Jag kommer inom kort att flytta från ett hus med kommunalt VA till ett hus med enskilt. Besiktningsmannen sa att det finns lite fukt i källaren som bör försvinna vid installation av kommunalt VA. Kan detta stämma?

Är det normalt med ett visst läckage från pump och hydrofor?

Sedan kostar enskilt idag ett par tusenlappar om året för slamtömning, kvaliteten på vattnet verkar bra. Kommunalt kommer ju kosta 7-10 tusen om året i Göteborg. Plus då grävning och kostnad för vattenmätare.

Vad tycker ni som har enskilt, är det hanterbart eller drömmer ni om kommunalt?

Det lutar åt att jag installerar kommunalt men vill bara höra med forumet först vad man skall tänka på. Det blir kanske att behålla befintlig brunn för bevattning.
 
Men har du något val? I normalfallet tvingas du ansluta dig till kommunalt avlopp om det finns. Vattnet kanske inte är lika obligatoriskt. Men avloppet brukar vara den stora kostnaden. Eftersom den största delen av den rörliga vattenavagiften är för avloppshanteringen så tvingas du betala det mesta av vattenkostnaden även om du har egen brunn (du får sätta mätare).

Att fukten skulle försvinna vid installation av kommunalt VA låter som en typisk "mäklarförklaring". Räkna inte med det.

Har du koll på vad anslutningen kommer att kosta. Dte är inte ovanligt med obligatorisk anslutningsavgift på över 400 000.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
henric78 och 6 till
  • Laddar…
Avgiften är redan betald av säljaren. De hade tänkt installera när kommunen drog in och tvingades betala avgiften men det blev en separation i stället och då valde de att inte göra själva arbetet.

Vad jag har hört från säljaren finns det inga förelägganden på avloppet utan samfälligheten tömmer slam regelbundet.

Det var besiktningsmannen som sa det där med fukten, det är lite längst ner vid vägg/golv. Har dock haft en extra besiktning som borrade sig in under krypgrunden och konstaterade att det är torrt i själva kryputrymmet så jag ser inte det som ett jätteproblem. Huset är från 1920 med granitsockel och så tillbyggd på 80-talet.

Så det blir nog kommunalt men ville bara höra lite om vad man skall tänka på, tydligen måste man ha en certifierad installatör av vattenmätare. Är det något mer man skall tänka på typ att köpa en vattenmätare med LAN, WiFi och Bluetooth eller vad är det som gäller? Vilket certifikat skall installatörer ha eller måste han vara godkänd av varje kommun?
 
Som jag uppfattat det så är det kommunens personal som installerar själva mätaren. Men det måste då finnas en färdig konsol att montera den på, och som skall uppfylla alla tillgänglighetskrav. Du kan inte själv välja mätartyp, kommunen installerar sin mätare. Och den byts sedan ut med jämna mellanrum.

Vi har nyligen köpt fritidshus i ett område där kommunalt VA skall installeras, till hög kostnad. Vi har fått informationen, att när det är klart i gatan, så har man två år på sig att fysiskt koppla in det. Därefter blir det vitesföreläggande.
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
harry73
när vi byggde huset, kunde vi ansluta oss på en gammal vattenledning som fanns i närheten. Det var en no brainer att ansluta sig till kommunalt vatten istället för att borra en egen brunn med risk för dålig vatten, mycket kalk och eventuellt mycket järn som missfärgar allt badrumsporslin.

Kommunalt avlopp fanns det däremot inte, så det blev 3 kammarbrunn. Fördelen med den är den låga kostnaden. Installation gick på 40 tkr och tömning handlar om tusenlappar. Men förra vintern visade det sig att mina spridarrör var igensatt och jag fick spola rent. Nu var det inte en stor kostnad, men för att slippa extra kostnader för akututryckning fick jag under en vecka hålla igång hela systemet genom att tömma fördelningsbrunnen på kvällarna.
Nu är risken såklart att infiltreringen når sin tekniska livslängd och att vi behöver gräva upp trädgården.

Å andra sidan har kommunen annonserat att de ska ansluta området på kommunalt avlopp inom 5 år, och det är inte heller en kostnad som vi är sugna på.
 
