129 171 läst · 732 svar
129k läst
732 svar
Renovering av gårdshus, riva helt eller delvis?
Sätt inga bleck alls.B bopakoster skrev:
Sätter du bara dit foder riktigt så kommer det inte behövas några bleck.
Nu kommer många säga emot men det är absolit en lösning som fungerar
Tack @Pappa1986! Låter ju enkelt men en liten hake är kanske att väggpanelen är stående spåntad dubbel V-fas så jag tror det kan rinna vatten genom V-fasen....i varje fall i överkant på karmen.P Pappa1986 skrev:
Men hur menar du att fodret ska sättas riktigt?
Redigerat:
Ok. Alternativet är ju att köra en liggande bräda ovanför fodret, istället för plåt. Blir ju snyggare (tycker jag iaf)B bopakoster skrev:
Strunt i det jag skrev om att fodret ska sättas riktigt. Det ska ju sättas riktigt hehe
Tack, jag fattar det som en lutande bräda som panelen står på. Håller med om estetiken.P Pappa1986 skrev:
Nederkant av fönster får ta mkt rinnande vatten, (såvida inte fönstret är direkt under saftigt takutsprång och/eller på läsidan där det nästan aldrig slår in regn mot fasaden).
Finns det ett spår fräst för plåten (fönsterblecket) så rekommenderar jag att det används. Plåten kan du klippa/bocka till själv, eller åka till plåtis. Allt som behövs med fönstren i fasadlivet är ju att blecket leder ut vattnet utanför det nedre fönsterfodret. Dvs väldigt lite utstick.
Med trä är det svårt att få fönsterfodret tätt mot fasaden så att inget vatten rinner ner emellan. Ngn form av äckligt plastguck måste till för riktig tätning, och högst sannolikt bättras på med jämna mellanrum eftersom trä är ett levande mtrl. Då är ett smäckert skräddarsytt bleck mkt snyggare/bättre.
Finns det ett spår fräst för plåten (fönsterblecket) så rekommenderar jag att det används. Plåten kan du klippa/bocka till själv, eller åka till plåtis. Allt som behövs med fönstren i fasadlivet är ju att blecket leder ut vattnet utanför det nedre fönsterfodret. Dvs väldigt lite utstick.
Med trä är det svårt att få fönsterfodret tätt mot fasaden så att inget vatten rinner ner emellan. Ngn form av äckligt plastguck måste till för riktig tätning, och högst sannolikt bättras på med jämna mellanrum eftersom trä är ett levande mtrl. Då är ett smäckert skräddarsytt bleck mkt snyggare/bättre.
Oldboy skrev:Nederkant av fönster får ta mkt rinnande vatten, (såvida inte fönstret är direkt under saftigt takutsprång och/eller på läsidan där det nästan aldrig slår in regn mot fasaden).
Finns det ett spår fräst för plåten (fönsterblecket) så rekommenderar jag att det används. Plåten kan du klippa/bocka till själv, eller åka till plåtis. Allt som behövs med fönstren i fasadlivet är ju att blecket leder ut vattnet utanför det nedre fönsterfodret. Dvs väldigt lite utstick.
Med trä är det svårt att få fönsterfodret tätt mot fasaden så att inget vatten rinner ner emellan. Ngn form av äckligt plastguck måste till för riktig tätning, och högst sannolikt bättras på med jämna mellanrum eftersom trä är ett levande mtrl. Då är ett smäckert skräddarsytt bleck mkt snyggare/bättre.
Hej Oldboy och Pappa1986!P Pappa1986 skrev:
Tack för fina inlägg!
Idag kollade jag hur jag gjorde på min tillbyggnad av bostadshuset för 5 år sedan, jösses vad tiden går fort eller så fort man glömmer.., Då blev det både hängslen o livrem, trä inklätt med plåt både över och under all de tätt sittande fönstren..i samma stil som bostadshuset från 1939.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gårdhuset kommer att få standardplåtar från byggbutiken. Jag var för snabb att sätta panelbräder över, under och bredvid fönstren, men det ordnar sig, alla panelbrädor är skruvade! Bra nu, elände för den som behöver ändra/riva när brädorna har alla skruvar övermålade!
Redigerat:
Riktigt snyggtB bopakoster skrev:Hej Oldboy och Pappa1986!
Tack för fina inlägg!
Idag kollade jag hur jag gjorde på min tillbyggnad av bostadshuset för 5 år sedan, jösses vad tiden går fort eller så fort man glömmer.., Då blev det både hängslen o livrem, trä inklätt med plåt både över och under all de tätt sittande fönstren..i samma stil som bostadshuset från 1939.
