Magnus E K
Försökt googla på detta men hittar nog inte de rätta söktermerna.

Jag har en analog voltmeter som jag köpte i ett tidigare liv till något projekt som aldrig blev av:

Analog voltmeter med skala upp till 30 V och anslutna kablar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en idé om att äntligen få användning för den så här tre decennier senare, som en "display" som går att styra från datorn (t ex för att visa aktuellt elspotpris). Frågan är hur jag får till en koppling som kan generera en utsignal i form av likspänning på upp till 30 V (om jag vill kunna utnyttja hela skalan). Jag har mätt upp resistansen till 30 kΩ, så strömbehovet är lågt, som högst 1 mA om jag räknar rätt. Bäst vore om kretsen både gick att driva och styra från en USB-port. Är det någon som har tips på koppling eller vad jag ska söka efter?
 
Det blir lite av ett problem eftersom en USB-port ger max 5,25 V och din mätare är helt proportionell mot inspänningen. En amperemeter hade varit lättare att anpassa. Förutsatt att du inte vill modifiera voltmetern inuti så behöver du en spänningsskälla på minst 30 V som du sedan kan reglera. Det kan mycket enkelt åstadkommas med en DC-DC-konverter. Att sedan reglera spänningen går att göra via en optokopplare med utsignal från en Raspberry Pi t.ex.
 
  • Gilla
Frobomm och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Ja, någon form av DC-DC-konverter är vad jag tänkte på, eller att använda en traditionell liten trafo (har några liggande) för att transformera upp och sen sätta diodbrygga och filterkondensator (om det behövs) efteråt. Inte nödvändigt att det blir helt linjärt heller eftersom det skulle gå att kalibrera i mjukvaran sen.

Har faktiskt för mig att jag har en amperemeter också som ser likadan ut, fast hittar den inte nu och minns heller inte vilket mätområde den i så fall har.
 
Både volt. och amperemetrar behöver bara mycket små spänningar för att ge fullt utslag. För att anpassa dem till en viss spänning eller ström använder man spänningsdelare i form av resistorer. Ibland sitter de på utsidan så man kan gå direkt på mätarens spole om man vill. Dina är antagligen integrerade men du kan ju labba med att ta isär den du har och titta. Spolen behöver kanske någon volt och några tiotals mikroampere för att ge fullt utslag.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Tack för info, verkar logiskt! Tyvärr är den inte öppningsbar; fronten går att lossa, men därifrån kommer man bara åt själva skalan. På baksidan där anslutningarna sitter är det helgjuten plast, så här (komplett med damm och min gangsterkoppling för att testa):

Bakre delen av en mätare med öppna kabelanslutningar och improviserad koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En 30V spänningskälla, en transistor, ett par motstånd och en PWM-utgång på en Raspberry-pi, Arduino eller liknande borde räcka för att få ihop det.
Plus lite programmering då såklart och nåt vettigt sätt att ta in ingångsvärdet.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Skulle ju allra helst bygga det helt av prylar jag redan har liggande, och driva från en vanlig PC (har parallellutgång också som jag använt lite förr) men det kanske är för krångligt.
 
C
Magnus E K Magnus E K skrev:
Skulle ju allra helst bygga det helt av prylar jag redan har liggande, och driva från en vanlig PC (har parallellutgång också som jag använt lite förr) men det kanske är för krångligt.
Beror ju på vad du har liggande, men någon sorts (om än rudimentär) digital-till-analog-omvandling måste ju till.
 
Magnus E K
Får inventera lagret sen och göra en lista... Har i alla fall fått lite idéer nu och mer motivation att genomföra "projektet". Kommer posta resultatet om det blir något som fungerar.
 
Om du öppnar fronten, så är jag nästan säker på att du har skruvar därunder, som håller fast innanmätet. Där inne borde du hitta förkopplingsmotståndet, som kan tas bort. Du får då en strömmätare med kanske 100 uA för fullt utslag ( måste kollas). Sedan kan du ta en 8-bitars parallellport och sätta lämpliga motstånd i serie med varje bit, så du får ström förhållande 1,2,4,8,16,32,64,128. 128 bör då ge halvt utslag. Vips, så har du skapat dig en digital- till- analogt synintrycks-display !
P.S. det går naturligtvis att fuska med en extern A/D-omvandlare också, men inte lika mycket " projekt" D.S.
Edit : en OP-amp är ju bra att sätta dit också förstås.
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Ska testa senare. Är lite rädd bara att förstöra den då det ju är känslig mekanik. Ska se om jag hittar den andra så jag har en i reserv om det skiter sig.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Magnus E K
Och jag som trodde såna grejor inte såldes (nya) längre. Den (eller ev. de) jag har är ju köpta för 30 år sen.
 
Finns hur mycket som helst om man googlar på analogue panel meter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.