Nu är det dags att inreda vårat vardagsrum som ligger i den del av huset som är från 1920. Rummet har lite ”stug” känsla med sitt låga tak och små fönster. (100x100 och 150x100)
Vi har fin utsikt så väggen mellan fönstren känns helt fel.
Vardagsrum med lågt tak och små fönster med utsikt, stort mörkt hörnsoffa, vit vägg och ljusa golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi skulle vilja ha flera fönster på rad så man får lite panorama utsikt.
Utmaningen är att de existerande fönstren sitter väldigt lågt, 44cm från taket och är bara 100cm höga. (225 i takhöjd)
Vi vill om möjligt undvika att ändra höjden på fönstren på de andra väggarna (4 totalt) men om det är ett ”måste” så får vi tänka om.

Ett alternativ är att köpa fler fönster i samma höjd som nu och sätta på rad. Frågan är om det ser ok ut med 4.5 m fönster som bara är 100cm höga?
Alternativet är att lägga till en ruta på den väggen, då hamnar de 40cm från golvet.
Kommer det se det konstigt ut eftersom de sitter så ”långt” från taket?
Hur tycker ni att vi ska göra?
Nedan är en bild på rummet från andra hållet.
Vardagsrum från 1920-talshus med lågt tak, små fönster, parkettgolv och en öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag bor i äldre hus med fönster av samma storlek och jag har satt upp rullgardiner som går från taket och till precis där fönstrena börjar för att lura ögat att tro att det finns mer fönster bakom rullgardinen.
Skulle jag ta kostnaden att göra om så skulle jag göra dem större på en gång. Hur ser utsidan ut? Känns ju som perfekt ställe för att ha ett glasparti med dörrar ut där. Då får ni ett parti där det är mer utsikt men ni slipper ändra de andra fönstrena.
 
Man blir nyfiken på att se hur det ser ut från utsidan, det har ju viss betydelse också.
 
Trädgård med träterrass, möbler och ljusgrön husfasad med vita fönsterluckor och rött tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd tegeltakvilla med vita fönster, takkupa och pågående renoveringsarbete på verandan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Tvåvåningshus med röd takpannor, vit veranda och trä utemöbler på solnedgången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen aning varför bilderna kom med två gånger.
Det är fönstren till höger som hör till vardagsrummet.
Värt att nämna att det är baksidan vi pratar om dvs. dom syns inte speciellt mycket
 
Redigerat:
Hmm...med tanke på hur resten av fönstren ser ut skulle jag nog köra mer på att göra dem lika de andra - alltså 2x3 rutor. Skulle nog höja ca 10 cm och sen ta resten under...och lägga in extra fönster likt hur ni har det till vänster utomhus om ni har magnifik utsikt och ha hela baksidan som en panoramautsikt.

Du kommer ju behöva söka bygglov vad du än gör här och få ta den kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.