Hej! Jag har just lagt ett golv av icke impregnerad sågad furu i en ny vedbod på 5*2m. Boden blir helt utan värme och den långa öppna framsidan ska enbart täckas vintertid av presseningar. Förutom ved kommer det att i en sektion förvaras bl a en vedklyv och en motorsåg så lite oljespill här och var blir nog oundvikligt med tiden.
Borde jag behandla golvet med någon billig olja, typ kinaolja, redan innan användning? Jag har inga krav/förväntningar på bevarad ljushet. Blir nöjd om det inte genast ser alltför slabbigt ut och om det går hyfsat lätt att sopa ytan. Jord kommer helt säkert att dras in.
Konkret erfarenheter, även negativa, uppskattas. Är ny här.
 
Har lika och ingen ytbehandling, klart kommer att missfärgas men vad gör det i en vedbod. Sitter golvet dikt går det att sopa, , med mellanrum för luftning åker skräpet ner
 
Jag är alltid partisk till roslagmahogny...

Du får ett lite mörkare golv som gör att smuts/olja/etc syns mindre.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Jag är alltid partisk till roslagmahogny...

Du får ett lite mörkare golv som gör att smuts/olja/etc syns mindre.

/ATW
Tack för tipset. Tänkte inte på den möjligheten och har sådant stående. Kan nog dämpa intrycken av oundvikliga fläckar och kan knappast flaga. Dessutom är detta ju i Roslagen. :D
 
J jonaserik skrev:
Har lika och ingen ytbehandling, klart kommer att missfärgas men vad gör det i en vedbod. Sitter golvet dikt går det att sopa, , med mellanrum för luftning åker skräpet ner
Hur breda springor har du ungefär? Kan du krypa under och hämta fram sådant som kan ramla igenom? Jag behöver ju bara sopa 2 m till kanten. Smala springor lär väl sätta igen med tiden. Kanske är det lika gott?
 
Ca 2cm, när du travar in veden så se till att det blir ca 5 cm mellan travarna, en pinne knuffas in mot föregående med jämna mellanrum uppåt. Annars kan det inte lufta och veden surnar

edit , har ca 20 cm fritt under , så bara in med kratta och dra ut skräpet.
 
Jag har förvisso "bara ett" vedskjulet. Men rejält byggt, innertak med plåtovanpå.
Då öppningen är ej tillslutwn med någon vägg, har jag valt att ha SJ pallar som golv.
Det blir luftigt och mössen gillar det.....
 
J jonaserik skrev:
Ca 2cm, när du travar in veden så se till att det blir ca 5 cm mellan travarna, en pinne knuffas in mot föregående med jämna mellanrum uppåt. Annars kan det inte lufta och veden surnar

edit , har ca 20 cm fritt under , så bara in med kratta och dra ut skräpet.
Ok. Du menar alltså att golvspringorna är 2cm och avser inget annat med det måttet?
Min vedbod har en 5m öppen långsida åt ett öppet sydläge och 2 cm springor mellan den vertikala 95mm-panelen hos de tre väggarna i övriga väderstreck. Så därför har jag inte planerat för stora springor i golvet.
Med tanke på vår låga nederbörd i Roslagen låter jag den på våren klyvna veden ligga ute i otravade öppna högar som tas "in" i september. Det har funkat ok i tidigare vedskydd på pallar med "plåttak". Har aldrig fått mögel där. (Väggarna på de båsen var iofs ännu glesare, liksom "golvet" av lastpallar.)
Särar kanske nya bodens golvbrädor mot 1-2cm. (De ligger än så länge lösa förutom de två yttersta.)
Marken släntar under golvet 5-25cm. Svårt att kratta längst in.
Senast före Jul har jag tänkt att täcka den öppna långsidan med presseningar, som skydd mot snön som kan ryka rejält från det km-breda fältet i söder - om det nu överhuvud taget faller snö.
Försöker ta en bild imorgon.
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Jag har förvisso "bara ett" vedskjulet. Men rejält byggt, innertak med plåtovanpå.
Då öppningen är ej tillslutwn med någon vägg, har jag valt att ha SJ pallar som golv.
Det blir luftigt och mössen gillar det.....
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Jag har förvisso "bara ett" vedskjulet. Men rejält byggt, innertak med plåtovanpå.
Då öppningen är ej tillslutwn med någon vägg, har jag valt att ha SJ pallar som golv.
Det blir luftigt och mössen gillar det.....
Eftersträvar något liknande och hade gärna kört vidare med lastpallar. Men hela tomten släntar för mycket. Detta är ändå bland de jämnaste ställena hyfsat nära huset. Så jag lade ut två "syllar" av tryckimpregnerat. Den bakre, dvs den högst belägna vilar på flata stenar och den främre, vid det låga läget, vilar på cementstenar som står på högkant. På dessa ligger sedan ett, alltför lyxigt, furugolv - som än kan och kanske borde glesas ut. Boden är c:a 5*2m. Se bilden.
Planerar för flyttbara "mellanväggar", bestående av
ett antal brädor som hängs i en takregel och får stöda mot en lös regel på golvet, vilken fixeras i sidled med två bitar av en järnprofil e.d. i en golvskarv. Grejerna ska vara flyttbara och tjänar som stöd för veden. Fyller först 1/3-del med c:a 5 travar i djupled (~2m) och fortsätter sen att fylla nästa del osv, så att den äldsta veden i första 1/3-delen blir åtkomlig i rimlig tid.
Obs att jag inte har haft detta som åretruntbostad tidigare, men nu blir det annat. Är 70+are...
P.S. Dragspelarn får sitta i ett hörn på invigningen medan jag och gumman svänger runt på resterande yta.
 
