Hej,

Jag ska byta strömbrytare hemma då vi målat om, de gamla Elko brytarna är helt gula. Men jag förstår inte vad det är för inkoppling. Se bild! Tacksam för input.

/William
 
  • Öppen elinstallation med synliga kablar och en demonterad väggströmbrytare mot en målad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Willyboi Willyboi skrev:
Hej,

Jag ska byta strömbrytare hemma då vi målat om, de gamla Elko brytarna är helt gula. Men jag förstår inte vad det är för inkoppling. Se bild! Tacksam för input.

/William
Är väl en vanlig trappbrytare. Står "6" på den och det är numret för en trappbrytare.

Lite svårt att förstå inkopplingen dock :thinking:
 
Köp en ny trappbrytare och koppla lika enligt schemat.
 
useless useless skrev:
Köp en ny trappbrytare och koppla lika enligt schemat.
Har köpt Schneider Exxact. Där finns det ingen L men det verkar vara en pil in istället. En sak som konfunderar mig är färgerna på kablarna.
 
Förmodligen är de två svarta inkommande fas som är vidarekopplad och vit och brun mellantrådar.
Ska det vara helt rätt ska i så fall de svarta sitta på pil in och vit och brun på varsin pil ut, men funktionen blir densamma.
 
Svart , brun & vit vad är det för konstigt med dessa färger ?
Ser ut att vara en sparkoppling.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Willyboi Willyboi skrev:
Har köpt Schneider Exxact. Där finns det ingen L men det verkar vara en pil in istället. En sak som konfunderar mig är färgerna på kablarna.
Bör väl finnas ett L på en trapp :thinking: lägg upp en bild på baksidan så vi ser om du har köpt rätt brytare.
 
useless useless skrev:
Ska det vara helt rätt ska i så fall de svarta sitta på pil in
varför då?
 
Och att dom gamla brytarna är lite gulaktiga beror på att dom har färgen EUROPAVIT. Man hade två olika vita kulörer dels europavit dels fjällvit som var helt vita. Den kan även vara sparkopplad och i sånna fall är vit en mellantråd som går från L på första brytaren till L på andra brytaren och är då helt rätt kopplad.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Som sagt, troligen vanlig sparkoppling (och helt korrekt)
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Som sagt, troligen vanlig sparkoppling (och helt korrekt)
Tack för svaret. Jag hade aldrig hört talas om sparkoppling förut. Ska läsa på lite om det. Jag har köpt såna här 1 pol trapp strömbrytare, se bild. Kan jag använda dessa för koppla in istället?
 
  • En hand håller en förpackning med en 1-polig trappströmbrytare och kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det går bra. Flytta trådarna till motsvarande position (L eller "pil") som på gamla brytaren.
 
Sparkoppling är mycket enkel, en tråd mellan L (eller pil in) som går emellan brytarna, sedan fas på de ena pil ut och tändtråd på den andra pil ut. Vilken pil ut dom ligger på spelar ingen roll och på tändtråden kan man koppla in lampor en eller flera, vart som helst mellan brytarna.
Så det enda man måste hålla koll på är mellantråden och vilken färg man har valt som tändtråd resten löser sig själv.
 
L är ev tändtråd i en trapp tändning
Men vid en andra blick så tar jag tillbaka mina tankar ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.