Det jag bukar göra inför varje grillsession med vår Weber genesis II 410 är just detta: hetta upp till åtminstone 250 grader och skrapa av gjutjärnsgallren med lämplig stålborste som visats.

Periodiskt får man även rensa övriga ytor på grillen bla neråt uppsamlingen av fett, slarvar man alltför mycket med detta så finns brandrisk.
 
Förutsatt att det är gjutjärnsgaller så håller jag med om att bästa sättet är att hetta upp och borsta rent.
Använd en lång Weberborste så slipper du bränna dig och den håller betydligt längre än billigare kopior samt släpper inte borst som andra kan göra...

Weberborste för rengöring av grillgaller med långt skaft och metallborst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Weberborstarna kostar en del men kvalitetsskillnaden är stor mot billigare varianter som sagt, Testat billigare men väldigt begränsad livslängd och även andra bekymmer som nämnts. Inget att snåla på!
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Weberborstarna kostar en del men kvalitetsskillnaden är stor mot billigare varianter som sagt, Testat billigare men väldigt begränsad livslängd och även andra bekymmer som nämnts. Inget att snåla på!
Värsta är att de billigare ofta släpper borst, inte gott att få med i maten...
 
Tänker köpa gasolgrill nästa vecka, mellanstor Weber.

Är det en "byggsats" så att man får in den i bilen, Merca E-klass sedan - eller måste man ta med hemkörning?
 
Du säger inte vilken modell men jag kan säga vår Weber Genesis II E-410GBS inte hade gått in i en vanlig personbil. Kartongen den kommer i är enorm, vi fick vår levererad med lastbil till tomtgränsen.
 
Jag rekommenderar hemkörning eller webköp. Jag skall inte göra reklam, men det finns en del e-handlare som ofta har bra pris på grillar. Googla!
Beroende på storlek så kan din grill väga över 100 kg. Inte kul att hantera med höga lyft upp i bilen
 
Ok, får bli med hemkörning. Jag har koll på priset.
 
  • Gilla
Skip6711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.