Hej,

Upptäckte att man ser "sökt bygglov" på siten hitta.se.
Där verkar även datum från då byggloven möjligen beviljats eller sökts stå.

Antag att du har fått ett bygglov för en extra enplans-byggnad på din tomt, 2010.
Den blir färdigställd 5 år senare och man får väl då ett slutbevis, 2015.

Men så tummade du lite på reglerna och byggde byggnaden i låt säga två våningar istället.

Det finns ju något som heter preskriptionstid för svartbyggen som väl är 10 år. Rätta mig om jag har fel då jag säger att upptäcks felet inom 10 år så måste man korrigera, upptäcks det inte inom 10 år så får det vara.

Men räknas preskriptionstiden i detta fall från 2010 eller 2015?

Mvh
Fredrik
 
Det är från när det byggdes. Alltså när det är färdigt, tolkar jag det som. Slutbevis borde väl i sammanhanget inte spela så stor roll, för det brukar väl ändå betyda att man följt bygglovet?

Kommunen får inte för utfärda rättelseföreläggande eller vite efter 10 år. Det betyder inte att det automatiskt är godkänt. Så om du vill göra någon ändring på tomten eller huset senare som kräver bygglov, så kan de villkora med att du fixar till det som du inte har bygglov först.
 
  • Gilla
TorbjornEd och 4 till
  • Laddar…
Hej!
Tackar för informationen.
Men i processen finns väl inget moment då det ska anges när det är klart? Tidpunkten för slutbevis är väl det enda man skulle kunna referera till för både den enskilde och kommunen om det skulle bli ett ärende?
Mvh
Fredrik
Ps
Den enskilde kan förstås fotodokumentera något som talar för en viss tidpunkt som skulle kunna användas i en diskussion. Låter ju lite tvetydigt i mina öron. Men å andra sidan kanske det är bra att det är så.
 
F fredand44 skrev:
Hej!
Tackar för informationen.
Men i processen finns väl inget moment då det ska anges när det är klart? Tidpunkten för slutbevis är väl det enda man skulle kunna referera till för både den enskilde och kommunen om det skulle bli ett ärende?
Mvh
Fredrik
Ps
Den enskilde kan förstås fotodokumentera något som talar för en viss tidpunkt som skulle kunna användas i en diskussion. Låter ju lite tvetydigt i mina öron. Men å andra sidan kanske det är bra att det är så.
Om inte bygglovet följs och avviker grovt så lär du inte få slutbevis. Eftersom bygglovet är 5år från startbesked. Så lär du aldrig kunna krypa unde radren med den hypotesen. Är inte bygget klart med slutbevis efter 5år så upphör hela bygglovet att gälla och allt man byggt blir ett svartbygge. Så skall man bygga under radren så skall man nig undvika göra det på ett projekt som automatiskt har tillsyn och en KA som knappast kommer godkänna några grova avvikelser. Han kan liksom sätta sin karriär på spel:cool:
 
Aha, Ka är förmodligen praxis nu. Minns då jag byggde mitt garage, 15 år sedan, så behövde jag bara skicka in vilka ritningar jag följt för att få slutbevis. Minns att det stod att byggherren måste se till att de övetstämde med detaljplanen. Men ingen tjänsteman dök upp och kollade. Jag som såg fram emot kaffe med någon och visa vad jag byggt. Mvh Fredrik
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej,

Upptäckte att man ser "sökt bygglov" på siten hitta.se.
Där verkar även datum från då byggloven möjligen beviljats eller sökts stå.

Antag att du har fått ett bygglov för en extra enplans-byggnad på din tomt, 2010.
Den blir färdigställd 5 år senare och man får väl då ett slutbevis, 2015.

Men så tummade du lite på reglerna och byggde byggnaden i låt säga två våningar istället.

Det finns ju något som heter preskriptionstid för svartbyggen som väl är 10 år. Rätta mig om jag har fel då jag säger att upptäcks felet inom 10 år så måste man korrigera, upptäcks det inte inom 10 år så får det vara.

