L
Buford Buford skrev:
Det är väl framförallt inne på tomter i trädgårdar som det brukar bli diskussioner om stora träd, inte inne i skogarna. Har själv varit med om en gubbe som vägrade göra något åt sina döende granar som inte gav honom någon glädje alls, förutom att de gjorde livet surt för hans grannar.

Jag har inget recept på hur man kommer runt det hela, mer än att jag hoppas folk kunde vara lite mer öppensinniga än att bara agera efter principer hela tiden.
Tack ! Ja förstående.
Lowley
 
  • Älska
Lakritsianen
  • Laddar…
J jpelle skrev:
Jag har läst hela tråden och besparar mig gärna personangrepp eftersom du inte har någon aning om vem jag har och hur jag fungerar. Det visar snarare på hur du fungerar. Bemöter du dina grannar på samma sätt? Det skulle ju förklara en del i deras ovilja att gå dig till mötes.
Min fråga kvarstår; oavsett hur bra du tycker att du håller efter din norrsida - vad skulle du svara om dom grannarna imorgon kommer och kräver att du ska ta bort allting?
Har inte en 20 m hög granhäck. Grannen och jag har kommit överens att nästa år ska JAG ta bort ytterligare 3 granar som håller på att bli för höga, 10 m höga idag och de är 50 m ifrån grannens hus, var det svar nog ☺
 
  • Gilla
Lowley
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Har inte en 20 m hög granhäck. Grannen och jag har kommit överens att nästa år ska JAG ta bort ytterligare 3 granar som håller på att bli för höga, 10 m höga idag och de är 50 m ifrån grannens hus, var det svar nog ☺
Så nu är ni överens om granarna alltså? Eller är det andra granar mot någon annan granne?
 
  • Gilla
Lowley
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Då ägaren till tomten som gränsar mot vårt skogsskifte påtalade att en av våra stora aspar var rutten och riskerade att falla över hans uthus så tog vi ned den. Drog ned den med vinschen på traktorn så den garanterat skulle falla åt rätt håll. Svårare än så behöver man inte göra det.

Nu pratar vi om ett bostadsområde!

Fast det finns alltid idioter som gör det här med träd till prestigefrågor.
Antingen genom att låta sina ruttna träd luta över andras hus eller genom att försöka kräva att andra måste hålla kalhugget 25 meter från deras tomtgräns. Sånt där är bara dumheter.

Ni som tycker att det borde vara olagligt att ha träd inom 25 meter från annans mark bör tänka på vad det skulle innebära när skogen är skiftad i 50-80 meter breda flera kilometer långa skiften. Någon turgubbe skulle få behålla en rad träd längs mitten av skiftet där de skulle bli buskiga och sedan blåsa omkull. På alla övriga ytor skulle man tvingas anlägga prärie med hjälp av stora mängder gift.
Träd är faktiskt inte så farliga som stadsbor tror...... om de inte är uppenbart sjuka och då kan man enkelt ta bort dem.
 
P Paxman skrev:
Så nu är ni överens om granarna alltså? Eller är det andra granar mot någon annan granne?
Den andra grannen som jag visar hänsyn till och ser till att mina granar inte blir för höga
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Staffans2000
L Lakritsianen skrev:
Den andra grannen som jag visar hänsyn till och ser till att mina granar inte blir för höga
Problemet som jag har med ditt resonemang, är att du själv givit dig monopol på vad hänsyn innebär. Dvs. folk som inte tycker som du, visar inte hänsyn! Därför måste lagar stiftas.

Staffan
 
  • Gilla
pippii långstrump och 6 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Den andra grannen som jag visar hänsyn till och ser till att mina granar inte blir för höga
Då förstår jag...det var lite oklart. Då är du en bra granne! (y) Tråkigt att din granne åt andra hållet inte är lika bra, men så är det tyvärr med livet, det är sällan rättvist. :confused:
 
  • Gilla
  • Älska
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
L
P Paxman skrev:
Så nu är ni överens om granarna alltså? Eller är det andra granar mot någon annan granne?
måste ha humor! Viktigt! om så grannnen är 50 m hög!
Lowley
 
  • Haha
turnipfaldt
  • Laddar…
Nissens
P Paxman skrev:
Då förstår jag...det var lite oklart. Då är du en bra granne! (y) Tråkigt att din granne åt andra hållet inte är lika bra, men så är det tyvärr med livet, det är sällan rättvist. :confused:
Låter ju inte nödvändigt att ta ned 10 meter höga granar som står 50 meter bort, tvättom..
Och en granne behöver absolut inte vara dålig för att hen inte följer andras åsikter om vad som skall tas bort på ens egen mark...
 
