Jag ska täta alla fönster i huset. Gamla fönster från början av 1900-talet. Vi tänkte använda o-lister i silikon men när vi tittade närmare på fönsterna såg vi att det är som ett spår i karmen runt alla fönster. Har försökt googla lite och förstått det som att man limmade/häftade fast ett snöre förr. Är det något man gör fortfarande eller Trycker man helt enkelt ner en modern list i spåret?
 
Det finns tätning i lin och ull att köpa, och det är mycket bra tycker jag. Men det går säkert med en modern tätningslist också. Det beror ju lite på var det drar och varför man vill täta.


Du har möjligen inte en bild på dina fönster? Är det enkelglas med lösa innanfönster eller är det kopplade fönster?
 
Jiji Jiji skrev:
Det finns tätning i lin och ull att köpa, och det är mycket bra tycker jag. Men det går säkert med en modern tätningslist också. Det beror ju lite på var det drar och varför man vill täta.



Du har möjligen inte en bild på dina fönster? Är det enkelglas med lösa innanfönster eller är det kopplade fönster?
Kopplade.

Utsikt genom ett fönster med vit karm och öppningsbara delar mot en park med grönska och en skulptur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen målat fönster med en öppen fönsterhasp och ett stängt hakregel på en vit fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad vit hörndetalj av en inomhusvägg som uppvisar spår av koppling och tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår nog inte vad jag ser. Jag tycker att det ser ut som enkelglas?
Var vill du täta?
 
Jiji Jiji skrev:
Jag förstår nog inte vad jag ser. Jag tycker att det ser ut som enkelglas?
Var vill du täta?
ja alltså jag bor ju här och hatar att putsa mellan fönstren så jag är ganska säker på att det är kopplade fönster ;) korten är tagra på båda nedre hörnen.
Jag vill täta runt hela karmen.
 
Väldigt fint med spröjs på innerbågen också.
Om du vill täta mellan båge och karm kanske en tunnare modern list är att föredra. Ullsnöre kan nog bli för tjockt.
 
Jiji Jiji skrev:
Väldigt fint med spröjs på innerbågen också.
Om du vill täta mellan båge och karm kanske en tunnare modern list är att föredra. Ullsnöre kan nog bli för tjockt.
Blev rekommenderad O-list i silikon. Men hur fäster jag den liksom när det är ett spår i karmen?
 
Ja, det var kanske inte helt enkelt, men kanske kan du fästa med stift eller häftklammer så som man gör med ullsnöre?
 
Är kanske blind för jag ser inget spår i karmen?
Ser helt normalt ut. Bara att smälla upp lister.

Har själv börjat byta en del lister mot Omega-lister i silikon. Det är runda lister "på fot" med självklistrande tejp. Helt runda o-lister kräver silikonlim för att fästa.
Är dock besviken då jag tycker att EPDM-lister tätar bättre när det blåser.
 
Har likadana karmar - och även spår i fönsterbågen. Löste det sig för dig? Hur?
 
Står inför samma problem. Föredrar ull-lister men tycker inte jag får det tätt. Antar att man behöver O-lister avsedda för sågspår?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.