Men räknas preskriptionstiden i detta fall från 2010 eller 2015?

Mvh
Fredrik
Är det rent hypotetiskt ärende? Eller är det resonemang kring eventuella kommande byggnader? I det fall du anger beviljades bygglovet med den äldre bygglagstiftningen och blev klart när en ny PBL (2012) trätt i kraft.
Slutbevis fick du före 2012, nu är det slutbesked.
 
Hej,

Aha, så är kanske en process nu förtiden efter 2012.
Jag tyckte det kändes som det fanns utrymme för att tänja lite på gränserna då ingen genomgång utfördes. Jag minns att jag följde detaljplanen på millimetern, var livrädd att jag skulle gjort något fel inför det besök jag trodde komma skulle, runt 2010. Men ingen tjänsteman kom. Har alltid funderat på vad som skulle hända om det visade sig att något inte stämde. Borde varit enklare att åtgärda tidigt än nu när man boat in sig och monterat arbetsbänkar mm.
Men då är det väl ändrat nu då man väl måste ha KA.
Men förresten kan man inte vid vissa små bygglovsbefriade åtgärder vara Ka själv?
Mvh
Fredrik
 
Sedan 2011 gäller nya regler (bygglov sökta efter 1/5-2011 där det finns en obligatoriskt slutanmälan.

I gamla regelverket fanns det också krav på det men ingen uppföljning och inga repressalier om det inte gjordes.

Svartbyggen blir "ok" 10 år efter de byggdes (går normalt inte kräva att de tas bort).

Kommunen har bevisbördan för att det är yngre än 10 år. Har man svartbygge som är yngre än det så håller man bara tummarna och har så lite som möjligt med kommunen att göra.
 
Väldigt olika från kommun till kommun. Hos i Partille var kommunen på plats och kollade av en gång under byggtiden och en till för slubevis. Det var en tillbyggnad på gamla reglerna (2011). Nu gör vi en ny. Då ör det lag på KA, både han och kommunen gör avstämning under byggets gång. Så nu är det rätt svårt att komma undan med några större avvikelser.
 
Fast måste man verkligen ha en slutbesiktning för att det ska räknas som godkänt? Jag ansökte själv om bygglov för en inglasad altan för ca 7 år sedan. Fick beviljat bygglov och räkning för detta. Dock när man kollar på hitta.se så står inte mitt bygglov med. Andra grannars bygglov både före och efter mitt i datum står där.
 
Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Fast måste man verkligen ha en slutbesiktning för att det ska räknas som godkänt? Jag ansökte själv om bygglov för en inglasad altan för ca 7 år sedan. Fick beviljat bygglov och räkning för detta. Dock när man kollar på hitta.se så står inte mitt bygglov med. Andra grannars bygglov både före och efter mitt i datum står där.
Även för 7år sedan krävdes ett slutbevis, men ingen besiktning.. Då kunde det i bland räcka att man meddelade kommunen att det var klart. I mitt fall där det var el mm inblandad så ville de komma på plats. Samt granska elsäkerhetsintyg. Detta varierar sannolikt från kommun till kommun.

Men ett bygglov som görs idag är lite hårdare. Dels krävs det att man har en Oberoende Kvalitetsansvarig. Denna skall upprätta en kontrollplan, och följa upp bygget löpandes. Givetvis beror omfattningen av vad det innebär. När det är klart skall kommunen utfärda ett slutbevis (Skall inte förväxlas med en besiktning, som är något mellan dig och din entreprenör). I mitt pågående taklyft har de redan nu sagt att vi kommer träffas på ett slutmöte ihop med KA. Jag vet att andra kommuner bara vill ha in Kontrollprotokollen från KA för att utfärda slutbevis. I dessa fall, om KA är med på noterna så skulle man ju kunna flyga under radaren med ev avvikelser. Hitta.se säger nog dock inte hela sanningen. Jag hade ett bygglov 2011 som avslutades 2016, det står fortfarande som pågående på Hitta
 
F
F fredand44 skrev:
Hej,

Upptäckte att man ser "sökt bygglov" på siten hitta.se.
Där verkar även datum från då byggloven möjligen beviljats eller sökts stå.