  • Gilla
  • Älska
Violina och 1 till
  • Laddar…
F
Tyvärr är Sverige ett riktigt U-land i det avseendet. I princip kan en granne ha hur mycket häckar och hur stora träd dom helst på sin tomt. Det finns några rättsfall där den klagande fått rätt, men det har varit få. Bl.a. måste kommunen vara intresserad av att driva det. Få kommuner gör det.
Synd om många som drabbas för värdet på hus kan ju gå ned bl.a.

Det är ofta de folk som odlar hämningslöst på tomten som inte har haft möjlighet att säga till om något direkt i livet eller arbetslivet. Så de hävdar sig med att göra något "de har rätt till" men kanske inte är moraliskt. Det finns så många kötthuvuden och psykfall därute tyvärr. Bästa lösningen är nog att inte bo där det finns grannar i närheten. Sverige är ju ett av de få länderna som ger en den möjligheten i och med att det finns så mycket plats.
Mitt nya hus som jag planerar att bygga ligger där det inte finns grannar i närheten. Har aktivt valt att ha det så. Klart om 3 år cirka, längtar till den dagen. Kommer att sälja mitt hus och sommarhus och satsa på ett "solcellshus". Letar nu aktivt efter någon som kan bygga det. Finns i Tyskland byggare, men inte hittat någon i Sverige ännu.


Annat är det i Tyskland, där är häckar och träd reglerat väl, max höjd m.m. Det har bra ordning i Tyskland på det området! Där kan ingen dåre gå omkring och psyka grannar med enorm vegetation hur som helst.

Vart tog moralen vägen?
Svar: Föräldrarnas fel som missade att uppfostra sina barn.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Tubes och 4 till
  • Laddar…
I Sverige är vegetation det enda man kan ta till om man vill skydda sin privata tomt mot insyn och störande buller från grannar. Det är sällan tillåtet att uppföra murar och effektiva bullerplank i svensk tätbebyggelse, då gör folk det som går att göra helt enkelt.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Tyvärr är Sverige ett riktigt U-land i det avseendet. I princip kan en granne ha hur mycket häckar och hur stora träd dom helst på sin tomt. Det finns några rättsfall där den klagande fått rätt, men det har varit få. Bl.a. måste kommunen vara intresserad av att driva det. Få kommuner gör det.
Synd om många som drabbas för värdet på hus kan ju gå ned bl.a.

Det är ofta de folk som odlar hämningslöst på tomten som inte har haft möjlighet att säga till om något direkt i livet eller arbetslivet. Så de hävdar sig med att göra något "de har rätt till" men kanske inte är moraliskt. Det finns så många kötthuvuden och psykfall därute tyvärr. Bästa lösningen är nog att inte bo där det finns grannar i närheten. Sverige är ju ett av de få länderna som ger en den möjligheten i och med att det finns så mycket plats.
Mitt nya hus som jag planerar att bygga ligger där det inte finns grannar i närheten. Har aktivt valt att ha det så. Klart om 3 år cirka, längtar till den dagen. Kommer att sälja mitt hus och sommarhus och satsa på ett "solcellshus". Letar nu aktivt efter någon som kan bygga det. Finns i Tyskland byggare, men inte hittat någon i Sverige ännu.


Annat är det i Tyskland, där är häckar och träd reglerat väl, max höjd m.m. Det har bra ordning i Tyskland på det området! Där kan ingen dåre gå omkring och psyka grannar med enorm vegetation hur som helst.

Vart tog moralen vägen?
Svar: Föräldrarnas fel som missade att uppfostra sina barn.
Det är väl tur att vi får låta det växa. Vi får ju inte bygga några vettiga murar eller plank utan att gnälliga grannar ska ha en åsikt hur jag har min tomt.