  • Nybyggd vedbod på sluttande mark med furugolv och stöd av tryckimpregnerade syllar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Obs att "skalet", dvs väggar och tak stöder på sju gjutna plintar. Det är enbart golvet som hålls uppe av cementstenarna. Marken här är väldigt stenig - och torr en stor del av året. En Friggebod från 1978 står på fyra cementstenar och har sjunkit ~5cm. Måste kanske lyfta och peta in mellanlägg om några år.
 
S Syningetorparn skrev:
Eftersträvar något liknande och hade gärna kört vidare med lastpallar. Men hela tomten släntar för mycket. Detta är ändå bland de jämnaste ställena hyfsat nära huset. Så jag lade ut två "syllar" av tryckimpregnerat. Den bakre, dvs den högst belägna vilar på flata stenar och den främre, vid det låga läget, vilar på cementstenar som står på högkant. På dessa ligger sedan ett, alltför lyxigt, furugolv - som än kan och kanske borde glesas ut. Boden är c:a 5*2m. Se bilden.
Planerar för flyttbara "mellanväggar", bestående av
ett antal brädor som hängs i en takregel och får stöda mot en lös regel på golvet, vilken fixeras i sidled med två bitar av en järnprofil e.d. i en golvskarv. Grejerna ska vara flyttbara och tjänar som stöd för veden. Fyller först 1/3-del med c:a 5 travar i djupled (~2m) och fortsätter sen att fylla nästa del osv, så att den äldsta veden i första 1/3-delen blir åtkomlig i rimlig tid.
Obs att jag inte har haft detta som åretruntbostad tidigare, men nu blir det annat. Är 70+are...
P.S. Dragspelarn får sitta i ett hörn på invigningen medan jag och gumman svänger runt på resterande yta.

Har en liknande vedbod. Är för lat för att gå ut å fota den nu i regnet dock...
Men jag löste mellan vägen du pratar om att bygga den i sektioner. Med ungefär 1 och 1/3 dels fack till en årsförbrukning. Smidigt framför allt när jag byggde upp den, då jag behövde frigöra ytan först innan jag kunde bygga där. Lite dumt tajmat, då jag med andra ord fick bygga först, sedan bryta i där den befintliga vedstacken för att stapla in den i skjlulet.
Marken lutade dessutom bara upp till 10 cm på längden, respektive 5 cm på djupet.
Så anpassningarna jag behövde göra var inte så allvarliga som du har behövt göra.
I ditt sammanhang hade jag nog utformat den som ett altandäck, typ 15 - 25 mm mellan var bräd planka. Upppallring underifrån 60 cc. Virkes val 28 x 120.
Inget avanserat, å ja i väggarna 5 cm mellan brädorna med 45 x 95 reglar som stöd.
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Har en liknande vedbod. Är för lat för att gå ut å fota den nu i regnet dock...
Men jag löste mellan vägen du pratar om att bygga den i sektioner. Med ungefär 1 och 1/3 dels fack till en årsförbrukning. Smidigt framför allt när jag byggde upp den, då jag behövde frigöra ytan först innan jag kunde bygga där. Lite dumt tajmat, då jag med andra ord fick bygga först, sedan bryta i där den befintliga vedstacken för att stapla in den i skjlulet.
Marken lutade dessutom bara upp till 10 cm på längden, respektive 5 cm på djupet.
Så anpassningarna jag behövde göra var inte så allvarliga som du har behövt göra.
I ditt sammanhang hade jag nog utformat den som ett altandäck, typ 15 - 25 mm mellan var bräd planka. Upppallring underifrån 60 cc. Virkes val 28 x 120.
Inget avanserat, å ja i väggarna 5 cm mellan brädorna med 45 x 95 reglar som stöd.
Det låter som en betydligt bättre kostnadsoptimering. Mina två "syllar" ligger på c:a 160 cm c/c och då fick jag förslaget att ha golvplanken minst 40mm. Fick dessa 50*250 furuplank från en lokal såg till obetydligt mer än priset för tryckta 45mm på byggvaruhuset. En fördel med bara två syllar här är att risken för "ridning" försvinner.
Ska glesa ut golvet vid tillfälle.
Grårusk även här idag. Ha de gött och tack alla för era tankar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.