F
Z Zodde skrev:
Vet nu inte om du är ironisk men...
Att påstå att det är folk som misslyckats i arbetslivet eller har fel föräldrar som vill se grönska på sin tomt är ganska långsökt/naivt, eller hur?
Vill man ha havsutsikt eller obegränsad sol får man helt enkelt se till at köpa en sådan tomt som har det.
Varken havsutsikt eller ostört söderläge är en mänslig rättighet, vilket flera tyvärr tycks tro...
Inte ironisk. Tyvärr är det ofta så anser jag. Bor man nära andra så behöver också ta hänsyn till andra, inte bara göra som man själv vill. En del har inte lärt sig det och stör andra. Jag tror det har med uppfostran och ens föräldrar att göra.
Snarare regel än undantag att några grannar är oense.
Vill man göra som man vill på sin tomt bör man inte ha nära grannar. Jag har tröttnat på grannar som spelar musik, inte sköter sin tomt, festar ohämmat, har hundar som står och skäller. Därför köpte jag en tomt långt bort från grannar.
 
Redigerat:
  • Gilla
turnipfaldt och 1 till
  • Laddar…
F
F Freddan#1 skrev:
Inte ironisk. Tyvärr är det ofta så anser jag. Bor man nära andra så behöver också ta hänsyn till andra, inte bara göra som man själv vill. En del har inte lärt sig det och stör andra. Jag tror det har med uppfostran och ens föräldrar att göra.
Snarare regel än undantag att några grannar är oense.
Vill man göra som man vill på sin tomt bör man inte ha nära grannar. Jag har tröttnat på grannar som spelar musik, inte sköter sin tomt, festar ohämmat, har hundar som står och skäller, som pratar onödigt högt och gapar åt varandra i trädgården. Därför köpte jag en tomt långt bort från grannar.
 
F
Var i och hälsade på bekanta i Österrike förra sommaren och hälsade på bekanta i. De bodde i en villa i en Salzburg.
Reglerna:
På lördagar fick man väsnas, snickra m.m. från kl 9-15 cirka. Hade man fest ute på kvällen så var man lågmäld. På söndagar skulle det vara tyst. Snickrar och väsnas någon utanför de tiderna gick det bra att ringa polisen.
Himla bra regler.
 
F Freddan#1 skrev:
Var i och hälsade på bekanta i Österrike förra sommaren och hälsade på bekanta i. De bodde i en villa i en Salzburg.
Reglerna:
På lördagar fick man väsnas, snickra m.m. från kl 9-15 cirka. Hade man fest ute på kvällen så var man lågmäld. På söndagar skulle det vara tyst. Snickrar och väsnas någon utanför de tiderna gick det bra att ringa polisen.
Himla bra regler.
Men herregud!
”Ordnung muß sein.”
Tycker du det är bra?
Flytta dit då, så kan vi som sköter det utan att hata grannarna eller ringa dit polis för bagateller bo kvar.
Det fanns ju en herre från Österrike som även han försökte införa hårdare regler för alla.
Det gick ju sådär.

Att tro att allt blir bättre med lagar som detaljstyr ens vardag är naivt.
 
  • Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 8 till
  • Laddar…
Hårda, restriktiva regler brukar bli generella och brukar inte leda till ett fritt demokratiskt samhälle. Snarare tvärtom. Man bör tänka sig för innan man önskar för mycket, även om grannar i enstaka fall kan vara extremt besvärliga.
 
  • Gilla
turnipfaldt och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
F Freddan#1 skrev:
Det är ofta de folk som odlar hämningslöst på tomten som inte har haft möjlighet att säga till om något direkt i livet eller arbetslivet. Så de hävdar sig med att göra något "de har rätt till" men kanske inte är moraliskt. Det finns så många kötthuvuden och psykfall därute tyvärr
Tittade du in i en spegel när du skrev detta? Om så, skall du inte vara ledsen för det. Om inte. Var det den mest ointelligenta analysen jag någonsin läst. Du måste helt enkelt vara dum.

