stigen stigen skrev:
Rali hyvelsystem????????

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Rali handhyvlar med utbytbara vändskär?

[bild]

[media]
Systemtänket verkar var att alltid ha ett skarpt stål i din hyvel och när stålet är slut vänder man på stålet eller sätter in ett nytt. Det finns både HSS och HM stål att använda. Samma tanke har dom också med stämjärn.
Smart ide men hur fungerar dom i verkligheten? Finns det någon här på Byggahus som har erfarenheter av systemet och kan dela med sig?

Dag
Aldrig använt, aldrig sett innan du länkade till det.
Tänker spontant att det kan bli problem med det som på engelska kallas chatter (vibrationer?).
Svårt att se någon fördel i det jmf med att ha ett par vanliga extrastål till sin hyvel.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Fredag = P-day!

Idag blev det många P!
Först en skööön Promenad i det underbara höstvädret.

Höstvy över en stilla skogssjö med spegelblank yta och löv som börjar byta färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höstligt landskap med grönt gräs och lövträd med början till höstfärger under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förgrenade trädrötter som täcker marken tydligt efter en promenad i skogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En skogsstig omgiven av lövträd med höstlöv på marken, vilket ger en känsla av fridfull höstpromenad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter Paus och lunch. Efter lunchen var det dags för Plantering. Att gräva tillhör inte favoritsporterna!

En nyligen planterad buske med röda löv i en trädgård med en spade i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter grävandet behövdes en välbehövlig Paus.

Projektet ny bastuel påbörjades. När vi renoverade vår gemensamma bastu för ett år sedan fixade vi till en enkel belysningslösning med batteridrivna LED-lampor i slingor. Billigt men inte bra. Värmen och vattenkastningen har deformerat samtliga batterilådor.

Deformerad batterilåda från LED-slinga på trävägg, skadad av värme och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Deformerad batterilåda med en blå och gul VARTA batteri monterad i en LED-belysningsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så något måste göras. Ett nytt betydligt kraftiga system med solceller och backupp batteri har inköps och nu gäller det att förbereda en bra installation. Dimensioneringen av systemet är ju inte min hemmaplan så det fixades av raketforskaren i gruppen. Min lott blir att montera.

Solpanel, batteri, LED-lampa och kablar avsedda för bastubelysning och solcellssysteminstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fredag = Pilsner = Pelarborr
Fick rekommendation på ett mycket bra och effektivt 12v batteri. Tar laddning lätt och ger bra effekt! Perfekt!

En svart låda full med gyllene ölburkar och två batterier ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skål = Prost!
Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
ceson och 10 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Fick rekommendation på ett mycket bra och effektivt 12v batteri. Tar laddning lätt och ger bra effekt! Perfekt!

[bild]

Skål = Prost!
Trevlig Helg!
Dag
:surprised: WoW, kan du starta bilen med det? :thinking::giggle:
 
A
Det batteriet är väl nere på 6V vid den här tiden på kvällen:thinking:....
 
Immobil Immobil skrev:
:surprised: WoW, kan du starta bilen med det? :thinking::giggle:
Har inte det problemet. Kör el. (y)
 
Handyman 1 skrev:
Det batteriet är väl nere på 6V vid den här tiden på kvällen:thinking:....
Så snabbt försvinner inte effekten. Är nere på 8V nu! :p
 
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Får nog koppla in lite stödladdning om effekten skall bibehållas i 12v batteriet!
Tomorrow is an other day........

Batteriladdare märkt ZAFIR 3.0 med klämmor och intrasslade kablar på en svart perforerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Får nog koppla in lite stödladdning om effekten skall bibehållas i 12v batteriet!
Tomorrow is an other day........

[bild]
Bastuelen på gång!

Bygger ihop en justerbar ram till solcellsplattan. Ramen kommer att bli justerbar mellan 15˚ till 35˚. Den mest gynnsamma vinkeln på vintern är 15˚ då solen inte går så högt. På sommaren är 35˚ perfekt. Kommer att göra ramen justerbar i intervaller om 5˚ mellan dessa rekommendationer.

Dag

Träram under konstruktion på arbetsbord markerad med vinklar för justering av solcellsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 5 till
  • Laddar…
Stativet

I dag blev det tid att jobba med det ställbara takstativet till solcellerna. Stativet görs i tryckimpregnerat och alla metalldelar är i rostfritt. Konstruktionen skall ju sitta uppe året om. För att maximera ljusintaget har jag har gjort vinkelinställningen steglös mellan dom rekommenderade 15˚ - 35˚ och för att underlätta inställningen är skalan markerad i 5˚ intervaller. Vinkeljustering görs enkelt med dom två M8 bultarna. Kopplingsdosa IP65 monteras nära panelens fasta kabel och vi går vidare in i bastun med en grövre kabel.
Fortsättning följer...................

Dag

Detalj av tryckimpregnerat trä och metalldelar i konstruktion för ställbart solcellstakstativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar av ställbart takstativ i tryckimpregnerat trä med slots för vinkelinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Justerbar konstruktion av ett ställbart takstativ med rostfria metalldelar och tryckimpregnerat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tryckimpregnerat och markerat trästativ för solceller med steglös vinkelinställning och rostfria metalldelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen IP65 kopplingsdosa monterad på tryckimpregnerat trä, med kabelförskruvningar och terminalblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öyivind och 7 till
  • Laddar…
Tidsoptimist!

