T Tant62 skrev:
Ska vägarna vara hårdbelagda eller är det så att någon tjatat sig till det, och ingen riktig konsekvensanalys är gjord?
Nu vill ju TS att det ska vara asfalt på vägen, det är nämligen efterlängtat,
S Saintus skrev:
I veckan så började kommunen asfaltera om hela vägen och denna gång inklusive grusvägen. Det är något vi sett fram emot så att vi får en riktig väg fram till vår fastighet
 
S Saintus skrev:
Vi har ett gavelhus längst in på gatan och har utanför vår garageuppfart haft en smal grusväg fram till nu. I veckan så började kommunen asfaltera om hela vägen och denna gång inklusive grusvägen. Det är något vi sett fram emot så att vi får en riktig väg fram till vår fastighet men nu är problemet att den till skillnad mot tidigare är belägen högre upp efter asfalteringen än vår garageuppfart och att den lutar ned mot uppfarten med start redan 10-15 meter från huset. Vi sa redan då de var på plats och grävde att "ni ser väl till att den inte lutar mot vårt hus så allt vatten kommer på vår uppfart ?". Nädå, ingen fara.

Men nu är det precis så. Andra sidan av vägen hade varit betydligt bättre att få vattnet att rinna av till eftersom det bara finns buskar och träd där och den boende har huset på en höjd. Så inte hos oss. Jag befarar mest vad som händer vid rejält ösregn och vintern då det riskerar bli isbana på uppfarten pgr av detta.

Har vi någon möjlighet/rättighet att få detta åtgärdat på något sätt så att avrinningen inte belastar uppfarten och riskerar bilda en sjö där eller rinna av i vår lilla gräsplätt på sidan ?

Det är jag som hällt ut tre hinkar vatten på olika ställen för att testa just avrinningen och det är tydligt vart vattnet vill ta vägen.
Det är ju så att varje fastighetsägare ska ta hand om sitt dagvatten, både kommunen och du. Dvs ditt dagvatten får inte rinna ut på gatan och kommunens inte in på din tomt. Ta kontakt med kommunen så får dom rätta till det.
 
H
S Saintus skrev:
Vi har ett gavelhus längst in på gatan och har utanför vår garageuppfart haft en smal grusväg fram till nu. I veckan så började kommunen asfaltera om hela vägen och denna gång inklusive grusvägen. Det är något vi sett fram emot så att vi får en riktig väg fram till vår fastighet men nu är problemet att den till skillnad mot tidigare är belägen högre upp efter asfalteringen än vår garageuppfart och att den lutar ned mot uppfarten med start redan 10-15 meter från huset. Vi sa redan då de var på plats och grävde att "ni ser väl till att den inte lutar mot vårt hus så allt vatten kommer på vår uppfart ?". Nädå, ingen fara.

Men nu är det precis så. Andra sidan av vägen hade varit betydligt bättre att få vattnet att rinna av till eftersom det bara finns buskar och träd där och den boende har huset på en höjd. Så inte hos oss. Jag befarar mest vad som händer vid rejält ösregn och vintern då det riskerar bli isbana på uppfarten pgr av detta.

Har vi någon möjlighet/rättighet att få detta åtgärdat på något sätt så att avrinningen inte belastar uppfarten och riskerar bilda en sjö där eller rinna av i vår lilla gräsplätt på sidan ?

Det är jag som hällt ut tre hinkar vatten på olika ställen för att testa just avrinningen och det är tydligt vart vattnet vill ta vägen.
Är det kommunen solhatt asfalterat så är det kommunens uppgift att dränera eller på annat sätt få bort vattnet.
Vet inte hur det är med en mindre väg men större vägs höjd får inte gå över en tomts höjd.
Är det olika höjd mellan tomtägarnas gräns är det tomägarnas skyldighet att ta hand som sitt eget vatten, dvs ligger din tomt högre än grannen tomt ska du ta hand om vattnet eller tvärt om grannens tomt ligger högre än din.
 
Redigerat:
  • Gilla
FruNilsson
  • Laddar…
M
F fb35523 skrev:
Du måste skoja! Det är ju minst 30 m2 yta som lutar mot hans infart (baserat på din uppskattning om 15 meter x 2 meters bredd)! Jag har två bilplatser och en gång emellan (~25 m2) som flera gånger per år genererar problem i den kant och det hörn som ligger lägst, och då är det bara vatten inom min egen fastighet. Problemet för mig är att plattsättarna tyckte att det var onödigt med avrinning längs båda kanterna (lutningen är "diagonal" över ytan) och jag gav med mig och de lade bara längs en kant. Nu får jag vada i 5 cm vatten när jag ska till bilen och det är bara lite mer än ett vanligt regn. Det samlas en tilltagande rännil längs den upphöjda kant som inte har avrinning och det är precis där man måste gå för att komma till förardörren.

