Hej!
Vi håller på att rita ett 1,5 plans hus med 150 kvm i nedervåningen och 75 kvm i övervåningen. Vi vill ha luftkonditionering inkopplad i husets ventilation så det är svalt i hela huset under de varma dagarna. Är detta något väldigt dyrt? Någon som har det i sitt hus och funkar det bra?
 
Vad tänker ni er för ventilations- och uppvärmningssystem?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Innan ni planerar för att installera kyla börja i andra änden. Hur kan ni begränsa solinstrålningen? Börja med att titta på yttre solavskärmning så som: Större takutsprång eller markiser. I andra hand inre solskydd som solskyddsglas eller gardiner eller ex. Panelgardiner.

Vad ska ni ha för ventilationslösning? Vid FTX kan man till exempel placera friskluftsintaget på norrsidan för att ta in lite kallare luft.

När ni har gjort vad ni har kunnat bland ovanstående, börja då titta på att kyla huset.

Rent generellt så är luft ett väldigt dåligt sätt att värma eller kyla huset, då det krävs höga flöden för märkbar effekt. Ofta är det kanske mer effektivt med en öppen planlösning och en LLVP som skickar ut kyla.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
kanonvallen kanonvallen skrev:
Vad tänker ni er för ventilations- och uppvärmningssystem?
Ingen aning faktiskt, kan absolut ingenting om hus. Har läst om bergvärme och frikyla. Någon som vet om det blir så svalt som luftkonditioneringen i de varmare länder?
 
Tänk också på att inte kyla för mycket då du kan få omvänd fuktvandring. Frikyrka från borrhålet räcker gott i ett nybyggt hus där man tänkt på att försöka minimera solens påverkan på inneklimatet
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Frikyrka?
 
  • Haha
Alex Holmén
  • Laddar…
Ja, pastor Ulf Ekman kommer vandrandes från borrhålet och håller predikan.
 
  • Haha
  • Gilla
Alex Holmén och 4 till
  • Laddar…
Krokben
M Manhunter skrev:
Frikyrka?
Han menar friKYLA:rofl: dvs kylan som finns i borrhålet går genom en fläktkonvektor och kyler.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Med den storleken på hus antar jag att man väljer bergvärme med FTX ventilation.
Jag hade då valt att använda frikyla från borrhålet och satt upp fläktkonvektorer i sovrummen i första hand plus några i allmänna utrymmen.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Med den storleken på hus antar jag att man väljer bergvärme med FTX ventilation.
Jag hade då valt att använda frikyla från borrhålet och satt upp fläktkonvektorer i sovrummen i första hand plus några i allmänna utrymmen.
Räcker frikylan till ett 1,5 plan på över 200 kvm? Kommer det kännas som AC eller bara som lite svalare?
 
Med ett par stora fläktkonvektorer i huset bör man kunna få tillräcklig svalka. Att försöka kyla med bara det lilla luftflödet i ventilationen ger inte så mycket när det blir riktigt varmt.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Räcker frikylan till ett 1,5 plan på över 200 kvm? Kommer det kännas som AC eller bara som lite svalare?
A AlexHo skrev:
Räcker frikylan till ett 1,5 plan på över 200 kvm? Kommer det kännas som AC eller bara som lite svalare?
Vet faktiskt inte hur mycket det räcker till men jag tror inte att du värmer upp borrhålet precis. Får grejerna bara vara igång så kyler det garanterat tillräckligt bra.
Annars är det vanliga luftvärmepumpar som gäller. Dom kyler bra men utomhusenheten vill man kanske slippa vid ett nytt hus.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Räcker frikylan till ett 1,5 plan på över 200 kvm? Kommer det kännas som AC eller bara som lite svalare?
Man bör inte kyla ner lägre än 5 grader under utomhustemperatur av både hälsoskäl och hänsyn till inomhusklimatet.
Om man har ett stort kylbehov så finns möjligheten till aktiv kyla där värmepumpen kyler när borrhålet inte räcker till. Då mäste man bli av med överskottsvärme på något sätt, t ex genom att värma en pool.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.