B
S Svanteman skrev:
AB kostar väl fortfarande 50 000:- att starta men det är väl investerade pengar för att hålla ekonomin helt skild från det privata.
Aktiekapitalet är ingen direkt kostnad.

Lägsta möjliga aktiekapital är numera 25 000. Bolagsverket tar en registreringsavgift på ett par tusen. Den avgiften är en kostnad som liksom ursprungsbeloppet för aktierna ingår i ägarens anskaffningsutgift. Aktiekapitalet går att använda i företaget men det gäller att hålla koll så att inte halva aktiekapitalet förbrukas, hur det funkar behöver vi inte avhandla här och nu.
 
Det är högre kostnad att köpa fastigheter med AB än som privat, undra om det är 1.5% dyrare av köpeskillingen
 
B
Stämpelskatten är 4,25 % för juridiska personer, för privatpersoner är den 1,5 %.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
C
Om fastigheten redan i dag ägs av ett AB som endast äger denna fastighet så är det självklara sättet att överlåta hela bolaget. Så slipper man stämpelskatt osv.
 
Om inte min privata ekonomi påverkas negativt av att det går dåligt för bolaget så tror jag ändå att jag föredrar att genomföra affären genom företaget istället för privat även om det blir några procent mer skatt på det.
 
Om du låter ditt företag köpa fastigheten så blir lagfartsavgiften (stämpelskatten) 4,25%. Om du köper den privat blir avgiften 1,5%. Om du istället köper bolaget som äger fastigheten blir det ingen lagfartsavgift alls. Det är ofast så det går till i fastighetsaffärer mellan bolag.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tycker det låter som att du har läge på en ganska lönsam investering på sikt! Jag äger själv en liten hyresfastighet med tillhörande garage. Kan säga att garaget är betydligt lönsammare än lägenheterna. Alla situationer är unika men jag skulle säga att det till 99% sannolikhet borde vara bäst att du startar ett AB och sedan köper fastigheten där. Du behöver inte starta det innan du vunnit ev budgivning, det tar inte lång tid att göra sedan, se bara till att du tydliggör det för mäklaren.
Du startar AB med lägsta aktiekapital. (Du kan använda aktiekapitalet till köpet av fastigheten). Banken kommer troligtvis kräva ca 30-40 % eget kapital så det måste du fixa fram på något sätt, kanske låna upp på ditt privata hus. De pengarna lånar du sedan ut till ditt eget ägda AB som köper fastigheten, för detta kan du ta ränta för (närarande ca 4%). Det skulle kunna vara så att du kan täcka alla driftkostnader redan första året om du hyr ut garaget och kanske uppställningsplatser mm.

Sedan sparar du ihop pengar så du kan finnansiera ca 30-40 % av ett nytt garagebygge, resten lånar du av banken. Du behöver ju inte bygga 1000 m2 garage direkt. Utan bygg ett garage på kanske 100-200 m2 som du sedan hyr ut. när du har hyreskontrakten klara på det kan du troligtvis värdera upp fastigheten och använda den högre värderingen som grund för att låna upp pengar till nästa utbyggnation, samt att du återinvesterar alla hyresintäkter, då kanske du kan få till att bygga en större byggnad på 500 m2. Så fortsätter du tills du byggt klart. Troligtvis har det då gått ett antal år där du inte har kunnat plocka ut någonting från företaget, men du har byggt upp ganska stora värden i form av byggnader. Då kan du börja plocka ut pengar från företaget! Du kan amortera det du lånat ut från dig själv och då bara betala 22% i vinstskatt i bolaget. Sedan har du då också sparat på dig utdelningsutrymme enl 3:12 regler under ett antal år som du då kan börja plocka ut relativt lågbeskattat.

Fördelen med det här är att du bygger upp ditt kapital med oskattade pengar (eller i vart fall lågskattade pengar). Det går så mycket fortare än att spara pengar från vanligt arbete! Ev kan du kanske även extraknäcka lite som egen företagare under tiden och på så sätt snabba på det hela. Det drar bättre att spara ihop kapital om man fakturerar 4-500 kr/h istället för att få ut 150 kr efter skatt och spara av dem.

Du kommer också att lära dig mycket om att vara företagare under tiden! Det tycker i alla fall jag är roligt! Jag tror du i det här upplägget har möjlighet till ganska stor uppsida och ganska begränsad nedsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.