TS: min bedömning (som lekman) är att den yta som rinner av mot din fastighet är så stor att den kommer att ge dig stora problem. Min begränsade erfarenhet i form av ett asfalteringsprojekt för en förening som "inte var några problem alls" enligt den stora firman som gjorde den säger att det inte alltid blir som de tänker sig. Det kan ha varit olyckliga omständigheter i vårt fall, så jag vill absolut inte dra alla asfalstsläggare äver en kam. Det jag lärde mig var att om man ska åtgärda denna typ av problem t.ex. genom att trycka till asfalten så måste det göras innan den satt sig och hårdnat. Nu kan det redan vara för kallt och ha gått för lång tid, men var på dem så snabbt du kan. I vårt fall kunde man (efter en misslyckad omasfalterng!) fräsa ett 20 cm brett spår för att avleda vattnet men jag undrar om det räcker i ditt fall. Det tummar ju även på asfaltens tjocklek och därmed hållfastheten antar jag.

Lycka till!

/Fredrik
Nej jag skojar inte! Tittar du på TS bild nr.4 så ser man att det är ganska bra fall ut från hens garageinfart av vattenmängden som fastnar i vecket att döma. Asfalten ligger även över nivån för grönytan vilket innebär att hela grönytan måste överfyllas med vatten innan det kan ta sig uppför garageinfarten, ganska otroligt om du frågar mig med +30 års erfarenhet av denna typ av jobb.

Vi har även varit inne på vad lagrummet säger om att varje fastighetsägare är skyldig att ta hand om sitt egna dagvatten. Takavvattningen från boden vid infarten verkar ledas direkt ned i vecket med en utkastare för vidare transport ut mot vägen.
 
Ett tips kan vara att lägga plattor med ränndal i skarv mellan gata och infart . Underhållsfritt när det ligger där
 
  • Plattor med ränndal installerade som en skarv mellan en gatumarkering och en infartsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Oftast har man en måsvinge på villagator utan trottoarer som leder vattnet till dagvattenbrunnar, men det är svårt när gatan är för smal. Men det verkar inte finnas brunnar längre ut på gatan heller.
 
M Markarbetaren skrev:
Nej jag skojar inte! Tittar du på TS bild nr.4 så ser man att det är ganska bra fall ut från hens garageinfart av vattenmängden som fastnar i vecket att döma. Asfalten ligger även över nivån för grönytan vilket innebär att hela grönytan måste överfyllas med vatten innan det kan ta sig uppför garageinfarten, ganska otroligt om du frågar mig med +30 års erfarenhet av denna typ av jobb.

Vi har även varit inne på vad lagrummet säger om att varje fastighetsägare är skyldig att ta hand om sitt egna dagvatten. Takavvattningen från boden vid infarten verkar ledas direkt ned i vecket med en utkastare för vidare transport ut mot vägen.
TS beskriver det om _svag_ lutning utåt på garageuppfarten. Det kanske(!) räcker för att stå emot det som kommer från vägen. Samtidigt syns mindre vattensamlingar/fuktiga partier i ovankant på bilderna och där är det alltså plant. I nederkant av bilderna fungerar det nog, men mot soptunnan är jag mer tveksam. Normal nederbörd kommer nog att fungera men lite häftigare regn som ju kommer någar gånger per år tror jag kan leda till att det åtminstone blir otrevligt att gå över garageuppfarten till t.ex. soptunnan. TS hinkexperiment visar också att den sista metern av väg som gränsar mot uppfarten inte rinner mot uppfarten, men min poäng var att det ändå blir ganska stora mängder vatten som ska tas om hand. Det är på intet sätt omöjligt att lösa detta men något måste göras om jag bedömer enbart utifrån bilderna. Vi får hoppas att din erfarenhet i ämnet visar sig trumfa mina gissningar ;)

TS, får man bild på ett hinkexperiment på din uppfart också så man kan gissa ännu mer? :)
 