[bild]
Gårdhuset kommer att få standardplåtar från byggbutiken. Jag var för snabb att sätta panelbräder över, under och bredvid fönstren, men det ordnar sig, alla panelbrädor är skruvade! Bra nu, elände för den som behöver ändra/riva när brädorna har alla skruvar övermålade!
När foder runt fönstren på utsidan blir klart övergår verksamheten till inomhusjobb. Jag börjar om i etapp 1 som stått still sedan i vintras.
Golv o väggars ytskikt är beställda i badrum ock kök. All bråte där flyttades till etapp 2-delen som övergår till att bli de flyttade verkstads och förrådsutrymmena..
Rött golv vita väggar i kök o badrum,
Det blir även en liten planändring och därmed i konstruktionen, en dörr till det lilla sovrummet ska flyttas så den står både i etapp 1 och etapp 2. Jag måste då ersätta reglarna i etapp1 hörnet och etapp 2 väggen med en lastfördelande balk under hammarbanden. Dörröppningen ska vara 0,9m bred, hur kraftig balk/ liggande regel behövs? (Lätt takmaterial, profilerad plåt) Jag tänker fälla in den i stående väggreglar 45x95 och 45x70mm Skuggat område i andra bilden.
45x220mm eller räcker det med klenare t.ex 45x170mm?
Jag har även tänkt att markera nya rumsgränsen i golv o väggmaterial: Linoleumgolv och målade gipsväggar i köksdelen och brädgolv o -väggar i V-rumsdelen
Golv o väggars ytskikt är beställda i badrum ock kök. All bråte där flyttades till etapp 2-delen som övergår till att bli de flyttade verkstads och förrådsutrymmena..
Rött golv vita väggar i kök o badrum,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir även en liten planändring och därmed i konstruktionen, en dörr till det lilla sovrummet ska flyttas så den står både i etapp 1 och etapp 2. Jag måste då ersätta reglarna i etapp1 hörnet och etapp 2 väggen med en lastfördelande balk under hammarbanden. Dörröppningen ska vara 0,9m bred, hur kraftig balk/ liggande regel behövs? (Lätt takmaterial, profilerad plåt) Jag tänker fälla in den i stående väggreglar 45x95 och 45x70mm Skuggat område i andra bilden.
45x220mm eller räcker det med klenare t.ex 45x170mm?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har även tänkt att markera nya rumsgränsen i golv o väggmaterial: Linoleumgolv och målade gipsväggar i köksdelen och brädgolv o -väggar i V-rumsdelen
Redigerat:
Vanskligt att råda med bärande delar...
Principiellt ta så grovt som möjligt så att det säkert håller. Det är ju inga stora pengar i skillnad på en regel.
Kan väl tycka iofs att 45x170 borde räcka, om det är en bra regelbit utan större knastar o likn, men att råda ngn annan är ju en annan sak.
Det är väl snölasten som är dimensionerande.
Antar att en takstol lastar över dörrhålet?
Principiellt ta så grovt som möjligt så att det säkert håller. Det är ju inga stora pengar i skillnad på en regel.
Kan väl tycka iofs att 45x170 borde räcka, om det är en bra regelbit utan större knastar o likn, men att råda ngn annan är ju en annan sak.
Det är väl snölasten som är dimensionerande.
Antar att en takstol lastar över dörrhålet?
Tack, jag har 170,195 och 220 reglar liggande hemma så det får bli enligt ditt råd! Och ja det är en takregel överdörröppningen, det är den dubbla regeln lite skymda av lampstativet som ska bort.Oldboy skrev:Vanskligt att råda med bärande delar...
Principiellt ta så grovt som möjligt så att det säkert håller. Det är ju inga stora pengar i skillnad på en regel.
Kan väl tycka iofs att 45x170 borde räcka, om det är en bra regelbit utan större knastar o likn, men att råda ngn annan är ju en annan sak.
Det är väl snölasten som är dimensionerande.
Antar att en takstol lastar över dörrhålet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har varit för snabb med att snygga till under takfot och gavelutsprång, kommer inte åt att lossa panelen över fönstren nu utan att riva pyntet under utsprånget....!B bopakoster skrev:Hej Oldboy och Pappa1986!
Tack för fina inlägg!
Idag kollade jag hur jag gjorde på min tillbyggnad av bostadshuset för 5 år sedan, jösses vad tiden går fort eller så fort man glömmer.., Då blev det både hängslen o livrem, trä inklätt med plåt både över och under all de tätt sittande fönstren..i samma stil som bostadshuset från 1939.
