Hej,

Vi har precis köpt hus och får nycklarna i veckan.
I vardagsrummet står en fullt fungerande kakelugn ifrån 1890 som känns lite malplacerad (se bild).
Vi vill därför måla över dem vita väggarna med en färg som passar in eller tonar ner kakelugnen då vi inte är särskilt förtjusta i dess grön/gula färg.

Har ni något tips på en schysst väggfärg som skulle kunna fungera bra till denna pjäs?
 
  • Vardagsrum med grå soffa, vitmålade väggar och en grön/gul kakelugn från 1890.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är kanske min åsikt inte vatten värd i er planering, men jag tycker det är fint som det är.
Kakelugnen är ju väldigt fin i sin gröna kostym.
Min syster har en liknande pjäs i sitt hus, fast ännu större.
Hon var inne på samma linje som er att måla väggarna för att dämpa ned den lite, hon ville dessutom plocka ned den för ”den är ju så ful”.
Jag övertalade henne att vänta med allt tills hon bott in sig o fått en känsla för både hus o rum.
Nu står den där, grön o stor o hon är väldigt tacksam att jag hejdade henne.
Så tipset är att vänta ett tag o bara se hur det känns om ett år kanske.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vilken fantastisk pjäs!
Anledningen till att den känns lite främmande i rummet är att två stilar bråkar med varandra. Jag tror att ni skulle komma bättre överens med kakelugnen om väggar och övrig inredning kunde mötas. Ni behöver inte göra om rummet till ett rum från slutet av 1800-talet men om ni tittar på hur man inredde då kommer ni nog att kunna plocka upp delar som kommer att förändra hela intrycket.

Precis som ni är inne på är väggfärg viktig. Mustiga, dova färger behövs för att väga upp tyngden i kakelugnen. Det var nougatbrunt, rött, grönt osv med medaljonger på tapeter och mörka rejäla dörrfoder och lister. Det kan bli lite för mycket i ett modernt hem men jag tror att det går att plocka bitar av detta och förenkla. Mitt tips är att ni provmålar några olika färger, ganska rejäla bitar, för att känna hur det känns. Var inte rädd för färg. Det behöver inte vara lika mörkt på alla väggar men undvik vitt. Foder och lister och ev dörrar måste kännas tunga för att inte rummet ska kantar. Hellre några stora rejäla tavlor än många små. Lite drama.

Vad gäller färg är det svårt eftersom jag inte ser nyansen i kaklet ordentligt men ta tyg eller tidningar eller vad som helst med en färg ni tror på och håll mot kaklet och se hur det blir. Grönt, brunt eller lejongult, kanske?

Nu blev det en hel roman här, ursäkta, men jag blev helt tagen av kakelugnen. Jag tror att ni kan få till en oerhört spännande inredning.

Tillsist, om ni verkligen inte fungerar ihop, sälj kakelugnen. Det är inte meningen att man ska störa sig på en kakelugn. Hur häftig den än är.
 
  • Gilla
Manfreds och 2 till
  • Laddar…
bara att ta bort väggtext och byta rosa kuddar till grönaktiga skulle kanske kännas bättre? Riktiga gardiner i stället för en kappa ? Kakelugnen ska ej dämpas men snarare lyftas för det är det enda sak som är intressant att titta på tycker jag
gaia
 
G gaia skrev:
bara att ta bort väggtext och byta rosa kuddar till grönaktiga skulle kanske kännas bättre? Riktiga gardiner i stället för en kappa ? Kakelugnen ska ej dämpas men snarare lyftas för det är det enda sak som är intressant att titta på tycker jag
gaia
Alla möbler och inredning är från den förra husägaren. Bilden är alltså tagen ifrån visningen.

Vi är på jakt efter en färg som tonar ner eller får kakelugnen att sticka ut mindre, inte mer
 
BirgitS
Om man vill göra kakelugnen mer "osynlig" så är antagligen något rätt mörkt åt det gröna hållet bäst. Har ingen färg på lager men med en tapet som de här på väggen bredvid märker man nog inte kakelugnen så mycket.
https://www.hornbach.se/shop/Tapet-ERISMANN-Blad-gron/6502839/artikel-detaljer.html?hb_ak=1
https://www.pa-tapeten.se/product.html/greenery-tapet-med-monster-av-blad-gron?category_id=5
https://www.pa-tapeten.se/product.html/greenery-tapet-med-stora-blad-gron
https://www.familjetapeter.se/tapeter/midbec/amazonas/monkey-business-ebony-w008301.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.