Hej,

Jag har tankar om att lägga golv uppe på balkarna som syns på bilderna nedan. Här finns redan en del golvlagd utav förra husägaren. Vad jag kan se och mäta så har dom lagt 28x110 mm spontat norrlandsfuru som ett "undergolv"/tak nedifrån sett. Uppe på detta ligger sedan ett trägolv som är 25 mm tjockt.

Min tanke är att skippa trägolvet på 25mm och istället lägga 22 mm golvspånsskivor uppe på det 28 mm tjocka brädorna. Därefter en 2 mm underlagsfoam och ett 7 mm tjockt laminatgolv.

Bredden på rummet är 4200mm och längden är 8000mm.

Min fråga är om jag kan fortsätta med detta och om det rent konstruktionsmässigt kommer att hålla.
Balkarna är av måtten ≈150x200 mm med C/C 1200 mm.

I dagsläget så kan jag inte märka någon svikt eller liknande i golvet som redan finns.

Tacksam för lite råd.
Vardagsrum med synliga mörka takbjälkar ovanför, en vit soffa och en öppen spis, i planering för golvkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelvy av ett ljust, oinrett vindsrum med synliga takbjälkar, trägolv och en delvis glasad balkongräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från ovan på ett vardagsrum med synliga träbalkar där en del av golvet är lagt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägg ut det tänkta golvet i butiken, mellan två reglar på cc 1200, och "stå/hoppa" lite på konstruktionen. Då känner du, hur det blir i verkligheten.
När du sedan limmar alla fogarna på golvspån-skivorna, blir konstruktionen ännu styvare - då du får ett "helt flak" av golvspånskivor.
Mvh E
 
De befintliga balkarna klarar din golvkonstruktion både med avseende på svikt och nedböjning pga nyttig last. Du behöver inte provhoppa. Kan man inte räkna på det är det dock en bättre metod än att gissa. Ska du lägga ett golv med c/c 1200 mm behöver du använda kraftigare golvbrädor för att få ett stumt golv, helst minst 36 mm tjockt. Det finns spontad gran i den tjockleken som inte är så dyrt. Skippa spånskivan. Den tillför inget om den inte är limmad. Ett alternativ är att använda kraftig konstruktionsplywood i stället för golvbrädor.
 
J justusandersson skrev:
De befintliga balkarna klarar din golvkonstruktion både med avseende på svikt och nedböjning pga nyttig last. Du behöver inte provhoppa. Kan man inte räkna på det är det dock en bättre metod än att gissa. Ska du lägga ett golv med c/c 1200 mm behöver du använda kraftigare golvbrädor för att få ett stumt golv, helst minst 36 mm tjockt. Det finns spontad gran i den tjockleken som inte är så dyrt. Skippa spånskivan. Den tillför inget om den inte är limmad. Ett alternativ är att använda kraftig konstruktionsplywood i stället för golvbrädor.
Hej, tack för ditt svar.
Vill gärna använda golvbrädor för att få samma utseende undertill likt bifogad bild. När du säger att spånskivan inte tillför något om den inte är limmad, menar du i skarvarna eller om den inte är limmad till golvbrädorna?
Takutsida klädd med vita golvbrädor och synliga mörka träbjälkar som stödstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spånskivan ska vara limmad till golvbrädorna. Men det blir ingen bra lösning. Det är klart att du ska ha spontade brädor underst som är synliga från bottenvåningen, men använd en dimension på dessa som gör att du slipper ytterligare bärande material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.