Blubben
Har hittat en taklampa som är av intresse och har plats för 12 lampor med sockeln G9 på max 4 watt var.

Den starkaste G9 lampan jag kan hitta är på 3.5 watt med 400 lumen: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3874618 Nu är 400 lumen inte så starkt om man vill ha adekvat belysning och inte mysbelysning (personligt så klart).

Men hur blir effekten om man har 12 stycken? Amplifieras ljuset från lampan eller blir det bara lite finare att se på i taket?

En oerhört grundläggande fråga men som jag inte kan hitta riktiga svar på och inte har lust att testa med köp & retur.
 
Blubben Blubben skrev:
Har hittat en taklampa som är av intresse och har plats för 12 lampor med sockeln G9 på max 4 watt var.

Den starkaste G9 lampan jag kan hitta är på 3.5 watt med 400 lumen: [länk] Nu är 400 lumen inte så starkt om man vill ha adekvat belysning och inte mysbelysning (personligt så klart).

Men hur blir effekten om man har 12 stycken? Amplifieras ljuset från lampan eller blir det bara lite finare att se på i taket?

En oerhört grundläggande fråga men som jag inte kan hitta riktiga svar på och inte har lust att testa med köp & retur.
Ljuskällan är kallvit så det bör bli operationsbelysning.
 
Blubben Blubben skrev:
Tack för påpekandet hehe. Här har vi något liknande dock 3.5 W och 350 lumen: [länk]
De förra var dimbara men inte dessa. Har du dimmer? Ja det blir 12 gånger watten/lumen. Så det blir väldigt starkt ljus. Men det beror på vad du skall ha lampan till. Städljus, mysljus, över matbord? Dimmer är bra för då kan du få den styrka du vill ha.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Ljuskällan är kallvit så det bör bli operationsbelysning.
4000k som i detta fallet är väl snarare mer neutralvitt än 'kallvitt', det är ännu en del värme kvar i den färgtempen.

Men som du säger, inget jag hade valt över matbordet.. Men väl i garaget eller kontoret däremot.
 
Blubben
Det får bli en dimmer installation och dimbara lampor.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.