M mnzeii skrev:
Sluttar er uppfart ned mot huset?
F fb35523 skrev:
TS beskriver det om _svag_ lutning utåt på garageuppfarten. Det kanske(!) räcker för att stå emot det som kommer från vägen. Samtidigt syns mindre vattensamlingar/fuktiga partier i ovankant på bilderna och där är det alltså plant. I nederkant av bilderna fungerar det nog, men mot soptunnan är jag mer tveksam. Normal nederbörd kommer nog att fungera men lite häftigare regn som ju kommer någar gånger per år tror jag kan leda till att det åtminstone blir otrevligt att gå över garageuppfarten till t.ex. soptunnan. TS hinkexperiment visar också att den sista metern av väg som gränsar mot uppfarten inte rinner mot uppfarten, men min poäng var att det ändå blir ganska stora mängder vatten som ska tas om hand. Det är på intet sätt omöjligt att lösa detta men något måste göras om jag bedömer enbart utifrån bilderna. Vi får hoppas att din erfarenhet i ämnet visar sig trumfa mina gissningar ;)

TS, får man bild på ett hinkexperiment på din uppfart också så man kan gissa ännu mer? :)

Bästa är att se vad lagen säger o följa den; tvinga kommunen att följa! kolla på Boverket vad som sägs i PBL om VA rördragning osv.
Ring gärna Boverkets jurist som är mycket bra på allt sånt!!!!
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M
F fb35523 skrev:
TS beskriver det om _svag_ lutning utåt på garageuppfarten. Det kanske(!) räcker för att stå emot det som kommer från vägen. Samtidigt syns mindre vattensamlingar/fuktiga partier i ovankant på bilderna och där är det alltså plant. I nederkant av bilderna fungerar det nog, men mot soptunnan är jag mer tveksam. Normal nederbörd kommer nog att fungera men lite häftigare regn som ju kommer någar gånger per år tror jag kan leda till att det åtminstone blir otrevligt att gå över garageuppfarten till t.ex. soptunnan. TS hinkexperiment visar också att den sista metern av väg som gränsar mot uppfarten inte rinner mot uppfarten, men min poäng var att det ändå blir ganska stora mängder vatten som ska tas om hand. Det är på intet sätt omöjligt att lösa detta men något måste göras om jag bedömer enbart utifrån bilderna. Vi får hoppas att din erfarenhet i ämnet visar sig trumfa mina gissningar ;)

TS, får man bild på ett hinkexperiment på din uppfart också så man kan gissa ännu mer? :)
Min erfarenhet säger att vatten har väldigt svårt att ta sig uppför en lutande yta. Undanfallet på vägen verkar vara ned förbi TS infart så att vattnet skulle stanna upp där har jag svårt att se.

Hade varit intressant att se hur det ser ut vid en ordentlig regnskur, ska ju bli regn i större delen av landet kommande vecka så ut och fota TS.

Beträffande lösningar, och då kanske mest på betoning av TS egna dagvatten som släpps ut på vägen, så gjorde jag såhär när jag hårdgjorde 80m2 plattyta som jag inte ville skulle orsaka en störtflod ut på kommunens väg.
Installation av dagvattenavrinning med en lång smal grävd ränna och betongfundament vid en plattyta under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Marksten med lutning och dräneringsränna vid en infart för att leda bort regnvatten.
 
S Sylvek skrev:
Vägar byggs med bombering, alltså de är högre i mitten och ska slutta ut mot båda sidor för att vatten inte ska bli stående,

Sätt dit en ränna och led bort till en sjunkbrunn eller kommunalt dagvatten

Stora vägar byggs med Bombering.
Fastighetsägaren har inte ansvar för att ta hand om kommunens vatten och bör således inte göra det.

Ska man vända sig till kommunen om gräsmattan i trädgården behöver dräneras också?

Ligg på kommunen att åtgärda problemet!
 
Innan TS ”kan”/bör klaga på kommunen så bör/behöver TS ta hand om sin fastighets dagvatten så att det inte rinner ut på kommunal mark.

För om inte TS tar hand om sitt egna dagvatten så gör TS precis lika mycket fel som kommunen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Blir ju spännande isbana på vintern :)
 
Var går tomtgränsen vid er infart? Om gränsen ligger ca 0,5 meter utanför vägen så måste det stående vattnet till stor del vara på kommunens mark?
 
Vattnet står på den äldre delen av asfalten, den delen som är lagd när uppfarten asfalterades.
Man ser ganska tydligt skarven mellan nya och gamla asfalten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vattnet står på den äldre delen av asfalten, den delen som är lagd när uppfarten asfalterades.
Man ser ganska tydligt skarven mellan nya och gamla asfalten.
Det är sant, men min fråga kvarstår då TS nämner att tomtgräns går ca. 0,5 meter utanför vägkant. För mig betyder det att TS eller tidigare ägare asfalterade på kommunens mark. För att säkerställa vems problemet är rent juridiskt anser jag att vi måste få reda på var tomtgränsen går. Jag tror inte den går i skarven mellan ny och gammal asfalt utan gissar på att den går en bit in i slutet/början av tujahäcken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.