Har bytt ut smalspisen (Eurofire) mot en ny (Viking 40) som stod bredvid vår vanliga spis. Sotarna sade det var tvunget att sätta upp brandskyddsskivor bakom så nu är det gjort men så har jag nu förstått att man inte bör fästa något i dessa skivor (Kaliumcilikat 2 skivor på varandra totalt 100mm tjocka - Jötul).

Vi behöver sätta upp vår vägghängda spisfläkt och måste fästa den i/mot brandskivorna. Har ni några tips på hur man gör detta på bästa sätt? Bakom skivorna är det träpanel.
 
  • Kökshörn med nyinstallerad Viking 40-spis bredvid en traditionell spis och en vägg täckt med brandskyddsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kollar installationsanvisningen för Viking 40 så har jag för mig att det är 1000mm brandskydd ovan som gäller. Så fläkten behöver sitta det avståndet ovanför. Är det planen?
Sedan kanske det redan är kollat, men taket verkar ganska lågt ovanför. Bör vara 2350mm för att bli godkänt vid installationsbesiktning.
Sedan har ni träskåp framför eldstaden som inte heller är godkänt.
Sotarna där jag bor hade inte godkänt detta bygge, men det är sotarna i ditt distrikt som avgör (eventuellt räddningstjänst eller liknande också om andra utför brandskyddskontrollen) så att ta råd härifrån är ganska lönlöst om dina sotare sedan dömer ut bygget.
 
Stod en vedspis där innan så det är redan godkänt, minst 80cm över induktionshällen måste vi sätta spisfläkten enl. sotaren.

Var en kåpa innan som gick över den gamla och spisen men när vi hade sotaren hemma var det inte godkänt (köpte huset för några år sedan och visste då att det var eldningsförbud).

När sotaren var och godkände spisen skulle det vara ok om vi satte en kåpa över båda men då med minst 100cm över. Ska skicka en bild till dom när allt är klart så får vi slutgodkännandet.

Kåpan kommer inte gå över vedspisen utan endast över vår vanliga spis så frågan är hur jag/vi ska fixa att sätta upp spiskåpan...
 
E Espen81 skrev:
Stod en vedspis där innan så det är redan godkänt, minst 80cm över induktionshällen måste vi sätta spisfläkten enl. sotaren.

När sotaren var och godkände spisen skulle det vara ok om vi satte en kåpa över båda men då med minst 100cm över. Ska skicka en bild till dom när allt är klart så får vi slutgodkännandet.

Kåpan kommer inte gå över vedspisen utan endast över vår vanliga spis så frågan är hur jag/vi ska fixa att sätta upp spiskåpan...
Om du kollar manualen (exempelvis här: https://josefdavidssons.se/wp-content/uploads/2019/12/Manual_Viking40_SWE.pdf) så står på sid 9 att avstånd till brännbart material ovanför spis ska vara 1500mm. Så vid den höjden kan du borra och sätta fästen...enligt sotarna i min stad (svärsonen är sotare), men som sagt...tyvärr tolkas det olika i distrikt.
 
Hej, tack för info men jag har sett det och har manualen fysiskt och har även haft sotaren här som när han inspekterade installationen kollade i manualen att det var ok att så länge jag höll mig över den elektriska spisen var det ok så länge det var minst 80cm ovanför (el)spisen.

Med det sagt känns avståndsfrågan utredd och är från början inte det jag frågat efter utan hur jag ska göra för att fästa spisfläkten i brandskivan?
 
E Espen81 skrev:
Hej, tack för info men jag har sett det och har manualen fysiskt och har även haft sotaren här som när han inspekterade installationen kollade i manualen att det var ok att så länge jag höll mig över den elektriska spisen var det ok så länge det var minst 80cm ovanför (el)spisen.

Med det sagt känns avståndsfrågan utredd och är från början inte det jag frågat efter utan hur jag ska göra för att fästa spisfläkten i brandskivan?
Förstår jag dig fel kanske? Då ber jag så mycket om ursäkt. :seenoevil:

Tolkade som att du tänker du inte kan borra och/eller spika i brandskivan, men sotaren har ju gett klartecken att det är tillåtet över 80cm.

Är det mer vilken teknik man använder för att fästa i just den skivan du har du undrar över?
 
C CarinaBerg skrev:
Förstår jag dig fel kanske? Då ber jag så mycket om ursäkt. :seenoevil:

Tolkade som att du tänker du inte kan borra och/eller spika i brandskivan, men sotaren har ju gett klartecken att det är tillåtet över 80cm.

Är det mer vilken teknik man använder för att fästa i just den skivan du har du undrar över?
Ja - precis, verkar inte som att man kan/får fästa något i skivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.