Hej! Vi fick idag elektrisk golvvärme limmad på golvet. Min sambo som väger 115 kg gick in med skor och trampade på golvvärmen! Har kablarna gått sönder nu? Är ebeco cable kit 200.
 
Väldigt osannolikt att de inte skulle tåla det. men det finns ju skor och skor... Kabeln tål väl ungefär lika mycket som en lampsladd, minst. Så om det inte brukar spraka om lampsladdar han går på, så borde inget att hänt här heller.

Det kan ju vara lite känsligt om kabeln är monterad ovanpå ett nät av armeringsjärn (vanligt), då kan det bli ett väldigt högt punkttryck om man går på det. Lite som att lägga en slö kniv under en kabel och ställa sig på den.
 
H hempularen skrev:
Väldigt osannolikt att de inte skulle tåla det. men dte finns ju skor och skor... Kablen tål väl ungefär lika mycket som en lampsladd, minst. Så om dte inte brukar spraka om lampsladdar han går på, så borde inget att hänt här heller.

Det kan ju vara lite känsligt om kabeln är monterad ovanpå ett nät av armeringsjärn (vanligt), då kan det bli ett väldigt högt punkttryck om man går på det. Lite som att lägga en slö kniv under en kabel och ställa sig på den.
Det var vanliga sneakers och kabeln är limmad mot betong. men han väger 115kg och gick runt där på kablarna... :/
 
Ni får mäta, det följer med ett mätschema hur man mäter att kablarna är ok.
 
Eskes Eskes skrev:
Ni får mäta, det följer med ett mätschema hur man mäter att kablarna är ok.
det kan väl bara en elektriker göra? elektrikern mätte innan min sambo trampade runt :/
 
  • Haha
Lulaua
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Väldigt osannolikt att de inte skulle tåla det. men det finns ju skor och skor... Kabeln tål väl ungefär lika mycket som en lampsladd, minst. Så om det inte brukar spraka om lampsladdar han går på, så borde inget att hänt här heller.

Det kan ju vara lite känsligt om kabeln är monterad ovanpå ett nät av armeringsjärn (vanligt), då kan det bli ett väldigt högt punkttryck om man går på det. Lite som att lägga en slö kniv under en kabel och ställa sig på den.
även om kabeln är 4mm? :/
 
Fast det kan ju vara lite knepigt för oss privatpersoner. OM man skall kontrollera kabeln, så behöver man mäta med en iosolationsprovare (ett instrument som lägger ut 250 - 1000V på kabeln). Det är inget som är så vanligt i verktygsarsenalen hos icke-elektriker.

Installatören har ju förhoppningsvis gjort en mätning efter att kabeln blev utlagd. Nästa mätning skall göras efter ingjutning.
 
H hempularen skrev:
Fast det kan ju vara lite knepigt för oss privatpersoner. OM man skall kontrollera kabeln, så behöver man mäta med en iosolationsprovare (ett instrument som lägger ut 250 - 1000V på kabeln). Det är inget som är så vanligt i verktygsarsenalen hos icke-elektriker.

Installatören har ju förhoppningsvis gjort en mätning efter att kabeln blev utlagd. Nästa mätning skall göras efter ingjutning.
men känns sådär om vi gjuter och den ej funkar :/ kan man trampa på slingorna med skor?
 
A Amaryllis92 skrev:
men känns sådär om vi gjuter och den ej funkar :/ kan man trampa på slingorna med skor?
Enda svaret ni kan få är ju att ni låter elektrikern mäta igen

Dumt att gjuta nu när ni är osäkra. Är ju betydligt enklare att åtgärda nu en efteråt.
 
  • Gilla
Ordförande
  • Laddar…
Svaret bör vara att: antagligen är inget trasigt. Vill du vara helt säker, betala en elektriker att mäta igen innan ni gjuter.
 
Som sagt, jag tror att kabeln klarar sig, men det är ju klart mindre lämpligt. I praktiken kommer hantverkarna som gjuter att trampa på kabeln med skor på fötterna. de kan behöva klafsa i gjutningen, så ser man ingen kabel.
 
H hempularen skrev:
Som sagt, jag tror att kabeln klarar sig, men det är ju klart mindre lämpligt. I praktiken kommer hantverkarna som gjuter att trampa på kabeln med skor på fötterna. de kan behöva klafsa i gjutningen, så ser man ingen kabel.
skäms över att ringa elektrikern, får hoppas de klara sig
 
OM ni mät och de som sedan gjuter trampar sönder, så är deras försäkring som gäller. Om ni inte mät och det inte fungerar sedan så är det svårt att bevisa vem som gjort fel.
 
tommib
Din skam inför att ringa elektrikern är alltså större än det du känner inför en potentiellt icke fungerande golvvärme? Ok, i så fall kör på.

Skulle jag vara du skulle jag ringa. För sinnesfridens skull.

Själv tror jag att det inte är någon fara.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
men brukar hantverkare kliva på dessa? känns ju som att det ska hålla för att gå på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.