Önskemål: Vattenburen golvvärme OCH förhindra höjning av golv pga redan låg takhöjd (230cm)...

I dagsläget så har jag en grund som ser ut som bifogad fil och huset är byggt 90.
På grunden är det sedan folie, 70mm frigolit, 22mm golvspånskiva samt standard plastmatta (dvs 92mm höjd)

Takhöjden är ~230cm och jag vill få in Ikea 236cm stommar (kapas in med deluxe sänksåg).
Dörrarna är 229 så 230 är måttet som måste in...

Golvet har fungerat bra i 30 år men vad jag förstår så krävs det ett mindre mirakel för att få till vattenburen värme utan att ställa till det.

Vi har alltså knappt 90mm att röra oss med.
Önskat golv är 14mm parkettgolv + grålumppapp 1mm : Kvar är 75mm att isolera och dra värme i.

Finns det något magiskt material som inte värmer upp betongen och skapar fuktproblem utifrån?
Är Flooré 50mm färdiga paket perfekt i situationen eller kommer det sluta i katastrof?
Det skulle dessutom ge mig några extremt välbehövliga mm extra till takhöjden.

Ska man läsa alla riktlinjer så ska det typ vara snudd på en halvmeter isolering under hela grunden etc och det är det ju absolut inte men det är ju bara ett nybygge som klarar alla krav.
Frågan är: fungerar det ändå eller kommer det sluta i en fuktskada?

Tar gärna emot alternativ. Kanske gjuta in EPS betong, sedan på med slingor och flytspackel?
Bila bort golvet och göra om är inte ett alternativ jag vill ge mig in på.

Extra info: Grunden är suterräng, det ska även dras golvvärme på övervåningen
Folien flyttas upp från grunden och ligger under grålumppappen.
Har jag glömt något?
Ritning av en husgrund med måttangivelser och noteringar för att installera vattenburen golvvärme utan att höja golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har använt flores skivor ovanpå platta på mark. Funkar hur bra som helst.

Använd ett golvlim för att fästa skivorna mot betongen, i med slangen och flytspackla. Vi körde med 20 mm flytspackel.
 
Trevlig. Är det inte lite overkill med golvlimmet?
 
Riskerar nog att knäcka spacklingen om allt kan röra sig. Är tillverkarens instruktion att limma skivorna.

Mycket lättare att få i slangen när skivorna sitter fast
 
N Norgren2 skrev:
Önskemål: Vattenburen golvvärme OCH förhindra höjning av golv pga redan låg takhöjd (230cm)...

I dagsläget så har jag en grund som ser ut som bifogad fil och huset är byggt 90.
På grunden är det sedan folie, 70mm frigolit, 22mm golvspånskiva samt standard plastmatta (dvs 92mm höjd)

Takhöjden är ~230cm och jag vill få in Ikea 236cm stommar (kapas in med deluxe sänksåg).
Dörrarna är 229 så 230 är måttet som måste in...

Golvet har fungerat bra i 30 år men vad jag förstår så krävs det ett mindre mirakel för att få till vattenburen värme utan att ställa till det.

Vi har alltså knappt 90mm att röra oss med.
Önskat golv är 14mm parkettgolv + grålumppapp 1mm : Kvar är 75mm att isolera och dra värme i.

Finns det något magiskt material som inte värmer upp betongen och skapar fuktproblem utifrån?
Är Flooré 50mm färdiga paket perfekt i situationen eller kommer det sluta i katastrof?
Det skulle dessutom ge mig några extremt välbehövliga mm extra till takhöjden.

Ska man läsa alla riktlinjer så ska det typ vara snudd på en halvmeter isolering under hela grunden etc och det är det ju absolut inte men det är ju bara ett nybygge som klarar alla krav.
Frågan är: fungerar det ändå eller kommer det sluta i en fuktskada?

Tar gärna emot alternativ. Kanske gjuta in EPS betong, sedan på med slingor och flytspackel?
Bila bort golvet och göra om är inte ett alternativ jag vill ge mig in på.

Extra info: Grunden är suterräng, det ska även dras golvvärme på övervåningen
Folien flyttas upp från grunden och ligger under grålumppappen.
Har jag glömt något?
[bild]
Hej Ulf,
Du kan läsa mer om risker med fukt och golvvärme på https://floore.se/om-golvvarme/golvvarme-kallare/

Nedan följer ett förslag förutsatt att du väljer att lägga en tät konstruktion som beskrivs i länken ovan. Om förutsättningarna är sämre än vad jag tolkat i ditt inlägg eller om du ser att det finns fuktproblem bör du göra en konstruktion med ventilerad luftspalt.
Utifrån det jag kan läsa om ditt projekt så finns både ett kapillärbrytande och dränerande skikt samt viss isolering under betongplattan. Isoleringen är inte enligt dagens nybyggnadsstandard men trots allt om du dessutom lägger en golvvärmeskiva med 50 mm isolering så kan du få en acceptabel nivå på isolering i ett äldre hus, men du bör vara medveten om att du får mer energiförluster än vad det skulle vara i ett nybyggt hus.
Först bör du se så att betongplattan är tillräckligt slät för de krav som parkettgolvet planhet. Om ytan är ojämn bör du flytspackla med avjämningsmassa.
Golvvärmeskivorna installeras enklast med dubbelhäftande mattejp då du ska lägga ett flytande golv. OBS! Om du vill limma golvskivorna bör de inte fästas mot betongen med golvlim – ett flytfix (fix för större plattor), bör användas då en sådan produkt är fuktbeständig.
Ovanpå golvskivorna läggs först åldringsbeständig polyetenfolie (s k byggplast med tjockleken 0,2 mm). Därefter läggs grålumppapp, airolen (skumplast) eller korksmulepapp. Grålumppapp är att föredra ur energisynpunkt eftersom denna produkt är mindre isolerande än de övriga. Isolerande mellanlägg leder till ökade markförluster, mindre värmeavgivning uppåt och högre systemtemperaturer (vattentemperaturer). Slutligen läggs golvbeläggningen flytande ovanpå de ovannämnda skikten. Vissa parkett- eller laminatgolv har redan ett glidskikt på baksidan och i dessa fall behövs inget skikt med grålumppapp.

Mvh Lars Edfeldt
Flooré AB
 
  • Gilla
Sjöolsa
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.