Hej.
Har nu märkt att mitt hus inte håller värmen på vintern, när jag vaknade i morse så var det 14 grader inomhus!
Tänkte att det kanske är dags att isolera lite bättre. Funderar nu på om det är mest lönsamt att tillägsisolera på kattvinden eller i krypgrunden? Jag har tyvärr inte råd att tilläggsisolera hela huset utan det får bli vinden eller grunden. Har nu ca 45 mm både uppe och nere.
Vilket av alternativen ger bäst resultat???
 
Bob_the_builder
Vinden! Värmen stiger uppåt - tjatade inte dina föräldrar om mössa när du var liten kanske... ;)
 
Ja det låter ju ganska logiskt ;D
Hur mkt är lagom? Räcker 145mm eller ska man ta till ännu mera? Är det bäst att ta bort det gamla lagret först eller går det lika bra att bara lägga det nya ovanpå det gamla (som är sedan -69) ??
Blev mkt fårgor men ni kanske kan hjälpa mig ??
 
30cm plus det som ligger...tror jag blir ok
 
Tack :)
En liten fråga till.....ska det vara vanlig isolering eller ska det vara någon speciell??
 
Bob_the_builder
Sannolikt så har ditt hus ingen plast i innertaket (diffusionsspärr). Då måste du tilläggsisolera med t ex Ekofiber som har förmåga att transportera bort fukten. Det funkar alltså inte med mineral-/glasull (Paroc, Roxull, Isover (Gullfiber)). Vad består förresten isoleringen av idag? Sågspån?
 
Cirka 50cm är det som rekommenderas har jag hört.
Har du såg/kutterspån - förvissa dig om att det är torrt.
Då kan du lägga på ekofiber i lösull på det gamla.

Är det fuktigt, lokalisera varför, åtgärda och ta bort såg/kutterspånet
Sen isolerar du med ny isolering.

Ev. måste du montera vindavledare för att bibegålla luftspalterna mot takfoten.
Här finns en GDS-instruktion från isover:
http://sg-isover.inforce.dk/sw12524.asp

Vill du kunna ta dig runt på vinden senare för att kunna besikta på insidan
för att kontrollera ev. fukt så bör du bygga nån anordning eller bänkar

Har du en skorsten och har tänkt att elda i den senare, sätt 100mm gullfiber runt
den, annars får du inte elda i murstocken om du har ekofiber liggande mot den.
Tror inte det gälller när du har gullfiber eller annat icke organisk isolering

Täta sen vindsluckan med tätlister och gärna isolering ovanpå luckan så värmen
stannar kvar i huset.

Vi gick från 14 till 18 på 2 dagar efter isolering.
Innan glödde elementen men det blev inte mer än 14 på vintern.

Har lite bilder på min hemsida om isoleringen: www.nybleus.se
 
Hej.
Läste inne på isovers hemsida (som ni länkade till) och den var väldigt lätt att förstå, tack för den :)
Om jag inte missminner mig så är det glasull som ligger där uppe...
Vill helst inte ha ekofiber då det är lösull utan jag vill helst arbeta med skivor (helst oxå då jag får dem mkt billigt) av mineralull.
Ska nog ta mig en tur upp på vinden imorgon och se hur det ser ut nu.
 
Bob_the_builder skrev:
Sannolikt så har ditt hus ingen plast i innertaket (diffusionsspärr). Då måste du tilläggsisolera med t ex Ekofiber som har förmåga att transportera bort fukten. Det funkar alltså inte med mineral-/glasull (Paroc, Roxull, Isover (Gullfiber)).
Vår vind är tilläggsisolerad med gullfiber av förra ägaren. Huset är från -54, så jag tror inte att det finns någon plast i innertaket där heller. Kan vi lyfta bort gullfiber och spån och lägga plast och sedan lägga tillbaka allt, eller är det för riskabelt fortfarande?
 
Precis så funderade jag oxå på att göra...hoppas på svar :)
 
Njae... Jag tolkar dig som att du vill lägga en diffusions-spärr under befintlig isolering
och sen lägga tillbaka den?

Det är nog ajabaja.

Poängen med plast är att den ska sättas från varje rum (ovan innertak) och tejpas i skarvarna så luften inte kommer förbi upp i isoleringen och i vinden.

Om du lägger plast på hela vindsgolvet under isoleringen så kommer du nog få fickor i plasten pga. takstolar bla.
Det resulterar att i dessa fickor där plasten inte täcker, kommer HELA det samlade "ångtrycket" / fukten från huset att komma upp istället för jämnt över hela ytan.

Det kan som jag förstått ge mera skador än ingen plast.

Men om det inte är någon plast idag så skulle inte jag lägga in det i alla fall.
Ha fuktstyrda fläktar i badrummen, använd alltid köksfläkten så borde fuktnivån
ligga på en accepterbar nivå.

Jag är "Latex-snickare" men ovan har jag läst och det känns sant :)

Ring upp en isolerfirma, det gjorde jag, de förklarade allt om vindavledare och så.
Diskutera om bef. isolering och hur de brukar göra, de har nog bäst erfarenhet.
 
Jo du förstod helt rätt...jag har funderat på detta i några dagar nu och så fort det blir varmare så ska jag upp på vinden och börja med detta.

Om det är torrt som det ska vara så kommer jag inte att engagera mig i att lägga plast (synd att jag inte visste detta i sommras då alla innertak gjordes om!)
Det blir bara att lägga på mera isolering ovan på den andra.

Kan man kratta ut ex ekofiber eller måste man blåsa ut det?
 
lösull tex Ekofiber går att kratta ut ja.. ! men det är inte att rekomendera. det går fortare och blir bättre resultat genom att blåsa. Blåser man så kommer man in överallt.

Dock kratta kan man göra själv. Blåsa bör man vara minst 2 pers för.

Ekofiber kliar inte! vilket gör att det är mycket mera behagligt att lägga ut änn miniralull

Om du har tänkt att lägga skivor så måste/bör du lägga minst 2 lager omlott för annars smiter värmen ut i skarvarna. Med lösull behöver du inte tänka på något sånt bara o spruta på så är det klart.

med andra ord. Lösull = snabbare och ger ett bättre resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.