Jag vill koppla bort ett utanpåliggande uttag från en kopplingsdosa. Hur gör jag detta på ett säkert sätt? Bifogar bilder på hur det ser ut i dosan.
 
  • Hand som håller ett utanpåliggande eluttag framför en öppen kopplingsdosa med synliga kablar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen kopplingsdosa med elsladdar och skruvklämmor, före demontering av utanpåliggande uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först, bryt strömmen.
Skruva loss trådarna vit, svart & röd.
Låt sockerbitarna sitta kvar på trådarna som blir kvar i dosan.
 
  • Gilla
Alexan
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Först, bryt strömmen.
Skruva loss trådarna vit, svart & röd.
Låt sockerbitarna sitta kvar på trådarna som blir kvar i dosan.
Kanske för dålig bild för att kunna få en klar bild av kopplingarna men blir jag inte av med strömmen till lampan om jag kopplar bort svart tråd? Får kanske ta kompletterande bild imorgon...
 
Jag antog att det utanpåliggande uttaget matades från aktuell dosa via den vita kabeln som går ut genom dosa & vägg.

Antog att matande/inkommande fas är den gröna tråden som kommer via VPröret till sockerbiten.
Matande nolla bör vara gula tråden,
Matande jord bör vara gulgrön.
Tändtråd är den gröna som går direkt från dimmern in i VPröret.
 
Redigerat:
A Alexan skrev:
Kanske för dålig bild för att kunna få en klar bild av kopplingarna men blir jag inte av med strömmen till lampan om jag kopplar bort svart tråd? Får kanske ta kompletterande bild imorgon...
Den svarta tråden kommer från kabeln med svart, vit och röd ledare.
Det är väl denna kabel som går till uttaget och som skall tas bort?
 
Magnus E K
Grön, gul och gulgrön är en rolig kombination av färger i ett rör... Är verkligen grön fas eller bryter strömbrytaren dimmern nollan istället? Fungerar dock ändå.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Grön, gul och gulgrön är en rolig kombination av färger i ett rör... Är verkligen grön fas eller bryter strömbrytaren dimmern nollan istället? Fungerar dock ändå.
Om svart/vit/röd går till ett fungerande uttag, måste den ena gröna vara fas. Men visst, märkligt färgval.
 
För att vara lite besserwisser: i en installation ursprungligen från 60-talet och lite utbyggd senare är färgvalen inte speciellt märkliga; snarare ett lysande exempel på att färger kan vara lite vadsomhelst.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
blackarrow blackarrow skrev:
Om svart/vit/röd går till ett fungerande uttag, måste den ena gröna vara fas. Men visst, märkligt färgval.
Varför? Jag är lite trött nu, men varför skulle inte gul fas (till vit) och grön nolla (till svart) fungera lika bra? (Säger dock inte att det är så.)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Varför? Jag är lite trött nu, men varför skulle inte gul fas (till vit) och grön nolla (till svart) fungera lika bra? (Säger dock inte att det är så.)
Du har helt rätt och jag är också lite trött... Ångrar att jag skrev måste. ”Rimlig ansats är att” eller ”jag tror”, hade varit bättre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.