Hallo...

Nu börjar det bli ont om gott om tid... ;)

Sitter och skissar på en offertförfrågan som jag skall skicka ut angående totalentreprenaden av mitt kommande hus.. ;D

Men det går långsammt.... Usch vad jobbigt det är att bestämma vad som skall stå och inte... Sammtidigt som man vill få ett så jämförbart pris som möjligt, så vill man inte måla in sig i ett hörn... :p

Finns det någon som har en liggande och har lust att dela med sig? Hade känts bra att få se en som har funkat bra... :D

Ha det gött alla... ;D
 
Viktigast är att få med de stora, dyra posterna och sådant som kanske inte går att påverka över huvud taget hos vissa leverantörer, exvis ryggåstak, isolering, entrepenadform, råspont, valmat tak, bergvärme, golvvärme, ftx, etage, köksö, bastu och lite sådant, och skippa det mindre viktiga (eller sådant som inte ligger så mycket pengar i) som tapetmärken, innerdörrar, innertak, fabrikat på takpannor, vitvarumärken, parkettfabrikat osv.

Vad som är viktigt eller inte är ju olika från person till person.
 
Nu var det inte riktigt så jag menade, för den biten vad jag ska ha är jag på det klara med...
Huset är redan beställt och det är ju en delvist prefabricerad villa som ska byggas, så vad det gäller det kan jag bara hänvis till husföretagets leveransbeskrivning.
Ritningar har vi som vi tänkte skicka med, och en beskrivning på önskat material har jag.

Det är alltså en offertförfrågan till en BYGGFIRMA jag ska skriva, som jag vill ska ha totalentreprenaden vad det gäller hela bygget.
Vi vill alltså kolla med fler byggfirmor än den som husföretaget har förmedlat till oss, för vi misstänker att vi kan få bättre priser på annat håll... ;)

Så vad jag undrade över var om någon hade ett färdigt förslag på hur man kan formuler de övergripande sakerna, som tex att man ska hänvisa till ABS 97.. var det så det hette... om tidsramar... o liknande.. ;D
 
Strixx skrev:
Nu var det inte riktigt så jag menade, för den biten vad jag ska ha är jag på det klara med...
Huset är redan beställt och det är ju en delvist prefabricerad villa som ska byggas, så vad det gäller det kan jag bara hänvis till husföretagets leveransbeskrivning.
Ritningar har vi som vi tänkte skicka med, och en beskrivning på önskat material har jag.


Först skiljer vi på begreppen offert och anbud. Offert gäller material leveranser, anbud gäller arbete! :)
Det är alltså en offertförfrågan till en BYGGFIRMA jag ska skriva, som jag vill ska ha totalentreprenaden vad det gäller hela bygget.
Vi vill alltså kolla med fler byggfirmor än den som husföretaget har förmedlat till oss, för vi misstänker att vi kan få bättre priser på annat håll... ;)

Så vad jag undrade över var om någon hade ett färdigt förslag på hur man kan formuler de övergripande sakerna, som tex att man ska hänvisa till ABS 97.. var det så det hette... om tidsramar... o liknande.. ;D
I en totalentreprenad står totalentreprenören för samtliga handlingar, möjligen pratar du om en styrd total entreprenad eller en generalentreprenad då du står för handlingarna osv... nog om det. Frågan är vad du vill få in offert på? Är det arbete inkl. material eller exlu. material... Om du skickar ALLA bygghandlingar till berörda firmor så mängdar de allt. Om de mängdar fel får de stå för eventuella fel räkningar samt alla kostnader för det de räknat fel på.Om dessa ej är för stora.Eller om du bort inse att de är fel om jag inte missminner mig (Det är ett tag sedan jag läste AB och ABT reglerna.) En sak att tänka på här är att om det finns brister i handlingarna med motsägelse fulla uppgifter osv . Måste entreprenören göra det billigaste alternativet.

För att sedan fortsätta, om handlingarna har sådana brister som du står för iom att du tagit fram handlingarna får du stå för eventuella merkostnader. Rent byggtekniskt så åberopar du bara HUS AMA och tillhörande koder (tänk på pyramid regeln bara) ett klockrent sätt. Att byggtiden hålls osv är alltid ett krav såvida den inte är löjligt kort men då kan ju alltid entreprenören nobba jobbet. Angående material önskningar så funkar det men tänk på att ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ge entreprenören några antal av en vara. Tex det är 50 kvm gips, 7 fönster av. Utan hänvisa bara till handlingarna annars står du igen för felen. Ett hett tips är att kolla upp AB92ochABT96 tror jag de heter kommer iofs nya i år men det är små förändringar.
Men till själva offerten så åberoba AMA under byggdels typer samt om du har specifika krav på tex ljud i sovrum och toalett. Att entredörran skall vara i utförande si eller så. Meddela tiden för arbetet och dag för slutbesiktning.
Tala om vilken betalningsform som används, index eller inte. Samt se till att när du fått tillbaka anbuden välj dem som dels har bästa pris men se verkligen till att titta på eventuella reservationer.Sist men inte minns åberopa vilka regler som gäller för entreprenaden AB92 för generalentreprenad ABT96 för total entreprenad och att de ej bifogas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.