Har ett par mopeder som behöver lyftas för service då och då - vilken mindre lyft skaffar man?

Jula och Biltema har enkla varianter som verkar fungera.

På 24mx finns en saxlyft som ser lite intressant ut då den lyfter lite högre (och en av mopederna är en cross)

https://www.24mx.se/crosstillbehor/...oworks-saxlyft-31-82cm-mekpall_pid-PIA-130133

1000-1500 är rätt lagom i pris...

Någon som har lite erfarenheter på detta område?
 
Jag hade Biltemas offroad lyft och den fungerade hyfsat på ungarnas crossmopeder (Den billigaste varianten på Biltema).
Nu blev det väl mest att justera ventiler på deras moppar men dom stod stadigt på lyften.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A
Du råkar inte ha en billyft? då kan man serva två mopeder i taget:geek:
 
Motorcykel på lyft i en verkstad med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är detta från 2012 men lyften ser tydligen lika dan ut idag.
 
Handyman 1 skrev:
Du råkar inte ha en billyft? då kan man serva två mopeder i taget:geek:
Nej, det finns en plan på en nedsänkt saxlyft, men det är många andra projekt som ska avslutas innan dess..... Nu vill jag ha något jag kan hänga på väggen när den inte används.
 
richardtenggren
Den ena har centralstöd? Då löses väl mycket på det? Så körde jag på min Scooter.

En ”crossmoped” funkar ju bra på mekpall, men hur mycket service är det att tala om?
(När jag körde Mx så bytte jag olja var 5:e gångtimme, men mopeden gick ju rätt många mil mellan bytena, jag hade ju bara 2-taktsmopeder visserligen.)

Jag hade en mekpall utan lyft, då fick man in uppsamlingskärl för oljan vid oljebyte också.
 
Ja scootern har centralstöd men det är ju trist att kräla på marken. Dock undrar jag om det går att lyfta den mitt på då den har kåpor under....

Givetvis är det inte mer mecka än att man klarar sig utan lyft men om man nu villhöver ha en så kan man ju likagärna köpa en bra.
 
A
Ja,det bygger ju på att mopeden har ramrör eller iaf är platt under.
 
Att hitta en lyft för 1000-1500kr som gör att man slipper kräla på backen låter omöjligt, då behöver du ju något i stil med en stationär saxlyft som lyfter upp mot 70cm.. :thinking:
 
Om du har kåpor under vet jag inte om det funkar med en sådan här. Men annars är den faktiskt riktigt smidig. Väger inget, lyfter lätt, tar inte mycket plats o är inte minst billig.
Jag har en sådan o den funkar helt ok.
Helst skulle jag vilja ha ett riktigt lyftbord.
Men det tar till att börja med så väldigt mycket plats. Fördelen är att de lyfter högre o tyngre.
Men satsa på en mekpall om du kan få plats med den.
Klart värt de hundringarna.

Portabel och smidig mekpall för motorcyklar som visas på en asfalterad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.blocket.se/annons/stockholm/dack_pa_falg___mc_lyft/91292934
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Z zzoink skrev:
Att hitta en lyft för 1000-1500kr som gör att man slipper kräla på backen låter omöjligt, då behöver du ju något i stil med en stationär saxlyft som lyfter upp mot 70cm.. :thinking:
kolla länken ovan...24mx
 
Ett sådant här hade varit guld att ha!:p

Motorcykellyftbord i garage med verktyg och motorcykeldelar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.blocket.se/annons/kronoberg/lyft_bord_mc_pro/91804010

Problemet (för mig) är att jag inte har något garage att ha det i.
Därför får jag nöja mig med min lilla mekpall med hävstång tills vidare.
Den funkar trots allt hyfsat, men en riktig mc-lyft hade varit fint.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Den här såg ju potent ut!?
Röd hydraulisk MC/ATV-lyft på hjul i utfällt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aningens stor att hänga på väggen däremot.... :p
 
slacker slacker skrev:
Den här såg ju potent ut!?
[bild]
Aningens stor att hänga på väggen däremot.... :p
Om hojen inte väger apmycket så föredrar jag faktiskt en mekpall framför en sådan.
 
slacker slacker skrev:
Den här såg ju potent ut!?
[bild]
Aningens stor att hänga på väggen däremot.... :p
En sådan från Biltema har jag. Går förvånansvärt bra att spänna fast och lyfta upp hojen som väger 169 kg. På Biltemas variant finns det spärrar så att man kan avlasta hydrauliken när hojen/moppen är upplyft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.