Kalciumkarbid brukar finnas hos de flesta trädgårdsbutiker, plantskolor och byggvaruhus på hyllan för bekämpningsmedel och säljs just för detta ändamål. Hos min lokala handlare står det ivarjefall bland RoundUp, Snigelmedel, Myrr och Råttfällor...
 
Hejsan! Då jag jobbade på golfbana använde vi sådana här.
http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/sork_mullvad_falla
Tar ca 10 sekunder att sätta upp fällan och går att köpa på lantmännen eller granngården etc. Fungerar väldigt bra om du inte är rädd för att ta livet av de små djuren dvs.
om du skulle köpa en så kan du ju antigen söka på internet om hur du effektivast använder den eller ta kontakt med mig här på PM.

Mvh
 
Det påstås att robotgräsklippare som är någorlunda frekventa skrämmer bort sorkar.
Kolla med folk i robottrådarna.
 
Var på den lokal plantskolan idag och köpte karbid. Nu är det bara att hålla tummarna att sorken flyttar.
 
Y
Sorkstaven ifrån Silverline skrämde bort de djur som grävde hos mig.
Men så började högarna komma tillbaka nu 4-5månader senare så jag kollade staven som inte längre fungerade. Troligen är batterierna slut.

Jag undrar om någon har prövat sorkstav med solseller ifall denna också fungerar?
Det är stora batterier i staven så jag är tveksam att liten solsell ger kraft nog.

Läste nu att den med solcell täcker 500 m² medan batterimodellen 1250 m².
funderar på om man kunde använda ett bilbatteri istället för dyra tjockisbatterier.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Byta till uppladdningsbara batterier kanske?
 
Biltema har små laddningsbara typ MC batterier 6 volt finns laddare också
 
Y
Intressant idé med ett MC batteri.
Art. 80-241 (6V 6AH) för bara 229kr.

En sådan borde hålla längre än 4 vanliga 1,5volts batterier, eller?
Skulle även haft en lysdiod som visar om den är igång eller inte.
 
Y Yrrol skrev:
En sådan borde hålla längre än 4 vanliga 1,5volts batterier, eller?
Ja med största sannolikhet avsevärt längre. Det är bara att jämföra MC-batteriets 6 AH med vilken energi dina "vanliga" innehåller.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja med största sannolikhet avsevärt längre.
Jag får nog pudla. Kollade på Vartas "vanliga" 1.5 volts batterier och de hade betydligt större kapacitet än jag gissat. De större "klår" MC-batteriets om Elfas uppgifter är korrekta:

Jämförelsetabell för Varta-batterier med specifikationer för LR03, LR6, LR20 och LR14 inklusive höjd, diameter och kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Intressant idé med ett MC batteri.
Art. 80-241 (6V 6AH) för bara 229kr.

En sådan borde hålla längre än 4 vanliga 1,5volts batterier, eller?
Skulle även haft en lysdiod som visar om den är igång eller inte.
Jag använde ett 12 AH BILTEMA BATTERI MED KONSTANT LADDNING jag har 2 begagnade spjut som funkar
 
Y
Vart kan man tänkas finna dessa Varta 16901613 (industrial) som privatperson?
Elfa har, men hur är det att handla där som privatperson?

(Jag har inte möjlighet att dra laddkablar)
 
Y Yrrol skrev:
Elfa har, men hur är det att handla där som privatperson?
Bortsett från att det ofta kan upplevas dyrt är det bara att handla på.

Ja om de inte bytt inriktning de senaste åren men förr i tiden sålde de i alla fall glatt till privatpersoner och vad jag vet gör det det även numera.
 
Funkar sorkskrämmarna även mot andra gnagare såsom möss? Någon med erfarenhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.