Staffan
 
  • Gilla
Renovatorus och 1 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Inte ironisk. Tyvärr är det ofta så anser jag. Bor man nära andra så behöver också ta hänsyn till andra, inte bara göra som man själv vill. En del har inte lärt sig det och stör andra. Jag tror det har med uppfostran och ens föräldrar att göra.
Snarare regel än undantag att några grannar är oense.
Vill man göra som man vill på sin tomt bör man inte ha nära grannar. Jag har tröttnat på grannar som spelar musik, inte sköter sin tomt, festar ohämmat, har hundar som står och skäller. Därför köpte jag en tomt långt bort från grannar.
Att ta hänsyn till andra går ju faktiskt åt båda håll - inte bara grannarna som ska ta hänsyn till dig. Att ta hänsyn innebär ju t.ex. att man kanske får acceptera att de inte sköter sin tomt på ett sätt som du tycker dom borde göra.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F
K knipo skrev:
Men herregud!
”Ordnung muß sein.”
Tycker du det är bra?
Flytta dit då, så kan vi som sköter det utan att hata grannarna eller ringa dit polis för bagateller bo kvar.
Det fanns ju en herre från Österrike som även han försökte införa hårdare regler för alla.
Det gick ju sådär.

Att tro att allt blir bättre med lagar som detaljstyr ens vardag är naivt.
Vad jag förstod i Österrike var det aldrig någon som ringde polisen, för det var aldrig några problem.
 
F
J jpelle skrev:
Att ta hänsyn till andra går ju faktiskt åt båda håll - inte bara grannarna som ska ta hänsyn till dig. Att ta hänsyn innebär ju t.ex. att man kanske får acceptera att de inte sköter sin tomt på ett sätt som du tycker dom borde göra.
En tomt med skrotbil, skräp, ovårdat överallt, hundgård med hundar som står och skäller m.m. kan dra ned ett helt område tyvärr. Man bör se också ur andras synvinkel, inte bara sin egen.
En uppfostringssak.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Vad jag förstod i Österrike var det aldrig någon som ringde polisen, för det var aldrig några problem.
Så du menar att du på en weekend i Österrike hos ett par bekanta ser att det inte finns några problem grannar emellan bara för att man kan ringa polisen om det inte är tyst efter 15.00 en lördag?
Jag är ganska övertygad att det finns lika mycket grannkonflikter där som här.
Att Österrikarna sedan väljer att styra upp det analt med polis efter 15 o annat är nog ingen lösning på dylika problem.
För övrigt går det alldeles utmärkt att ringa polisen i sverige med, o det händer titt som tätt.
Vad tror du polisen säger när de kommer till två grannar som träter?
”Skärp er o lös era problem själva. Ring inte om det inte hänt något.”

Men jag tror, eller vet får jag nog säga, att vi har helt olika syn på problemet. Så vi konstaterar väl det o stannar där?
Du har ju faktiskt gjort det som du tycker är rätt, o är det så är det ju stort av dig. Jag tror inte att jag hade köpt ett hus i skogen för att slippa grannar.
Sedan har jag svårt att tro att det är ett jätteproblem för den stora massan, utan det är enstaka problem för vissa. O där kan jag förstå att det är jobbigt. Men man kan ju inte lagstifta för att en försvinnande liten del har problem.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Karlia
F Freddan#1 skrev:
Tyvärr är Sverige ett riktigt U-land i det avseendet. I princip kan en granne ha hur mycket häckar och hur stora träd dom helst på sin tomt. Det finns några rättsfall där den klagande fått rätt, men det har varit få. Bl.a. måste kommunen vara intresserad av att driva det. Få kommuner gör det.
Synd om många som drabbas för värdet på hus kan ju gå ned bl.a.

Det är ofta de folk som odlar hämningslöst på tomten som inte har haft möjlighet att säga till om något direkt i livet eller arbetslivet. Så de hävdar sig med att göra något "de har rätt till" men kanske inte är moraliskt. Det finns så många kötthuvuden och psykfall därute tyvärr. Bästa lösningen är nog att inte bo där det finns grannar i närheten. Sverige är ju ett av de få länderna som ger en den möjligheten i och med att det finns så mycket plats.
Mitt nya hus som jag planerar att bygga ligger där det inte finns grannar i närheten. Har aktivt valt att ha det så. Klart om 3 år cirka, längtar till den dagen. Kommer att sälja mitt hus och sommarhus och satsa på ett "solcellshus". Letar nu aktivt efter någon som kan bygga det. Finns i Tyskland byggare, men inte hittat någon i Sverige ännu.


Annat är det i Tyskland, där är häckar och träd reglerat väl, max höjd m.m. Det har bra ordning i Tyskland på det området! Där kan ingen dåre gå omkring och psyka grannar med enorm vegetation hur som helst.

Vart tog moralen vägen?
Svar: Föräldrarnas fel som missade att uppfostra sina barn.

Kötthuvuden? Psykfall? Eller godkänt av grannen..

