Vilken dimension bör jag använda på väggreglarna till en carport som på bilden?

Är 45x145 OK?

Bör man använda samma dimension i både carportsdelen som i förrådsdelen?

Carport3.jpg

Övriga uppgifter som jag misstänker påverkar dimensioneringen:

Platta på mark under förrådsdelen. Plintar i övrigt.
Betongpannor på taket.
Snözon 1
 
Hej !
Jag tror att det räcker med 45*120 som väggstomme. Förrådet värms kanske inte upp mer än till +10 grader. En annan viktig aspekt är nog vindstabiliteten.
 
Vad menar du med att vindstabiliteten är en viktig aspekt? Kan du utveckla det lite vore jag tacksam.

Menar du att 45x120 räcker men att vindstabiliteten då blir ett problem som kräver speciella konstruktionslösningar i övrigt?

??? Vad i så fall?
 
Hej,

Jag är intresserad av vad ni kommer frma till. Skall själv bygga en carport om ett tag. Vindstabilitet är inget att leka med. En granne till en kompis fick se sitt garage rasa under en ganska måttlig höststorm. Han höll på att bygga om, och hade bla tagit upp en ny dörr i "bakväggen", gissar att han då hade sågat av ett snedstag. Hela garaget vek sig. Han höll på att bygag på en förrådsdel, så det kan tänkas att han även hade demomterat ev. förstyvamde skivor.
 
Jo. Vindstabilitet är viktigt. Viktigt är att vinden som blåser in i carporten kan komma ut (som på sidorna enligt ritningen överst). Snedsträvor är viktigt. Att förankra bärlinor i de bärande stolparna är viktigt.

Konstruerade och byggde själv en dubbelcarport med oisolerat förråd i bakkant för några år sedan, och den har nu stått opåverkad under två 'orkaner' (som båda blåste från helt fel håll -- rakt in genom öppningen...).

Förutom stolpar, takstolar och bärlinor använde jag nästan uteslutande 45x70. Spikade som Z i de väggar som panelades, samt som korta snedsträvor mellan bärlinor och stolpar (klassiska trebens-Y högst uppe på stolparna om ni förstår vad jag menar...).

Snarast överdimensionerat det hela, under första 'orkanen' var jag orolig nog att gå ut och titta... Jag höll på att blåsa bort, men carporten stod där helt opåverkad. Ganska nöjd kände man sig då... ;D

Poängen? Det är inte dimensionen på materialet allena som avgör en konstruktions styrka. Fackverk av 'klena' dimensioner är mycket starkt...
 
Jag föreslår följande förstärkning -
1. Plintar under carportdelen ersätts med helgjuten platta.
2. Stolpskorna till carportens pelare förankras i plattans armering.
3. Carportens fyra ytterhörn förenas diagonalt (som ett stort kryss) omedelbart under takstol med två horisontella bjälkar.
4. Bärlinorna utföres i limträ (alternativt kertu). Samma material användes för carportens pelare Med denna förbättring bör du kunna spara in minst en av de tre pelarna på varje långsida.
 
Oj då !
Där steg priset på min carport väsentligt skulle jag tro. Dock en intressant lösning tycker jag.

3. Carportens fyra ytterhörn förenas diagonalt (som ett stort kryss) omedelbart under takstol med två horisontella bjälkar.
Skulle du kunna förtydliga det här lite? Vilken dimension på bjälkar föreslår du?

4. Bärlinorna utföres i limträ (alternativt kertu). Samma material användes för carportens pelare Med denna förbättring bör du kunna spara in minst en av de tre pelarna på varje långsida.
Dimensioner?

/P
 
Alltså... Gjuten platta är ju trevligt. Men det kostar en aaaaning mer än t.ex. marksten eller singel. Ska carporten förbli just carport och inte byggas om till garage så ser jag inte heller vitsen med detta?

Samma sak med limträ; Visst, det är starkt så det förslår och låter en bygga luftiga konstruktioner... Men sist jag kollade var det ganska dyrt jämfört med 'vanligt bonnträ', och således lite overkill för en enkel carport. Eller?

Jag menar, ett par extra betongfundament och stolpar blir man ju inte direkt ruinerad av...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.