Skulle göra ett hål för att se vad det var i väggen. Ska inte fortsätta nu.
 
Husers byggnadsår säger en del om byggnadssättet. Det är ovanligt att 7 cm lättbetongväggar är bärande, men för att säga så med säkerhet krävs mer material. Att slå hål på lättbetongen är dock osedvanligt korkat. Ingen vill skriva i trådar där TS inte följer något råd.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Inte riktigt sant men om du river ner gipset på ena sidan, fotograferar och lägger upp här så kan vi gissa lite bättre. Men, ritningar får du annars genom att kontakta kommunens byggavdelningen/ritningsarkiv. Det är den bästa vägen att gå
men det gör jag, skulle ta ett litet hål och sedan lägga upp bilder här för att se om man kunde avgöra om den är bärande

det är ju därför jag skriver här för att jag inte vet och följer råden...förstår inte riktigt
 
X Xeato skrev:
men det gör jag, skulle ta ett litet hål och sedan lägga upp bilder här för att se om man kunde avgöra om den är bärande

det är ju därför jag skriver här för att jag inte vet och följer råden...förstår inte riktigt
du kunde ju borrat ett litet hål som går att laga istället för att slå sönder hela väggen?
 
X Xeato skrev:
men det gör jag, skulle ta ett litet hål och sedan lägga upp bilder här för att se om man kunde avgöra om den är bärande

det är ju därför jag skriver här för att jag inte vet och följer råden...förstår inte riktigt
du skrev gips..rätt stor skillnad mellan gips och lättbetong. Kan du inte skilja dem åt tycker jag verkligen att du absolut ska sluta nu. Ta en kanelbulle o vänta tills imorgon så du får tag på ritningar.
Sen ska vi försöka hjälpa dig
 
  • Gilla
Xeato
  • Laddar…
Men jösses. Det är ju som att ambulanssjukvårdaren skulle sparka dig i ansiktet för att se om du är vid medvetande. Vad gör du om det visar sig att väggen är bärande?
Om du gör dina testhål med slägga är jag orolig för hur du tänker riva väggen. Granatgevär?
 
  • Haha
byggingenjören97 och 1 till
  • Laddar…
Yes skall skaffa ritningarna och inte gör mer. Jag fattar vinken
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Jävlar! Kunde du inte borrat ett lite hål som var lätt lagat istället för att gå lös med släggan? dessutom är det där inte gips och träreglar.
Innan du gör något mer få tag i ritningar så du kan avgöra om den är bärande eller ej.

Nästa gång så får du vara mer försiktig, det där blir inte kul att laga om det visar sig att den är bärande.

Om du inte kan själv så råder jag dig starkt att ta in hantverkare som kan göra det ordentligt så det blir bra.

Man kan alltid pröva själv men att gå lös sådär på en vägg är helt fel väg att gå om man bara vill se uppbyggnaden, speciellt om den kan vara bärande.
 
Alla är vi barn i början. Har man en slägga till hands så har man :) Att "ta hål" brukar i dessa sammanhang innebära att man tar ett för materialet lämpligt borr och gör ett diskret hål i ett nederhörn bakom en dörr. Ägnar man dessutom en tanke åt var hålet sannolikt kommer att mynna ut på andra sidan så är man uppe på proffsnivå :) Tank bara på att det kan bli ganska dyrt om det nu visar sig att du inte,mor alla odds, kan riva väggen. Att laga hålet är så klart görbart, men det blir lite mer komplicerat om man har en krater att laga jämfört med ett hål på kanske 10 mm :)
 
Äh. Det där lagar man med gipsputs o en boll med hönsnät i mitten eller vad man nu hittar därhemma.

(men visst hade ett borr varit enklare menmen :cool:)

vi håller tummarna för att ritning ger att väggen ska ner. Men då kommer du behöva lite snyggare verktyg än slägga samt ev vinkelslip för armeringen
 
Okej då försöker vi idag igen. Har fått tag på någon sorts gammal planritning men jag vet inte om den ger lämplig information. men jag postar den här iallafall så får vi se.

Det är alltså de tre väggarna som går rak igen rummet mellan kök och vardagsrum och har tre skåp. Som jag vill ta bort

Ursäkta om bilden är otydlig.
 
  • Gammal planritning av en våningsplan med måttangivelser, tre väggar och skåp mellan kök och vardagsrum.
Innerväggarna som avgränsar lägenhetens olika rum är säkert inte bärande. Den uppgiften sköter de lägenhetsskiljande väggarna. Jag skulle vilja se hela ritningen, inte bara det lilla utsnittet som du postat.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Här är hela komplexet.
Huset är byggt 1967 och alla de omgärdande väggarna är i betong.

vet inte om ni kan se det är en sån stor bild och den blir lite suddig, syns det inte tillräckligt bra får ni hojta.
 
  • Suddig ritning av ett huskomplex byggt 1967 med omgivande betongväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgiften om byggår är viktig. Den bärande stommen består av platsgjutna lägenhetsskiljande väggar av betong. På dessa väggr vilar et betongbjälklag. Fasadväggarna är lätta s.k. utfackningsväggar, som inte är bärande liksom de rumsbildande mellanväggarna i lägenheten. Byggnadens struktur är ovanligt tydlig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Uppgiften om byggår är viktig. Den bärande stommen består av platsgjutna lägenhetsskiljande väggar av betong. På dessa väggr vilar et betongbjälklag. Fasadväggarna är lätta s.k. utfackningsväggar, som inte är bärande liksom de rumsbildande mellanväggarna i lägenheten. Byggnadens struktur är ovanligt tydlig.
okej så då borde det inte vara några problem att ta ned de tre väggarna som skiljer vardagsrum från köket?

Hur är det med den lilla "tamburen" om är bredvid köket, antar att inte heller den är bärande i detta fall. Om jag förstår dig rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.