I dag blev det plötsligt ont om tid att få allting färdigt för montering i morgon. Många små moment som skall fixas i verkstaden innan så att monteringen på plats går enkelt. Jag hoppas att det blir en slutredovisning i morgon.

Trevlig Helg!
Dag

Solpanel på träarbetsbänk i verkstad, omgivet av verktyg, inför montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eluttag monterat på trästomme i verkstad, förberedelse för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsbild av delar av ett byggprojekt med trä och fästen i förberedelse för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En MPPT solcellsregulator bredvid en elanslutning monterad på en träskiva, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
Bastuelen klar!

Tanken var att installera det nya systemet under lördagen men vi fick skjuta på det till idag. Efter några intensiva timmar var alla bitarna på plats och det hela fungerar! Det skall bli intressant och se hur anläggningen klarar vintermörkret!

Dag

Rödmålad bastustuga med solpanel på tak och vedhylla utomhus, intill en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solcellspaneler installerade på ett vedskjul med staplad ved och en stege vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solpanel installerad på träställning med gräsbevuxna fält och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd bastustuga med skorsten och livboj, placerad vid strandkant med grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av ett MPPT solcellsreglersystem med kablar och säkringsdosa på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad bastu med vedeldad bastuaggregat, träbänkar och staplad ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggda bastulavar i trä med belysning i ett basturum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
A
Fint! är kameraövervakningen inne i bastun eller ute:oops:
 
Handyman 1 skrev:
Fint! är kameraövervakningen inne i bastun eller ute:oops:
Ja du, det förtäljer inte historien men det blir ju mer spännande så! :p
 
  • Haha
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Handverktygsresan 2020

Jag har en längre tid funderat på att skaffa en uppsättning av olika handhyvlar. I dagens läge så använder jag bara min mindre Wadkin hyvel för att rikta på och planhyvlingen gör jag med Metabo planhyvel. Att ha en hyvel för varje arbetsmoment är väldigt tillfredsställande. Under årens gång har jag i perioder kört med några olika kombinerade rikt/planhyvlar men dom ständiga omställningarna av maskinerna har tärt på tålamodet. Så för mig känns solomaskiner bäst.

Så i och med årets målsättning 2020 att gå lite tillbaka till rötterna har jag börjat forska eller snöat in på att skaffa en uppsättning skärande verktyg för handkraft. Spännvidden i pris och kvalitet verkar vara väldigt stor. Begagnade objekt finns i överflöd på Tradera och andra olika webbsajter. Minnena från den tidiga skolslöjdens eviga hyvlande med bastanta/klumpiga trähyvlar och en aldrig nöjd slöjdlärare framkallar inga skönare vibbar.

Men tillbaka till hyvlarna. Att skaffa hyvlar av trä känns inte helt rätt efter skolslöjdens maratonhyvlingar. Hyvlar av metall känns betydligt modernare och lättare att justera för att slippa det evinnerliga knackandet på stålet för att få till rätt skär. Så några hyvlar av metall blir vägvalet. Men vilka och vilka märken? När man surfar runt på nätet inser man snabbt att prisbilden är väldigt stor. Från några hundralappar till många tusenlappar för samma sort av hyvel. "Djävulens advokat" vaknar så klart till och jag börjar undra om prisskillnaden verkligen är relevant eller har den här biten av snickeri utvecklats till en materialsport med olika statusmärken? När det gäller elverktygen tycker jag mig se tydliga tecken på detta. I några av mina andra intresseområden HIFI och Foto har det alltid funnits.

Så forskningen fortsätter ett tag till. Maskinhyvla kommer jag så klart att fortsätta med men att med handkraft nå lite längre och djupare in i hantverket lockar mig. Givetvis måste jag bestämma mina behov och sätta målen innan anskaffningsfasen börjar. Det skulle vara intressant och väldigt givande att få höra vilken "Hyvelresa" ni själva har gjort genom åren!

Dag
 
  • Gilla
Lime113 och 3 till
  • Laddar…
*djupt andetag*

Resan ner i fördärvet började i nådens år 2012. Huset var köpt och fönster skulle renoveras.

Helt okunnig fick jag för mig att en hyvel vore en briljant idé, den skulle användas till att ta bort kitt.

På Tradera inhandlades en no78. Självklart fungerade den inte till att ta bort kitt, men bra för att rensa när väl allt kitt var borta.

Tiden gick utan fler inköp mer än en hyvel från Biltema (den är riktigt bra som brevvikt).

2013 föddes dottern och 2014 gick jag på föräldraledighet. Plötsligt hade jag massor med tid (dvs när hon sov), men dåligt med pengar. Så jag började surfa på byggahus, och snart därefter bottomfeeda på Tradera. Man kan säga att jag gick all-in på hyvlar. Bra som dåliga.
Nu har jag rensat en del men har fortfarande över 40st kvar..

I början föredrog jag mina hyvlar i metall men har mer och mer gått åt att använda en blandning av trä och metall. (Än mer sen jag fick ett gäng fina i trä från Pysslarn, tack!)

De flesta hyvlarna är gamla, ngn enstaka ny.
Generellt skulle jag säga att de gamla går att få lika bra som de nya, men det kräver en hel del tid och pysslande och att man tittar på vad man köper för det finns också en del beg som är bortom räddning.

Hade jag gjort om resan så hade jag nog gjort på samma sätt igen, har lärt mig mycket om mina hyvlar genom att fixa till dem. Men jag skulle försökt att inte köpa på mig 60-70st innan jag insåg att jag inte behövde så många..ca 6st som används regelbundet..
 
  • Gilla
ceson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.