J
Tänkte bygga om del av garaget till lägenhet för uthyrning, gästlägenhet och på sikt får väl dottern bo där... Men det hör egentligen inte till min fråga...

Det är 2st takstolar som är i vägen för loftet jag tänkt bygga för att få till mer utrymme. Min fråga handlar om ombyggnad takstolar.

Det är alltså 2st som är i vägen. Vad krävs för att ta bort diagonalstängerna helt? Alternativt enligt undre bilden, dvs ta bort 2st och ev bygga upp en rak för att få bra volym?

Mått mellan takstolar: 1200mm
Plåttak, placerad strax norr om Göteborg.
Taklutning: 25°.

Tack!

Teknisk ritning av två takstolar med dimensioner för ombyggnad till loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J _jiimmy_ skrev:
Vad krävs för att ta bort diagonalstängerna helt? Alternativt enligt undre bilden, dvs ta bort 2st och ev bygga upp en rak för att få bra volym?
[bild]
Välkommen till forumet!

Det krävs någon form av avväxling, du kommer att kraftigt försämra bärigheten i befintliga takstolar med det ingrepp du beskriver. Dessa w-takstolar bygger på fackverksprincip och den förstörs helt om du gör enligt dina bilder.

Kanske någon form av nockbalk med stöd/pelare nerifrån i kombination med att förstärka befintliga 45x120 överliggare. Det är inte helt lätt att se/föreslå en solklar eller enkel lösning.
 
Du måste koppla in en konstruktör om du skall göra en sådan förändring. Om inte annat så krävs det för ditt bygglov/bygganmälan.

Förslaget från Gabbe om en nockbalk kan vara det vettigaste. Men då behöver du lägga den mot två pelare, och ha tillräcklig grund under pelarna, så att punktlasten från pelarna kan tas upp.

Men utöver att själva yttertaket behöver förstärkas. Så får du ju ett mellanbjälklag till loftet med bara 120mm höga bjälkar med en spännvidd på 5,8m. Det behöver vara avsevärt grövre.
 
Som framgår av de föregående inläggen kan du inte göra som du tänkt utan att takstolarna tappar sin bärförmåga helt. Fackverk är hela konstruktionselement, man kan inte ta bort någon del. Överramarna går att förstärka på olika sätt, men för att underramarna ska kunna fungera som golvbjälkar med 5,8 m spännvidd behöver de ersättas av limträbalkar. Gissningsvis 42x315 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.