Hej!

Vi har fått beslutsångest inför stundande basrumsrenovering.

Situationen: trähus, typisk familjvilla, 2 men snart 3 småbarn som ibland badar ( tänk varannan eller var tredje vecka), 2 vuxna som aldrig badar men gärna duschar.

Jag ritade planlösningar och bilder som visar nuvarande situation. Vi har snedtak på kortsidan som börjar på 110 cm, och ventilation som vi inte kan flytta på. Dock kan vi ta fram mycket yta som nu är dold.

Idé 1: toan hamnar under det sneda taket och längre men som kissar kan inte stå ( i vår familj sitter alla och det finns en till toa på nv). Nackdel 2 är att badkaret blir väldigt litet. Fördel: rymlig badrum fö.

Idé 2: toan hamnar under sneda väggen men på den högre delen, dessutom lite gömd vilket kan vara trevligt. Vi får plats med ett större badkar, nackdelen är att det kommer att kännas mindre rymligt då.

Vad tycker ni? Fler idéer?
 
  • Handritade planlösningar för badrumsrenovering med två olika layouter med mått angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med vitt badkar och duschdraperi, toalettstol, handdukshängare och parkettgolv med utsikt mot angränsande rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet badrum med snedtak, toalett, handfat och badkar, diskussion om renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KristinaRT
Har ni funderat på att ha badkaret längs med ytterväggen under snedtaket? Kanske med toan till vänster mellan handfatet (direkt tv om dörren) och snedtaket?
 
Vi har, men det skulle bli svårare med avloppet som ska då ska gå rakt över till andra sidan. Dessutom får man ganska mycket dödyta iom att hela väggens bredd är 215, men det kanske går att lösa?
 
KristinaRT
S Sva skrev:
Vi har, men det skulle bli svårare med avloppet som ska då ska gå rakt över till andra sidan. Dessutom får man ganska mycket dödyta iom att hela väggens bredd är 215, men det kanske går att lösa?
Förstår dilemmat....
Varför inte en kombination av alt; toa som alt två men ett mindre badkar i hörnet (ungefär som alt 1) och plats till förvaring mellan handfat och badkar? Min erfarenhet är att barn ganska snabbt föredrar dusch framför bad så ett stort badkar kan om några år kännas onödigt.
 
Jag håller med ovanståendes första.

Hade haft badkaret under snedtaket längst in. Handfat direkt till vänster följt av wc. Dubbeldusch som ni ritat in.

Det är troligen den bästa planlösningen för utrymmet. I samma veva hade jag nog övervägt att sätta in ett större takfönster!

Avloppsrören kanske ställer till det lite men hellre det än att kompromissa en massa i planlösningen och få till en halvdan lösning (y)
 
Tack för svar, en annan invändning som min man har är att man då borstar tänderna precis bredvid toan och att det känns sådär. Men det kanske går att lösa med ett högt skåp eller så?
 
Varför är det ett problem att borsta tänderna bredvid toan?
 
I så fall är vi nog många som har problem. Ett standardbadrum har ju handfatet bredvid toaletten.
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
1 16386 skrev:
I så fall är vi nog många som har problem. Ett standardbadrum har ju handfatet bredvid toaletten.
S Sva skrev:
Tack för svar, en annan invändning som min man har är att man då borstar tänderna precis bredvid toan och att det känns sådär. Men det kanske går att lösa med ett högt skåp eller så?
Eftersom ni tänker er ett dubbelhandfat så får han la borsta i hon närmst dörren :crysmile: jag är ledsen, men vilket i-lands problem! Mina barn sitter på toalocket när de borstar tänderna... :surprised:
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Jag menade att vara ironisk - det kanske inte framgick. Har själv handfatet bredvid toaletten och förstår inte varför det skulle vara ett problem.
 
Det är ingen höjdare med dusch intill dörren m.a.p fukt. Men du kanske inte har så mycket val...
 
N NoUseForAUsername skrev:
Det är ingen höjdare med dusch intill dörren m.a.p fukt. Men du kanske inte har så mycket val...
Håller med.

Dock borde det att kringgå med tex en inr fast glasvägg närmst dörren, en sådan som går mellan golv och tak

Däremot blir 75cm som jag ser nu en väldigt smal dusch. Jag hade försökt se till att detta måttet är minst 80cm, men helst 85-90cm.
 
1 16386 skrev:
Jag menade att vara ironisk - det kanske inte framgick. Har själv handfatet bredvid toaletten och förstår inte varför det skulle vara ett problem.
Om du tänker på mig så jo, det framgick! Vet inte varför du blev taggad i mitt svar :thinking:
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.