[bild]
Gårdhuset kommer att få standardplåtar från byggbutiken. Jag var för snabb att sätta panelbräder över, under och bredvid fönstren, men det ordnar sig, alla panelbrädor är skruvade! Bra nu, elände för den som behöver ändra/riva när brädorna har alla skruvar övermålade!
hur ska jag nu få in överblecket under panelen över fönstret, måste jag riva pyntet (målad takfotsläkt0+ dyckertspikade omålade furupanelen+ dess spikläkt, som gömmer översta skruven på väggpanelbrädorna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack @saiter , det skulle kunna gå men de överbleck jag har är utan bakåtvinkling, slät lodrät 7cm hög baksida, avsedd att spikas i spikläkt bakom panelen.S saiter skrev:
Jag har bitit i det sura äpplet nu och brutit bort dekorationspanelen under takutsprånget så jag kom åt väggpanelens översta skruvar och kunde frilägga och komplettera spikläkterna med en till för överblecket. Spikade fast blecket, skruvade tillbaka väggpanelen, som kapades med 15° vinkel ovanför blecket. Panelbrädorna vid sidan av fönstret sågade jag spår i för blecket. Monterade sedan fönsterfodret..
Kvar att göra är "bara" att göra nytt pynt under takutsprånget...Och renovera fönstret..men det får bli när alla foder runt fönster är klara..och golvmattsläggaren lagt badrums och köksgolven, när det är gjort blir det möjligt att flytta dit en massa bråte som står i vägen för sådant arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Liten lägesrapport.
Mattläggaren har limmat golvmatta i kök o badrum (bild) och även vit våtrumstapet i badrummet.
Installation av VVS är väl nästa steg där..väntar på att rörmokarn hälsar på och accepterar att installera mina begagnade WC o VVB inkl rördragning o anslutning av KV med elfrostskydd från bostadshuset.
Väggar i köket har gipsskivor, det är väl OK att måla dem även om huset saknar värme?
Etapp 2-delen jobbar jag vidare med, men väntar med all målning tills fukten i träet gått ut nästa år, maj kanske?
Är sysselsatt med lika total fönsterrenovering av 4 bågar som i fjol på etapp 1.
Elinstallation för belysning o LLvärmepump innan väggar o tak isoleras o brädas.
Golvet ska vara spåntad 28mm furu, men det kanske är bäst att vänta med tills temperaturen är drägligare?
Mattläggaren har limmat golvmatta i kök o badrum (bild) och även vit våtrumstapet i badrummet.
Installation av VVS är väl nästa steg där..väntar på att rörmokarn hälsar på och accepterar att installera mina begagnade WC o VVB inkl rördragning o anslutning av KV med elfrostskydd från bostadshuset.
Väggar i köket har gipsskivor, det är väl OK att måla dem även om huset saknar värme?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etapp 2-delen jobbar jag vidare med, men väntar med all målning tills fukten i träet gått ut nästa år, maj kanske?
Är sysselsatt med lika total fönsterrenovering av 4 bågar som i fjol på etapp 1.
Elinstallation för belysning o LLvärmepump innan väggar o tak isoleras o brädas.
Golvet ska vara spåntad 28mm furu, men det kanske är bäst att vänta med tills temperaturen är drägligare?
Frågor om kittningen. (Linoljekitt)
Kopplade fönsterbågar med 3 glasrutor (2 spröjs) i ytterbågen, innerbågen helt glas.
Jag har tagit ur alla glas och linoljat kittfalsarna, grundat och ytmålat bågarna.
Koll av diagonalmått visar att bågarna inte är perfekt vinkelräta, men det går att trycka lite på den längsta diagonalen för att justera. Än så länge. Innan kittet stelnat.
-Måste fönstren alltså ligga plant tills kittet stelnat, innan de kan hängas upp i gångjärnen?
-Eller kan jag låsa rörelseförmågan t.ex med en styv diagonalbräda?
-som får sitta kvar, hur länge då? Alternativt hänga upp fönstret i karmen och trimma fast det med kilar så det går fritt runtom?
-När ska/kan kittet målas, har målat bågarna med alkydoljefärg..?
Kopplade fönsterbågar med 3 glasrutor (2 spröjs) i ytterbågen, innerbågen helt glas.
Jag har tagit ur alla glas och linoljat kittfalsarna, grundat och ytmålat bågarna.
Koll av diagonalmått visar att bågarna inte är perfekt vinkelräta, men det går att trycka lite på den längsta diagonalen för att justera. Än så länge. Innan kittet stelnat.
-Måste fönstren alltså ligga plant tills kittet stelnat, innan de kan hängas upp i gångjärnen?
-Eller kan jag låsa rörelseförmågan t.ex med en styv diagonalbräda?
-som får sitta kvar, hur länge då? Alternativt hänga upp fönstret i karmen och trimma fast det med kilar så det går fritt runtom?
-När ska/kan kittet målas, har målat bågarna med alkydoljefärg..?