Tyskland är väl inte bra då du inte får röra dig så fritt som här. :p
 
  • Gilla
  • Haha
turnipfaldt och 1 till
  • Laddar…
Tyskland är ju annars rätt känt för murar...:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
turnipfaldt och 3 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Tyvärr är Sverige ett riktigt U-land i det avseendet. I princip kan en granne ha hur mycket häckar och hur stora träd dom helst på sin tomt. Det finns några rättsfall där den klagande fått rätt, men det har varit få. Bl.a. måste kommunen vara intresserad av att driva det. Få kommuner gör det.
Synd om många som drabbas för värdet på hus kan ju gå ned bl.a.

Det är ofta de folk som odlar hämningslöst på tomten som inte har haft möjlighet att säga till om något direkt i livet eller arbetslivet. Så de hävdar sig med att göra något "de har rätt till" men kanske inte är moraliskt. Det finns så många kötthuvuden och psykfall därute tyvärr. Bästa lösningen är nog att inte bo där det finns grannar i närheten. Sverige är ju ett av de få länderna som ger en den möjligheten i och med att det finns så mycket plats.
Mitt nya hus som jag planerar att bygga ligger där det inte finns grannar i närheten. Har aktivt valt att ha det så. Klart om 3 år cirka, längtar till den dagen. Kommer att sälja mitt hus och sommarhus och satsa på ett "solcellshus". Letar nu aktivt efter någon som kan bygga det. Finns i Tyskland byggare, men inte hittat någon i Sverige ännu.


Annat är det i Tyskland, där är häckar och träd reglerat väl, max höjd m.m. Det har bra ordning i Tyskland på det området! Där kan ingen dåre gå omkring och psyka grannar med enorm vegetation hur som helst.

Vart tog moralen vägen?
Svar: Föräldrarnas fel som missade att uppfostra sina barn.
Vet nu inte om du är ironisk men...
Att påstå att det är folk som misslyckats i arbetslivet eller har fel föräldrar som vill se grönska på sin tomt är ganska långsökt/naivt, eller hur?
Vill man ha havsutsikt eller obegränsad sol får man helt enkelt se till at köpa en sådan tomt som har det.
Varken havsutsikt eller ostört söderläge är en mänslig rättighet, vilket flera tyvärr tycks tro...
 
L
F Freddan#1 skrev:
Tyvärr är Sverige ett riktigt U-land i det avseendet. I princip kan en granne ha hur mycket häckar och hur stora träd dom helst på sin tomt. Det finns några rättsfall där den klagande fått rätt, men det har varit få. Bl.a. måste kommunen vara intresserad av att driva det. Få kommuner gör det.
Synd om många som drabbas för värdet på hus kan ju gå ned bl.a.

Det är ofta de folk som odlar hämningslöst på tomten som inte har haft möjlighet att säga till om något direkt i livet eller arbetslivet. Så de hävdar sig med att göra något "de har rätt till" men kanske inte är moraliskt. Det finns så många kötthuvuden och psykfall därute tyvärr. Bästa lösningen är nog att inte bo där det finns grannar i närheten. Sverige är ju ett av de få länderna som ger en den möjligheten i och med att det finns så mycket plats.
Mitt nya hus som jag planerar att bygga ligger där det inte finns grannar i närheten. Har aktivt valt att ha det så. Klart om 3 år cirka, längtar till den dagen. Kommer att sälja mitt hus och sommarhus och satsa på ett "solcellshus". Letar nu aktivt efter någon som kan bygga det. Finns i Tyskland byggare, men inte hittat någon i Sverige ännu.


Annat är det i Tyskland, där är häckar och träd reglerat väl, max höjd m.m. Det har bra ordning i Tyskland på det området! Där kan ingen dåre gå omkring och psyka grannar med enorm vegetation hur som helst.

Vart tog moralen vägen?
Svar: Föräldrarnas fel som missade att uppfostra sina barn.
Ja håller fullkommligt med. Men det finns lagar o paragrafer om att ta hänsyn samt ha förståelse för grannen.
Lowley
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.