A Ace83 skrev:
Ingen fara, hade du testat liknande uppkoppling som jag beskrivit?
Endast till julbelysning och då ligger skarvsladdarna över gräsmattan. En sak som vi gör då är att knyta en liten plastpåse över skarvarna som extra skydd. Visst ska dessa utomhus skarvsladdar tål väta men som sagt, bara som ett extra skydd. Eftersom det är vinterhalvåret gör det inget om det ser lite "ful" ut. Som en året om lösning vet jag inte riktigt hur jag skulle göra så jag följer denna tråd med intresse.
 
H hempularen skrev:
Det är inte riktigt lämpligt att placera uttag så nära marken utomhus, oavsett om det är fasta uttag eller lösa skarvkablar. Det kan bli snö som driver in och smälter, det kommer att stänka regnvatten på dem. Som sagt, räkna med att jordfelsbrytaren löser någon gång.

En annan fråga är vilken total längd det blir på skarvkablarna. De längsta kablar som brukar finnas att köpa är 20 eller 25m. Och det finns en anledning. Om man börjar koppla ihop flera långa skarvkablar, så finns risk att man inte uppfyller utlösningskriteriet för säkringen. Det betyder att vid en kortslutning tar det för lång tid innan säkringen löser ut. Detta beror mycket på hur bra matning huset har från elnätet. Är det sista huset på linjen långt ute på landet, är risken större. Detta är något elektriker behöver räkna på när man ansluter nya uttag med lång kabel. Samma problem kan behöva lösas om du har onormalt långa sträckor med skarvkabel. Obs, detta har inget med lampans låga förbrukning att göra, utan om att strömmen vid kortslutning inte får bli för låg.
Den första sträckan vid altansidan och vid gaveln kan jag använda relativt korta skarvsladdar ca 6m kablar. Det är till spotlightsen på baksidan där det isf krävs ca 10 m sladd. Kanske borde sätta 12 bv belysning på baksidan istället. Alternativt att jag kopplar skarvsladden från baksidan till ett separat eluttag på altanen.

Blå= skarvkablar
Röd= grenuttag
Gul= spotlights

Husritning med markeringar för elinstallation, blåa och röda linjer för kablar, gula för spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
JFB'n riskerar lösa ut om det kommer in fukt i kontakterna.
Eller myror.
 
A Ace83 skrev:
Någon som vet om det finns någon maxlängd för kablar till 12 V system? Hur långt kan man förlänga innan det blir problem?

Kollade lite på systemet som biltema säljer
[länk]
Det finns inga fastlagda gränser för 12V system. Biltema anger ingen effekt på 12V-kitet men oftast är förbrukningen så låg att spänningsfall längs kabeln blir liten.
Läs gärna säkerhetsråden här:
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/46-3471.pdf
 
  • Gilla
Raizzor och 1 till
  • Laddar…
Det kan bli kondens i grendosorna vid växlande väderlek också, vilket kan bli ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.