Hej,
Har letat runt lite men hittar inte något bra svar på min fråga..
Kom att tänka på, att om jag monterar två fasta 9x21 mot varandra dvs mot samma 45x145 regel i mitten,(gulmarkerad i bild) hur gör man då för att inte skruvarna ska krocka med varandra? En karmskruv går väl in iaf 40 mm i regeln?
Brukar man lösa det genom att beställa de förborrade hålen för karmskruv på olika höjd hos fönsterleverantören, eller sätta dubbla väggreglar i mitten kanske?

Har två såna här öppningar på långsidan, på ena stället 2 fasta 9x21 och på andra stället ett fast och en dörr.


3D-skelettillustration av trästomme med en gulmarkerad regel i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrX2
  • Laddar…
Hålen sitter ej på samma höjd avstånd i karm om man jämför höger o vänster så de krockar ej.
 
  • Gilla
MrX2 och 1 till
  • Laddar…
Där ser man, någon som redan tänkt på det från början alltså :D Då släpper jag den tanken. Tack för info Håbbe!
 
Tack själv , Min byggare tog bort 45x145 regel i mitten och lade en större avbärning (C4 45x220) ovanpå hela fönstersektionen i stället och satte fönster dikt an. Blev snyggare så sade han och jag kunde hålla med
 
Okej, karm mot karm direkt alltså? Jag har en övre bärlina 45x145 över hela långsidan och ytterligare en över fönsterpartierna så den lösningen utan regel emellan borde kunna funka i mitt fall också. Kan tänka mig att det ser bättre ut så. Tack för tipset!
 
Liten update..
Det går säkert jättebra att skruva karm mor karm, har sett fler på forumet som gjort det.
Pratade med Nordiska fönster och de sa att man kan göra så, men att de inte rekommenderar det.
Såg sedan ett klipp där de har samma typ av placering av fönsterna och där har de löst det genom att sätta dubbla 45or på de ställena. Men om man säger till vid beställning att man vill ha borrhålen på olika höjder så var det inga problem så då bör det ju gå lika bra med en 45a iaf.
Jag kanske kör på med min 45a i mitten och sätter en plåt eller något emellan fönsterna istället för foder.

Personer som arbetar med att bygga en trästomme för fönsterinstallation på en byggplats omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.