Jag hade behållt det enskillda så länge det fungerar. Dick bör du noga kolla upp vad som är sagt i området. Hamnade själv i en knasig sitts när ett område tog ställning till kommunalt vatten. Ingen tvingades gå med men hela tanken var att de som gick med fick stå för fiolerna för att senare få tillbaka pengar vart efter flera gick med. Ni kan ju tänka er hur det gick med den grannsämjan.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
N
Har kommunalt vatten och enskilt avlopp. En bra kombination eftersom enbart vatten är väldigt billigt per m3 (4,20). Tömning av avloppet kostar 1 150:- om året.
Skönt att veta att man inte behöver snåla på vattnet under torrperioder. Kommunen tar vatten ur Vättern så det lär inte ta slut i första taget.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
M
Att få kommunalt VA skulle jag säga är en nobrainer för dom flesta. Har utfört ganska många entreprenader i samfälligheter och dragit fram kommunalt VA och jag har sällan stött på en kund som inte välkomnat detta. Det brukar vara nån enskild 80-plussare som tycker det är onödigt att gräva upp vägar osv. när det fungerar lika bra som det gjort i alla år. Så dom flesta ser det hela som positivt, alltid tillgång till exemplariskt rent vatten, inga krånglande avloppspumpar som sätts igen av bomullstops, luktfritt, lättskött. Sedan brukar ju fastighetsvärdet i dom flesta fallen öka med samma belopp som anslutningsavgiften.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Att få kommunalt VA skulle jag säga är en nobrainer för dom flesta. Har utfört ganska många entreprenader i samfälligheter och dragit fram kommunalt VA och jag har sällan stött på en kund som inte välkomnat detta. Det brukar vara nån enskild 80-plussare som tycker det är onödigt att gräva upp vägar osv. när det fungerar lika bra som det gjort i alla år. Så dom flesta ser det hela som positivt, alltid tillgång till exemplariskt rent vatten, inga krånglande avloppspumpar som sätts igen av bomullstops, luktfritt, lättskött. Sedan brukar ju fastighetsvärdet i dom flesta fallen öka med samma belopp som anslutningsavgiften.
Jag tänker väl också i dom banorna. Det är i en lantlig del av Göteborg men prisbilden är ändå sådan att kommunalt VA inte är en stor del av köpesumman och de flesta köpare uppskattar nog kommunalt. Sedan är jag en person som tycker att grundläggande infrastruktur bara skall fungera.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men har du något val? I normalfallet tvingas du ansluta dig till kommunalt avlopp om det finns. Vattnet kanske inte är lika obligatoriskt. Men avloppet brukar vara den stora kostnaden. Eftersom den största delen av den rörliga vattenavagiften är för avloppshanteringen så tvingas du betala det mesta av vattenkostnaden även om du har egen brunn (du får sätta mätare).

Att fukten skulle försvinna vid installation av kommunalt VA låter som en typisk "mäklarförklaring". Räkna inte med det.

Har du koll på vad anslutningen kommer att kosta. Dte är inte ovanligt med obligatorisk anslutningsavgift på över 400 000.
På Värmdö kostade min VA-anslutning 210.000 i anläggningsavgift och ca 90.000 på min tomt för grävning, mycket sten-spräckning och rördragning. Men då fick jag ett vanligt avlopp med ett bra fall på 2 cm/m till de båda husen. Det finns skojare i branschen som tar betalt per METER istället för per TIMME. Det kan skilja över 50.000 kr på slutpriset. Vi hade många grannar, som kände sig blåsta av en sådan skojare. Fråga dina grannar som har redan hunnit ansluta sig, vad de betalade, hur jobbet gjordes och hur nöjda de var. Eftersom vi hade hund på den tiden, pratade jag med många på mitt område och fick tips på en billig och bra firma. Vår entreprenörs pappa hade dessutom varit bergsprängare, så han hade stor vana i att borra berg och spräcka det med snigel-dynamit. De hyrde på Cramo en tryckluftsborr och borrade upp till 160 c djupa hål i en berg-klack, som var i vägen för rörgraven. Vi fick inte använda sprängmedel eller tändhattar, pga att grannen var livrädd för att få sprickor i sitt hus med källare som stod på lera.

Om möjligt, satsa på ett vanligt avlopp med självfall och inte ett pumpavlopp, "villapump-station" med skärande pump i en djup balja. Även kallad för "tampong-tugg", eftersom trosskydd och tamponger är dess akilleshäl. Min granne har haft flera "tampong-utdragningar" med slamsugare och vatten-bil, till en kostnad på 4.500 kr per gång. Det är ofta gästerna, som spolar ner sina bindor, trosskydd och tamponger i avloppet, men det är husägaren som får betala. Långa strömavbrott gör att pumpsumpen blir full och man får inte spola mer på toaletten, inte duscha, tvätta eller diska. Det kan t o m uppstå vattenskador, när avloppet inte längre drar eller det kan bli otrevligt med bräddning av pumpsumpen på tomten, med både kiss och bajs flytande på gräsmattan. De skärande pumparna är dessutom känsliga för fett och för många av mina grannar stannade pumpen redan efter ett år. Torka upp stekpannan och häll inget fett i avloppet. Det tog en timme, innan service-bilen anlände och pumpen byttes ut (de servas och stoppas tillbaka). Mycket elände m a o med dessa "tampong-tuggar".
 
  • Gilla
  • Haha
Tombrittberg och 4 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag kommer inom kort att flytta från ett hus med kommunalt VA till ett hus med enskilt. Besiktningsmannen sa att det finns lite fukt i källaren som bör försvinna vid installation av kommunalt VA. Kan detta stämma?

Är det normalt med ett visst läckage från pump och hydrofor?

Sedan kostar enskilt idag ett par tusenlappar om året för slamtömning, kvaliteten på vattnet verkar bra. Kommunalt kommer ju kosta 7-10 tusen om året i Göteborg. Plus då grävning och kostnad för vattenmätare.

