F
Handyman 1 skrev:
Hur sent kan man gödsla med ett höstgödsel?
oktober ut om du inte bor i Norrland är inga problem, det skal då vara låg kväve gödsel. Jag tycker nog att man kan lägga på en svag blandning Ferrogent på hösten med, mossan växer vid lägre temperaturer än gräset och järnet håller tillbaka mossan. Järnet är också bra mot svampangrepp.
 
Redigerat:
A
Jo,bor i norr,är ändå 10-12 grader om dagarna ännu!
 
F
Handyman 1 skrev:
Jo,bor i norr,är ändå 10-12 grader om dagarna ännu!
japp, då är det bara att köra, nu är det ingen fara. Och det värsta som händer är att det inte gör nån nytta. Det är aldrig skadligt för gräset även om man lägger på för sent.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Ok,tack!,så får det bli(y)
 
optimum
Slöseri att gödsla när gräset inte växer.
Bättre gödsla fler gånger under tiden det växer, oftast maj-september i mitten och södra Sverige.
Brukar gödsla (NPK) 3-4 gånger per växtsäsong. Funkar bra och man får klippa 1-2 gånger per vecka.
Ogräset får en tuff match mot gräset.
Dock kan det bli mossa på vissa skuggigare partier även om man vertikalskär årligen.
 
Håller med föregående, ingen idé att börja gödsla nu och försöka bekämpa mossa.

Bättre du tar tag i det till våren med en kickstart.
 
F
L Lutte skrev:
Håller med föregående, ingen idé att börja gödsla nu och försöka bekämpa mossa.

Bättre du tar tag i det till våren med en kickstart.
helt fel. Handlar mindre om mosabejämpning och mer om att gr gräset en bättre övervintring.

med en skvätt kvävefattigt höstgödsel nu i oktober så kommer gräset bättre och tidigare nästa år och det hämmar både mossa och ogräs. Lite järn och svavel är inte heller dåligt nu. Mossan växer fö på hela vintern när det är + grader och gräset
 
F fsn skrev:
helt fel. Handlar mindre om mosabejämpning och mer om att gr gräset en bättre övervintring.

med en skvätt kvävefattigt höstgödsel nu i oktober så kommer gräset bättre och tidigare nästa år och det hämmar både mossa och ogräs. Lite järn och svavel är inte heller dåligt nu. Mossan växer fö på hela vintern när det är + grader
Att invintra gräsmattan är aldrig fel, gör det själv varje höst med lite promagna, järn nytt för iår är även sjögräs på test.

Men att börja gödsla nu för att bekämpa mossa anser jag fortfarande är slöseri med resurser och tid så här sent på året.
 
F
L Lutte skrev:
Att invintra gräsmattan är aldrig fel, gör det själv varje höst med lite promagna, järn nytt för iår är även sjögräs på test.

Men att börja gödsla nu för att bekämpa mossa anser jag fortfarande är slöseri med resurser och tid så här sent på året.
Ja, just att ösa på gödsel i syftet att bekämpa mossa är kanske inte helt rätt tänk men det är generellt bra för nästa års gräsmatta och mossbekämpning ändå. Men det är ju inte ”gödsla ordentligt en gång” som håller mossan borta. Jag gödslar ordentligt en gång i början av sommarn men jag småskvätter Yara Mila NPK kanske 5 gånger till under året. Sen en smäll med järn på våren och även provat kalksalpeter nån regning sen vårdag. Sen lite järn på hösten men det är en något svagare blandning, i år orkar jag inte blanda ferrogent med vatten utan kommer att blanda Ferrogent granulat med Pro Magna och kasta ut som gödsel.
 
F fsn skrev:
Ja, just att ösa på gödsel i syftet att bekämpa mossa är kanske inte helt rätt tänk men det är generellt bra för nästa års gräsmatta och mossbekämpning ändå. Men det är ju inte ”gödsla ordentligt en gång” som håller mossan borta. Jag gödslar ordentligt en gång i början av sommarn men jag småskvätter Yara Mila NPK kanske 5 gånger till under året. Sen en smäll med järn på våren och även provat kalksalpeter nån regning sen vårdag. Sen lite järn på hösten men det är en något svagare blandning, i år orkar jag inte blanda ferrogent med vatten utan kommer att blanda Ferrogent granulat med Pro Magna och kasta ut som gödsel.
Kan man ge gräset en bra start på våren så är det till fördel, nu vet jag inte hur vädret ser ut hos ts men tror nästan det börjar bli sent att låta gräset börja bunkra inför vinter/vårstart.

Själv gödslar jag 4a ggr per år under våran korta sommar och brukar köra ut både yaramila och kalksalpeter med 1-2 veckors mellanrum. Kalksalpeter funkar bra om man ser att det finns micronäring.

Järnsulfat kör jag ut cirka 60-75 liter med ryggspruta på mina 1200kvm gräs, blandar 25g till varje liter vatten. Då passar jag även på att köra ut sjögräs också.

Men om det är god tillväxt än så skadar det ju inte att gödsla
 
F
L Lutte skrev:
Kan man ge gräset en bra start på våren så är det till fördel, nu vet jag inte hur vädret ser ut hos ts men tror nästan det börjar bli sent att låta gräset börja bunkra inför vinter/vårstart.

Själv gödslar jag 4a ggr per år under våran korta sommar och brukar köra ut både yaramila och kalksalpeter med 1-2 veckors mellanrum. Kalksalpeter funkar bra om man ser att det finns micronäring.

Järnsulfat kör jag ut cirka 60-75 liter med ryggspruta på mina 1200kvm gräs, blandar 25g till varje liter vatten. Då passar jag även på att köra ut sjögräs också.

Men om det är god tillväxt än så skadar det ju inte att gödsla

Det var inte TS utan Handyman 1 som frågade om höstgödsel och då han sa att dagstemperaturen var 10-12 grader och jag antar att dom inte har ihållande nattfrost så skulle en lite giva höstgödsel göra gott.
 
A
Stämmer! jag har inte som sagt problem med mossa längre utan tänkte bara för gräsets skull höstgödsla,om det är en fördel,har gödslat flera gånger under sommaren också.
 
Då är det jag som läser som ett arsle :rofl:

Klart det finns fördel att höstgödsla, när gräset slutar ha topptillväxt så har du fortfarande aktivitet under ytan och gräsplantan binder energi för att klara av vintern på bästa sätt.

Så gödsla för invintring och ge den en giva järn för att stärka gräscellerna inför frosten.
 
A
L Lutte skrev:
Då är det jag som läser som ett arsle
Nja,det var nog jag som blandade mig i ts tråd som förvillade:)
 
Så kontentan är att det inte är så stor idé att köra ut Ferrogent nu när temperaturen blivit låg och första frosten kommit? Jag funderade nämligen om jag skulle vattna ut Ferrogent på mossan som börjat växa nu igen på hösten.

I våras stod det klart att det från ett år till ett annat kommit mossa över större delen av gräsmattan så jag försökte ta kampen direkt i våras. Gödslat med Granngårdens Gräsgödsel Mossa som innehåller järnsulfat, vattnat ut Ferrogent över hela gräsmattan med spridarramp två gånger och sedan höstgödslat med ProMagna.

Gräset växte på bra och jag trodde att mossan skulle hålla sig borta. Men under september började jag skymta mossa och nu i oktober ser man lika mycket mossa om inte mer över hela gräsmattan under gräset. Så lite tröstlöst så här i efterhand att mossan verkar helt oberörd trots all tid och pengar jag lagt på att bekämpa den under året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.