Antag att du har fått ett bygglov för en extra enplans-byggnad på din tomt, 2010.
Den blir färdigställd 5 år senare och man får väl då ett slutbevis, 2015.

Men så tummade du lite på reglerna och byggde byggnaden i låt säga två våningar istället.

Det finns ju något som heter preskriptionstid för svartbyggen som väl är 10 år. Rätta mig om jag har fel då jag säger att upptäcks felet inom 10 år så måste man korrigera, upptäcks det inte inom 10 år så får det vara.

Men räknas preskriptionstiden i detta fall från 2010 eller 2015?

Mvh
Fredrik
Spännande fråga. Har tampats med den många gånger.

Kommunen kan inte göra något om det gått mer än 10år.

Däremot om svartbygget är mer än 10 år så kan kommunen stoppa nya bygglov rörande annat på din tomt, om du vill bygga till något eller göra något annat med huset som kräver bygglov. Förutsatt att de upptäcker svartbygget förstås.

Några märkliga saker i Sverige om svartbyggen:
-En mäklare kan förmedla ett svartbygge. De behöver inte kolla upp innan. Trots högskoleutbildningen i 3 år är i princip deras enda ansvar att göra ett korrekt köpekontrakt + förklara servitut. (något hårddraget). Jag kan inte direkt se att mäklare har något annat direkt ansvar.
-Köparen måste kolla detta, men det är det få som gör. Obegripligt slappt.
-Säljaren kan åka på problem och kostnader om köparen klagar på svartbygge. Men det kan blir en krånglig process. Så de flesta låter bli att göra någon scen i rätten m.m. om saken.

Bra att veta är att det ankommer på ägaren till en fastighet att kunna bevisa att det finns bygglov på allt. Inte säkert att kommunen har allt arkiverat. Så kräv av säljaren bevis på att att det finns bygglov på allt och att någon friggebod m.m. för nära grannens tomt är godkänd av grannen med signatur på ritningen, innan du skriver på köpeavtalet. Men ingen gör detta knappt, obegripligt slappt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lillekitte och 2 till
  • Laddar…
Om du bygger något olovligt och åtgärden preskriberats så kan du fortfarande få bygglov för åtgärder som inte rör den/det olovliga. Det är planenligt utgångsläge som bygglovshandläggaren tittar på och det finns inga hinder att bygga exempelvis en större komplementbyggnad på fastigheten bara för att en tillbyggad på huvudbyggnaden utförts olovligt för mer än 10 år sedan. Under förutsättning att det finns byggrätt kvar för den åtgärd ansökan avser givetvis.

För kännedom så är det definitivt inte lag på KA. Det krävs exempelvis inte för mindre tillbyggnader och enklare komplementbyggnader.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Om man råkat bygga något på grannens tomt? Frågar åt en kompis.
 
F Freddan#1 skrev:
Bra att veta är att det ankommer på ägaren till en fastighet att kunna bevisa att det finns bygglov på allt.
Är det verkligen så? Enligt mittbygge.se https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/vanliga-begrepp/olovligt-byggande.html

"Det är kommunen som har bevisbördan vid ingripanden. Kommunen kan inte ta ut byggsanktionsavgiften om byggnadsnämnden inte låtit den som byggt olovligt, fått möjlighet att yttrande sig inom 5 år efter överträdelsen."

Men det står även att:
  • Kommunen kan utfärda ett föreläggande för att få till rättelse vid avvikelse från bestämmelser i bygglagstiftningen.
  • Föreläggande följer med till ny ägare när en fastighet säljs om den tidigare ägaren inte har följt beslutet. Den nya ägaren kan då få ta kostnaden.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.