Vad tycker ni som har enskilt, är det hanterbart eller drömmer ni om kommunalt?

Det lutar åt att jag installerar kommunalt men vill bara höra med forumet först vad man skall tänka på. Det blir kanske att behålla befintlig brunn för bevattning.
Det var billig avloppstömning. Vi har 11 m3 tank. Tömning 1 gång om året går på 5-600 € inkl 100 för körning.
Har en 2,5 m3 slamavskiljare med biobädd och ifiltration.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag kommer inom kort att flytta från ett hus med kommunalt VA till ett hus med enskilt. Besiktningsmannen sa att det finns lite fukt i källaren som bör försvinna vid installation av kommunalt VA. Kan detta stämma?

Är det normalt med ett visst läckage från pump och hydrofor?

Sedan kostar enskilt idag ett par tusenlappar om året för slamtömning, kvaliteten på vattnet verkar bra. Kommunalt kommer ju kosta 7-10 tusen om året i Göteborg. Plus då grävning och kostnad för vattenmätare.

Vad tycker ni som har enskilt, är det hanterbart eller drömmer ni om kommunalt?

Det lutar åt att jag installerar kommunalt men vill bara höra med forumet först vad man skall tänka på. Det blir kanske att behålla befintlig brunn för bevattning.

Hej Anders
Bor i Stockholms skärgård sedan -78. Har haft servitut på grannens brunnsvatten hela tiden, så min kostnad har varit minimal, förutom tanktömning (3 kb) som på senare år kostat ca 17.000/år (förmodligen läckage in någonstans).
Att ta vattenprov på ditt tänkta brunnsvatten är att rekommendera. Har nyligen gjort det och fått svar att vattnet innehåller natrium, klorid, radon och uran. Har därför ansökt om kommunalt v/a som skulle kosta 262.000:- i anslutning och få bekosta all grävning fram och in till fastighet. Slutsumma ca 400-450.000.
Har själv inte så mycket att välja på tycker jag, men är "ditt" brunnsvatten bra och avlopp/infiltration godkänd skulle jag nog behålla det.
 
  • Gilla
Tiger06 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag kommer inom kort att flytta från ett hus med kommunalt VA till ett hus med enskilt. Besiktningsmannen sa att det finns lite fukt i källaren som bör försvinna vid installation av kommunalt VA. Kan detta stämma?

Är det normalt med ett visst läckage från pump och hydrofor?

Sedan kostar enskilt idag ett par tusenlappar om året för slamtömning, kvaliteten på vattnet verkar bra. Kommunalt kommer ju kosta 7-10 tusen om året i Göteborg. Plus då grävning och kostnad för vattenmätare.

Vad tycker ni som har enskilt, är det hanterbart eller drömmer ni om kommunalt?

Det lutar åt att jag installerar kommunalt men vill bara höra med forumet först vad man skall tänka på. Det blir kanske att behålla befintlig brunn för bevattning.
Jag har kvar den gamla brunnen och använder vattnet i den till vattning av trädgården. Nu står ju visserligen allt det gamla skitet kvar i min lilla källare (har bara källare under en femtedel av ett litet hus) men visst har det blivit torrare där nere.
Har planer på att få tag i någon som kan hjälpa mig att ta bort allt det gamla skräpet nere i källaren, fixa till väggar och golv och göra en liten mysig vinkällare samt bra förvaring.

De som sålde huset till mig, hade fått ta smällen när kommunen tvingade alla att koppla på sig på de kommunala systemen. Jag hade inte köpt om det inte var det. Visst det kostar kanske lite mer per år med det kommunala men med tanke på att den gamla brunnen har varit tom under perioder de senaste somrarna så hade jag fått borra en ny och det är inte precis gratis det heller.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Ö Ö-gubben skrev:
Hej Anders
Bor i Stockholms skärgård sedan -78. Har haft servitut på grannens brunnsvatten hela tiden, så min kostnad har varit minimal, förutom tanktömning (3 kb) som på senare år kostat ca 17.000/år (förmodligen läckage in någonstans).
Att ta vattenprov på ditt tänkta brunnsvatten är att rekommendera. Har nyligen gjort det och fått svar att vattnet innehåller natrium, klorid, radon och uran. Har därför ansökt om kommunalt v/a som skulle kosta 262.000:- i anslutning och få bekosta all grävning fram och in till fastighet. Slutsumma ca 400-450.000.
Har själv inte så mycket att välja på tycker jag, men är "ditt" brunnsvatten bra och avlopp/infiltration godkänd skulle jag nog behålla det.
Det finns ju reninganläggning för brunnsvatten och även för havsvatten om sådant finns i närheten. Låter som om det skulle vara en billigare lösning.
 
S seniorkonsult skrev:
Det var billig avloppstömning. Vi har 11 m3 tank. Tömning 1 gång om året går på 5-600 € inkl 100 för körning.
Har en 2,5 m3 slamavskiljare med biobädd och ifiltration.
Det låter extremt dyrt. Här kostar det inte speciellt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.