Låter som ett "ghettoproblem"
 
  • Gilla
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Låter som ett "ghettoproblem"
Nja, när jag bodde i Vasastan var väldigt många per definition trångbodda. Två vuxna och två barn i 3or eller två vuxna och tre barn i 4or. (Känner till de som bodde med två tonårsbarn i en tvåa också förvisso)

Jag har sett statistik på på att befolkningstätheten i Stockholms innerstad nu är på samma nivå som innan miljonprogrammet byggdes och många flyttade ut från stan...

Nu är det ju i de allra flesta fall självvalt, man kan ju välja att byta stad och flytta ut till Solna eller nåt annat mindre attraktivt ställe.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Låter som ett "ghettoproblem"
Snarare ett storstadsproblem. Är det dyrt att bo, knör folk ihop sig i mindre bostäder för att öht ha råd att bo i staden i fråga.
Är nog fler trångbodda i Stockholms kommun än i Storumans dito...
 
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är nog fler trångbodda i Stockholms kommun än i Storumans dito...
Jo, Storuman är ju ett välkänt ghetto :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 2 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Nja, när jag bodde i Vasastan var väldigt många per definition trångbodda. Två vuxna och två barn i 3or eller två vuxna och tre barn i 4or. (Känner till de som bodde med två tonårsbarn i en tvåa också förvisso)

Jag har sett statistik på på att befolkningstätheten i Stockholms innerstad nu är på samma nivå som innan miljonprogrammet byggdes och många flyttade ut från stan...

Nu är det ju i de allra flesta fall självvalt, man kan ju välja att byta stad och flytta ut till Solna eller nåt annat mindre attraktivt ställe.
Så det är mer attraktivt att bo trångt inne i stan än inte trångt nån annanstans?
Jösses...
 
  • Haha
Keiller
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Så det är mer attraktivt att bo trångt inne i stan än inte trångt nån annanstans?
Jösses...
Spelar ingen roll om man får stå och sova bara det är ett attraktivt läge :D

Vad nu "attraktivt läge" är?
 
A
Instagramvänligt?
 
Handyman 1 skrev:
Instagramvänligt?
Ja, man får rum med hela boendet i ett enda foto :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Spelar ingen roll om man får stå och sova bara det är ett attraktivt läge :D

Vad nu "attraktivt läge" är?
Alla har sina preferenser, jag tycker det är onödigt att raljera över andras livsval.

För mig var det attraktivt att bo på gång/cykelavstånd till arbete, många vänner och bekanta i närheten och omedelbar närhet till restauranger och nöjesutbud. De två första kan man ju förstås ha om man har de förutsättningarna men det tredje kan du aldrig få i förorten.

Att flytta till lägenhet utanför stan var aldrig aktuellt för oss, det var inte ett liv som var attraktivt för oss.

Nu lever vi sömnigt villaliv och trivs utmärkt med det, även om det egentligen är en kompromiss för att få ihop livet gällande arbete, ekonomi, pendlingstider, aktiviteter och privatliv. Det tror jag är verkligheten för de allra flesta i Stockholm, inte många som har möjligheten "att få allt".
 
  • Gilla
albinroo och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Alla har sina preferenser, jag tycker det är onödigt att raljera över andras livsval.

För mig var det attraktivt att bo på gång/cykelavstånd till arbete, många vänner och bekanta i närheten och omedelbar närhet till restauranger och nöjesutbud. De två första kan man ju förstås ha om man har de förutsättningarna men det tredje kan du aldrig få i förorten.

Att flytta till lägenhet utanför stan var aldrig aktuellt för oss, det var inte ett liv som var attraktivt för oss.

Nu lever vi sömnigt villaliv och trivs utmärkt med det, även om det egentligen är en kompromiss för att få ihop livet gällande arbete, ekonomi, pendlingstider, aktiviteter och privatliv. Det tror jag är verkligheten för de allra flesta i Stockholm, inte många som har möjligheten "att få allt".
Visst skrev jag raljerande men det var inte över andras livsval jag raljerade utan över vad "attraktivt" kan betyda.

Och det är ju väldigt olika vad som är attraktivt, vad gäller boende. En del tycker Stockholms innerstad är attraktivt, en del tycker Solna är attraktivt (förutom du) och andra tycker en stuga på kalfjället är attraktivt. Finns säkert någon som tycker att en tvåa i Rinkeby är ett attraktivt boende (även om jag inte förstår varför).

Och det ska vi vara glada över. Skulle alla svenskar tycka att Stockholms innerstad var attraktivt att bo i och flyttade dit, skulle det bli ganska trångt och man undrar ju om det skulle vara så värst attraktivt då.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Alla har sina preferenser, jag tycker det är onödigt att raljera över andras livsval.

För mig var det attraktivt att bo på gång/cykelavstånd till arbete, många vänner och bekanta i närheten och omedelbar närhet till restauranger och nöjesutbud. De två första kan man ju förstås ha om man har de förutsättningarna men det tredje kan du aldrig få i förorten.

Att flytta till lägenhet utanför stan var aldrig aktuellt för oss, det var inte ett liv som var attraktivt för oss.

Nu lever vi sömnigt villaliv och trivs utmärkt med det, även om det egentligen är en kompromiss för att få ihop livet gällande arbete, ekonomi, pendlingstider, aktiviteter och privatliv. Det tror jag är verkligheten för de allra flesta i Stockholm, inte många som har möjligheten "att få allt".
Ja det kan vara attraktivt att bo i stan, men inte att bo trångt i stan bara för att.
 
Två vuxna och fyra barn i en bostadsrätts-3:a på 66 kvm, jag vinner helt klart pris i vem som är mest trångbodd i det här kommentarsfältet! Varsågod att förfasas!

sommarhus på 250 kvm plus oinredd vind och stor källare kompenserar i viss mån.
 
  • Gilla
albinroo och 1 till
  • Laddar…
4barn och 2 vuxna på 80m²
Tre yngre barn delar på 20m² rum med våningssäng och vi vuxna + bebis har ett rum på 16m².
Ingen klagar, alla är glade för det mesta.

Men om ca ett år när hela övervåningen är klar har alla var sitt eget rum :)
 
G
Huddingebo Huddingebo skrev:
4barn och 2 vuxna på 80m²
Tre yngre barn delar på 20m² rum med våningssäng och vi vuxna + bebis har ett rum på 16m².
Ingen klagar, alla är glade för det mesta.

Men om ca ett år när hela övervåningen är klar har alla var sitt eget rum :)
När får jag flytta in? :D
 
"Som icke-trångbodda hushåll räknas ensamstående utan barn och de hushåll där det finns kök (eller kokvrå), vardagsrum och ytterligare rum så att barn över 12 år och vuxna, som inte är sambos, inte behöver dela sovrum. För de bostäder där det inte finns någon uppgift om antalet rum har vi satt gränsen vid 20 kvadratmeter boarea per person."

https://www.boverket.se/sv/om-bover...resenterar-nya-berakningar-av-bostadsbristen/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.