Hej,

efter att ha diskuterat med två hustillverkare och fått helt motsatta uppgifter kanske det finns någon här på forumet som kan hjälpa mig.

Vi kommer sannolikt att bygga hus med pulpettak i plåt, ca 10 graders lutning. En hustillverkare jag pratade med sa att det var en enkel=billig konstruktion (bortsett från takplåten) jämfört med vanligt sadeltak, en annan påstod det motsatta. Vem skall man tro på?
 
Som jag ser det borde pulpettak bli mycket billigare då inga takstolar behövs.


 
Nja, nån form av upphållande konstruktion är det ju även på ett pulpet-tak.
Däremot blir plåtarbetena betydligt dyrare - det ska ju tätas mot en vägg....

Värdelös takkonstruktion tycker jag. Och ful. :)
 
Vi valde oxå på dessa 2 alt. Pulpettak blev ca 10.000 dyraye hos alla husleverantörer vi tog kontakt med. Valde till slut ryggåstak, men mest för att det passade bättre på huset.
 
???
Ryggåstaket är väl invändigt? Vad var det på utsidan?

Har man takutsprång kan det väl inte vara några större problem med tätningen mot väggen?

En del hustillverkare klarar inte av att göra takstolar med annat än en enda speciell vinkel. Skall man ändå köpa av dem, måste ju de specialbeställa takstolar (eller motsvarande) hos en tredje part, och då blir det ju dyrare...

10 grader är väldigt liten lutning. Förmodar att det är just den speciella stilen ni attraheras av. Ett sadeltak (som troligtvis skulle bli högre; kan man ha takstolar med 10 graders lutning?) skulle se helt annorlunda ut. Klart ni skall ha pulpettak!
 
Tack för alla svar! Nu lutar det kanske åt ett platt tak... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.