HOBBY ARCHITECT
Redigerat:
Bra fråga som även jag tänkt på.
Vi har samma placering av vår öppna spis, och vi bor i ett hus från 30-talet.
Det är en stor öppen eldstad med marmor.
Den är placerad i hallen där man kommer in från ”fin”ingången. Även trappan upp till ovanvåningen i samma rum.

Jag har funderat på om det var/är så att öppna spisen placerades där för att gästerna skall känna sig välkomna och få värme när de kom in i huset. O praktiskt även för att värmen sprider sig uppåt till ovanvåningen.
Mina gissningar.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När man kommer in från regn och kyla är det väl skönt att kunna värma upp sig och med en öppen spis i mitten av lägenheten kommer ju alla rummen runt om också att värmas upp.

Det är många kakelugnar som har plockats bort under åren när det har blivit centralvärme i stället.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Öppen spis är för skryt. Den sätter man i mottagningsrummet. Kakelugn är för uppvärmning, den lite enklare sorten sitter i sovrummen.
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Öppen spis i en stor hall var framför allt något som man började med när centralvärme kom. De användes alltså inte för uppvärmning utan som en "mysfaktor". En stor hall för umgänge togs i sin tur från England, som började återuppliva den medeltida seden i slutet på 1800-talet. Man ser det primärt i större/dyrare bostäder.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kan det möjligen också vara att den öppna spisen i hallen (ganska centralt då) också var huvudsakliga frånluften för ventilation?
 
HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
med en öppen spis i mitten av lägenheten kommer ju alla rummen runt om också att värmas upp
Ja så är det nog. Även om i vissa ritningar jag sett är den inte i centralt placerad.
 
Måste finnas en annan förklaring. Jag hade ett hus byggt 1940 med en öppen spis utan skrytfaktor i hallen som f ö hade trappan uppåt men var för liten för omgänge. Huset hade en stor skorstensstock precis i mitten (funkislåda) med allehanda kanaler för både ventilation och rök, Plus centralvärme.
Jag tror att spisen var för tillskottsvärme i hallen som ju var dragig från dörren.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.