Färgstark blomsterträdgård med varierade växter, en bänk och en fontän.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
turnipfaldt och 4 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Snarare regel än undantag att några grannar är oense.
.
Stämmer defintivt inte. De allra allra flesta kommer gott överens med sina grannar.
De få Undantagen är dock dom man hör om/det skriv om
Säger nog mest om dig själv tyvärr...
 
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
F
K knipo skrev:
Så du menar att du på en weekend i Österrike hos ett par bekanta ser att det inte finns några problem grannar emellan bara för att man kan ringa polisen om det inte är tyst efter 15.00 en lördag?
Jag är ganska övertygad att det finns lika mycket grannkonflikter där som här.
Att Österrikarna sedan väljer att styra upp det analt med polis efter 15 o annat är nog ingen lösning på dylika problem.
För övrigt går det alldeles utmärkt att ringa polisen i sverige med, o det händer titt som tätt.
Vad tror du polisen säger när de kommer till två grannar som träter?
”Skärp er o lös era problem själva. Ring inte om det inte hänt något.”

Men jag tror, eller vet får jag nog säga, att vi har helt olika syn på problemet. Så vi konstaterar väl det o stannar där?
Du har ju faktiskt gjort det som du tycker är rätt, o är det så är det ju stort av dig. Jag tror inte att jag hade köpt ett hus i skogen för att slippa grannar.
Sedan har jag svårt att tro att det är ett jätteproblem för den stora massan, utan det är enstaka problem för vissa. O där kan jag förstå att det är jobbigt. Men man kan ju inte lagstifta för att en försvinnande liten del har problem.
Tomten och marken jag köpt ligger i böjlande landskap med utsikt, inte i skogen, 700 meter från närmaste hus.

I alla fall i det stora området som jag besökte i Österrike förekom det inte att någon om störde efter de klockslagen. Men om de har andra problem med grannar vet jag faktiskt inte.

Peter Foppa Forsberg bosatte sig i Schweiz i ett villaområde. Han hade tänkt sig ett kanonliv där. Nu mår han inte så jättebra där faktiskt . Där gäller ungefär samma regler som i Österrike. Första veckan talade grannarna och hälsade på honom samt var vänliga.Men Foppa trodde att han och barnen kunde bete sig som i Sverige, alltså springa omkring och tjoa och sparka boll i trädgården en söndagsmorgon och gå klädd hur som helst. Men det blev direkt åthutningar från grannarna och nu är det ingen av grannarna som talar med familjen. Stackars Foppa känner sig inte så bekväm med det. Inte går han i kyrkan heller i Schweiz, vilket de flesta gör. Hade han kollat upp innan vad som gällde i området innan de flyttade in och kanske gått till kyrkan med familjen någon enstaka gång skulle han kanske haft ett guldliv där nu. Men han körde bara på som han ville. En uppfostringssak, man kan inte bara klampa in någonstans och tro att det är precis som hemma, spelar ingen roll var någonstans. Man måste checka av, vara lite försiktig i början, fråga andra och ta lite hänsyn också. Hur jag känner till detta om Foppa beror på att en släkting är i samma bransch som Foppa, modebranschen. Hon är i Schweiz ibland på mässor m.m.


Lovar, i vart enda bostadsområde finns grannosämja i Sverige. Har aldrig hört talas om ett område utan grannosämja. Men klart undantag finns alltid.
 
F
Z Zodde skrev:
Stämmer defintivt inte. De allra allra flesta kommer gott överens med sina grannar.
De få Undantagen är dock dom man hör om/det skriv om
Säger nog mest om dig själv tyvärr...
Jag är nog miljöskadad från mitt tidigare jobb. Besiktigar hus. Har hört alla historier.
Mina grannar är jag vän med. Mycket kanske för att de utnyttjar mina tjänster när det skall renoveras eller byggas om. Vill undvika problem för framtiden bara. Typ slå mig ned någonstans och vara säker på att inte fightas om något. Vill inte bo för tättbebyggt i framtiden. Hellre kunna gå ut en morgon och man hör bara naturen.
 
  • Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
F
F Freddan#1 skrev:
Jag är nog miljöskadad från mitt tidigare jobb. Besiktigar hus. Har hört alla historier. Inte benägen att hålla med dig alls.
Mina grannar är jag vän med. Mycket kanske för att de utnyttjar mina tjänster när det skall renoveras eller byggas om. Vill undvika problem för framtiden bara. Typ slå mig ned någonstans och vara säker på att inte fightas om något. Vill inte bo för tättbebyggt i framtiden. Hellre kunna gå ut en morgon och man hör bara naturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.