Är ny på detta forum och har en fråga.

Jag vill riva en vägg mellan kök och vardags rum i min etta. Min fråga är då egentligen ganska enkel. Jag har läst runt lite på detta forum och på andra platser om bärande vägg, men inte riktigt fått någon klarhet Väggen ifråga är bara ca 60mm bred och består av gips och reglar, lite naivt kanske men kan en sådan vägg vara bärande där alla andra väggar runt själva lägenheten är i betong? Alla ytter väggar betong och taket.

Har en lite speciell situation och vet inte riktigt vad jag skulle få tag på planritningarna i min bostadsrätt förening, och som jag har läst är det inte ens säker att man kan på det avgöra om väggen är bärande. Jag tror personligen inte att den är det.....kan den ens vara det när den är så tunn och gjord av gips och träreglar.

tack på förhand
 
Det verkar inte på din beskrivning som att väggen är bärande, men du får sannolikt inte göra denna typ av ändringar utan att BRF:en godkänner ändringen. Kolla med dem!
 
jodå dom har redan godkänt att jag kan göra ändringen men bara om väggen inte är bärande.
 
Men kan inte de säga om den är det eller inte??? Knepigt!
 
Inte riktigt sant men om du river ner gipset på ena sidan, fotograferar och lägger upp här så kan vi gissa lite bättre. Men, ritningar får du annars genom att kontakta kommunens byggavdelningen/ritningsarkiv. Det är den bästa vägen att gå
 
jo saken är den att det är en ombildad hyresrätt till bostadsrätt så, jag vet inte riktigt vart vi skall få tag i planritningarna för lägenheten...det är de som är lite problematiskt...
 
X Xeato skrev:
jo saken är den att det är en ombildad hyresrätt till bostadsrätt så, jag vet inte riktigt vart vi skall få tag i planritningarna för lägenheten...det är de som är lite problematiskt...

Jo men när huset byggdes lämnades ritningar för att få bygglov så börja där
 
BirgitS
Styrelsen borde ju ha ritningar på huset. Men kräver inte styrelsen att du har ett papper från en byggnadskonstruktör där det står att det inte är bärande?
 
ja jag får nog göra så tror jag, men kan ens en sån "tunn" vägg vara bärande. Den är ju inte mer än 6 cm..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Styrelsen borde ju ha ritningar på huset. Men kräver inte styrelsen att du har ett papper från en byggnadskonstruktör där det står att det inte är bärande?
föreningen är bara någon vecka gammal då den blivit ombildad från hyresrätt till bostads rätt så det tar nog ett tag innan det kommit under full med allting
 
C
X Xeato skrev:
jag vet inte riktigt vart vi skall få tag i planritningarna för lägenheten...
Om inte föreningen har några ritningar så finns det hos stadsbyggnadskontoret. Sen kan det beroende på i vilken kommun du bor betyda allt från att du kan slå en signal och de mejlar dig pdf-filer gratis, till att du får åka dit och leta själv på mikrofilm och betala för att få kopior utskrivna.
 
C cpalm skrev:
Om inte föreningen har några ritningar så finns det hos stadsbyggnadskontoret. Sen kan det beroende på i vilken kommun du bor betyda allt från att du kan slå en signal och de mejlar dig pdf-filer gratis, till att du får åka dit och leta själv på mikrofilm och betala för att få kopior utskrivna.
ja jag får nog ringa dom på måndag och fråga
 
O olofh skrev:
Inte riktigt sant men om du river ner gipset på ena sidan, fotograferar och lägger upp här så kan vi gissa lite bättre. Men, ritningar får du annars genom att kontakta kommunens byggavdelningen/ritningsarkiv. Det är den bästa vägen att gå
jag får gör detta imorgon och återkomma med bilder :)
 
Okej började med att slå hål i väggen och det var inte gips utan, vad jag tror lättbetong? Men vågar inte fortsätta. Kan man med hjälp av dessa bilder se vad det är för material och om väggen är bärande? Tror det är armering i den nya också. Finns det inga reglar i en sådan här vägg. Många frågor, hoppas ni har överseende
 
  • Hand håller måttband mot ett hål i en vägg för att visa tjockleken på potentiell lättbetong, med synlig struktur och armering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i vit vägg som visar grått hårt material, troligen lättbetong, med frågor om det är bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i en vit vägg som visar grått material, möjlig lättbetong, med synlig armering, inga reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle du inte vänta? Jag lämnar tråden nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.