Vi har haft ett runt lysrör o källarförrådet och tänkte nu byta det.

Befintliga sladdar är grön och grå.

Amaturen har brun, blå och grön, grön/gul.

Amaturen är 2 × 28 W, T5, IP 20.

Till vilka färger ska jag ansluta grön och grå mot?
 
  • Hand som håller en avskalad grön kabel nära en belysningsarmatur med ledningsanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du vad färgerna på ledarna i den nya armaturen betyder? Om inte verkar det som att du inte har kunskap nog för att utföra jobbet på ett säkert sätt. Har du dessutom bara två inkommande ledare (grå och grön) så har du ingen skyddsjord framdragen och då bör du inte koppla in en armatur som kräver skyddsjord. Eftersom färgerna på de gamla ledarna är grå och grön går det inte att säga vilken som är fas och vilken som är nolla. Grå och grön är en kombination som åtminstone jag inte stött på och bör vara äldre än 60-talet. Om armaturen får kopplas in utan jord (måste vara angivet på armaturen eller förpackningen) kan du koppla grå till brun och grön till blå utan större risk. Jag tror dock att byte av armatur kräver att man är behörig elektriker.

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Jordning-av-armatur/
 
Jag hittade inget sätt att ta bort inlägget, detta eftersom det blev inkopplat och lös så fint inte så lång tid efter jag gjort inlägget.

Blev lite konfunderad över färgerna bara.

Huset är byggt -70.
 
Löste du jordningen? Det är oerhört viktigt att det blir rätt!!!
 
Det är ett ojordat utrymme.

Grått har jag inte stött på tidigare, där av min fråga.
 
hur var den förra armaturen kopplad? i värsta fall är armaturen spänningsförande nu även om den "lyser fint"
 
Hur skulle den kunna vara det om man har anslutit två sladdar och den lyser?
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
missade att det var 2 sladdar från början, då bör det inte vara några problem
 
Armaturen ska skyddsjordas. Man får inte heller bara dra ut jord till enbart atmaturen. Utan samtliga vägguttag, armaturer mm. I samma rum behöver jordas.
 
Det beror väl på vad det är för typ av rum och om det finns andra skyddsjordade prylar där?
Men 'källare' tyder på att det inte är en isolerad miljö.
 
useless useless skrev:
Det beror väl på vad det är för typ av rum och om det finns andra skyddsjordade prylar där?
Men 'källare' tyder på att det inte är en isolerad miljö.
hur som helst så passar inte armaturen då den kräver skyddsjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.