måla ända in i hörnen och en liten bit förbi, in på den vägg där du ska måla din fondvägg.
Räcker med någon centimeter. ( Om du ska ha en hel fondvägg)
Maskera sedan där du vill att din fondvägg ska börja.
Måla sedan längs maskeringen med samma färg som tidigare. Du mättar på så vis tejpen och får en skarp kant.
Använd inte vanlig maskeringstejp, då den har aldeles för starkt klister.
Risken är då att du sliter bort färgen under tejpen.
Använd istället tex. grön maskeringstejp för vindrutor, den sitter tillräckligt.

Lycka till :)
// Fia
 
RenoVera skrev:
Hej,
Jo, måla rummet i den färg du vill ha ( på de väggar som du inte ska ha fonden).
Måla ända in i hörnen och en liten bit förbi, in på den vägg där du ska måla din fondvägg.
Räcker med någon centimeter. ( Om du ska ha en hel fondvägg)
Maskera sedan där du vill att din fondvägg ska börja.
Måla sedan längs maskeringen med samma färg som tidigare. Du mättar på så vis tejpen och får en skarp kant.
Använd inte vanlig maskeringstejp, då den har aldeles för starkt klister.
Risken är då att du sliter bort färgen under tejpen.
Använd istället tex. grön maskeringstejp för vindrutor, den sitter tillräckligt.

Lycka till :)
// Fia


När man målar på maskeringtejpen med den vanliga väggfärgen som inte är fond, ska man låta den torka in i tejpen så man inte blandar färgerna eller?
 
Ja du måste låta den torka ordentligt, annars blir det "Dagis-konst" av det :)
 
Sjysst, har gjort men använde vanlig mask tejp, och det gick bra, fast den satt ordentligt ibland, skall köpa "blå" mask tejp till nästa gång.
 
Hej

När man 'blockar' tejpen så målar man tunt.
Det ända man ska göra är att förhindra att det kan krypa in färg vid kanten.
Detta målas sen över på en gång (med fondväggsfärgen) och direkt när man är klar drar man bort tejpen.
Det här är det 'traditionella' och mycket funktionella sättet.

Det finns en 'ny' tejp som jag uteslutande använder mig av till all maskering.
Den är i sammanhanget dyr. Dubbla priset mot 'vanlig' papperstejp.
Men den är helt suverän! Väldigt tunn men ändå stark.
Mycket följam och med mycket bra vidhäftning.
Enligt mig är den totalt överlägsen alla vanliga papperstejper.

Och den funkar alldels utmärkt för tejpning på tidigare målade underlag.
För även om det sitter fast bra så hugger den inte fast och drar med sig färg.
Och om man tryckt till den i kanten ordentligt så smiter det inte in färg under den.
När jag använder den tejpen har jag aldrig behövt 'blocka' kanterna.
Inte ens när jag målat fond på målad glasfiberväv.
Som det annars kan vara svårt att få tejpen att smita åt på överallt.

Den heter Kip 308.

http://www.kip-tape.de/produkte_detail.php?page=feinkrepp_spezial&detail=308

/Fredrik
 
Målade taket idag, väntade några timmar. Maskerade därefter med tesas rosa tejp mellan tak och vägg för att få en vit linje som bryter mot väggfärgen. Spärrmålade snålt med takfärg mot rosa tejpen, så fort den var handtorr målade jag ett lager väggfärg, när den var handtorr målade jag sista lagret. Drog av tejpen direkt därefter som tog med sig bitar av väggfärgen och förstörde linjen helt... Har gjort exakt likadant upprepade gånger och det har gått jättebra. Skillnaden idag var kanske det varma vädret på 28 grader som gjorde att färgen härdade för snabbt (?) men det känns långsökt då jag jobbade väldigt fort.

Vart har jag gjort fel och gått bort mig? Hur minimerar jag risken för att maskeringen drar med sig färg framöver. Man blir ju lagom frustrerad.
 
M Mjolnir skrev:
Målade taket idag, väntade några timmar. Maskerade därefter med tesas rosa tejp mellan tak och vägg för att få en vit linje som bryter mot väggfärgen. Spärrmålade snålt med takfärg mot rosa tejpen, så fort den var handtorr målade jag ett lager väggfärg, när den var handtorr målade jag sista lagret. Drog av tejpen direkt därefter som tog med sig bitar av väggfärgen och förstörde linjen helt... Har gjort exakt likadant upprepade gånger och det har gått jättebra. Skillnaden idag var kanske det varma vädret på 28 grader som gjorde att färgen härdade för snabbt (?) men det känns långsökt då jag jobbade väldigt fort.

Vart har jag gjort fel och gått bort mig? Hur minimerar jag risken för att maskeringen drar med sig färg framöver. Man blir ju lagom frustrerad.
Bump
 
M Mjolnir skrev:
Målade taket idag, väntade några timmar. Maskerade därefter med tesas rosa tejp mellan tak och vägg för att få en vit linje som bryter mot väggfärgen. Spärrmålade snålt med takfärg mot rosa tejpen, så fort den var handtorr målade jag ett lager väggfärg, när den var handtorr målade jag sista lagret. Drog av tejpen direkt därefter som tog med sig bitar av väggfärgen och förstörde linjen helt... Har gjort exakt likadant upprepade gånger och det har gått jättebra. Skillnaden idag var kanske det varma vädret på 28 grader som gjorde att färgen härdade för snabbt (?) men det känns långsökt då jag jobbade väldigt fort.

Vart har jag gjort fel och gått bort mig? Hur minimerar jag risken för att maskeringen drar med sig färg framöver. Man blir ju lagom frustrerad.
Det enkla svaret är att du inte väntade inte tillräckligt länge. Man bör nog vänta 24h innan man tejpar på en nymålad yta. För ett lyckat resultat så bör du nog vänta 24h mellan strykningarna samt 24h timmar från färdigmålning tills att du drar ner tejpen. Lycka till
 
För mig gör det också stor skillnad ifall jag dra längs med väggen eller ut från den när tejpen skall bort.
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
R Robban8 skrev:
Det enkla svaret är att du inte väntade inte tillräckligt länge. Man bör nog vänta 24h innan man tejpar på en nymålad yta. För ett lyckat resultat så bör du nog vänta 24h mellan strykningarna samt 24h timmar från färdigmålning tills att du drar ner tejpen. Lycka till
Okej så maskeringstejpen ska bort 24h efter färdigmålning, när jag läst på nätet samt kollat instruktionsvideon från typ Anza, Jotun, med flera så säger de ta bort maskeringstejpen direkt efter att du målat klart :surprised::sweat:
 
M Mjolnir skrev:
Okej så maskeringstejpen ska bort 24h efter färdigmålning, när jag läst på nätet samt kollat instruktionsvideon från typ Anza, Jotun, med flera så säger de ta bort maskeringstejpen direkt efter att du målat klart :surprised::sweat:
Antingen så drar man maskeringstejpen direkt, och då menar jag verkligen direkt. Man måste arbeta både snabbt och effektivt för att få ett lyckat resultat, om färgen börjar torka det minsta så bildas en hinna och man kan då få ett misslyckat resultat. Det är större chans att få ett lyckat resultat om du väntar till färgen torkat helt.
 
R Robban8 skrev:
Antingen så drar man maskeringstejpen direkt, och då menar jag verkligen direkt. Man måste arbeta både snabbt och effektivt för att få ett lyckat resultat, om färgen börjar torka det minsta så bildas en hinna och man kan då få ett misslyckat resultat. Det är större chans att få ett lyckat resultat om du väntar till färgen torkat helt.
Tack för det, ska göra enligt dina anvisningar nästa gång!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.