Hej
Håller på med stallbygge och har nu kommit till att få upp ett mellanbjälklag till höloftet. Från början hade jag tänkt en rad med stolpar under på mitten av bjälklaget. Sen hittade jag två HEA120 balkar liggandes på gården som jag nu tänker kanske kan gå att använda som stöttning under loftgolvet för att slippa stolparna under. Jag vet inget om stålbalkar och hur mycket last de klarar så därför tänkte jag att någon här kanske kan höfta med om min tanke kan fungera.
Förutsättningarna är följande: Bjälklaget 5,4m brett och 6,5m långt(egentligen längre men kommer vara en bärande vägg en bit ut mot ena gaveln så där blir inga problem med spännvidden.)
Höloftet skall klara tyngden av ca 3ton löshö utspritt på 46m2 golvyta vilket ger ca 65kg/m2

Bjälklaget hade jag då således tänkt bygga enligt följande: 45x220reglar cc60 5,4m långa. Under, 2st 6,5m HEA120 balkar med lämpligt avstånd mellan varandra som stöttning. Som golv på loftet blir det spontade 2tums plank.

Förstår om det inte håller måttet enligt dagens byggnormer för bostadshus, men för ett enkelt höloft är jag nyfiken på om ni tror att det funkar.
 
De två HEA balkarna behöver var sin stolpe på mitten under sig för att räcka till. Det är lite för lång spännvidd.
 
Går det räkna på hur mycket nedböjningen skulle bli med de uppgifter jag skrev eller är det t.o.m risk att det rasar in? Att det sviktar lite gör ju inget.
 
Jag fick det till ca 50 mm under mina antaganden om last (låg sådan) och avstånd.
 
Ja det kanske inte blir så lyckat. Då får det väl bli stolpar iaf
 
Låt säga att man kortar ner spännvidden för stålbalkarna till 5,5m(flyttar den bärande innervägen1meter) hur skulle det påverka? Marginellt?
 
Kortar du ner spännvidden till 5 m kan det nog fungera för de små laster som du tänker dig.
 
Låter ju lovande. Har nog så att det räcker till 3 stålbalkar t.o.m, om det nu påverkar i nån större grad.
 
Tre balkar är givetvis bättre än två. Det blir trevligare att gå på loftet.
 
  • Gilla
öringen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.