Hej!

Har sedan ett par år en Bosch GCM 8 SJL med stativ som jag är ganska nöjd med.
Vill nu börja snickra mer på allvar i garaget i vinter och vill då minimera mängden sågspån som kommer från kap/ger sågen.
Bosch GCM 8 SJL tar långt ifrån upp allt sågspån kopplad till en dammsugare, dammustuget behöver förbättras.

Min fråga till er på forumet, är hur dammutsuget är på en Festool Kapex KS60?
Är det lönt att uppgradera till en Kapex för att minska mängden sågspån?

Tar tacksamt emot lite feedback:)

Med vänlig hälsning,
 
Är det verkligen ytterligare en kap-gersåg du vill ha om du ska börja snickra mera, är det inte några andra verktyg du saknar?
 
nanowire nanowire skrev:
Är det verkligen ytterligare en kap-gersåg du vill ha om du ska börja snickra mera, är det inte några andra verktyg du saknar?
Jag har den senaste tiden köpt på mig en hel del verktyg, allt från bordssåg, överhandsfräs, pelarborr mm.
Det jag undrar över är om jag skall sälja min kap och gersåg från Bosch och köpa en Festool Kapex 60.

Detta om Festoolens dammutsug är så mycket bättre än Boschens...
 
Jag är också intresserad av frågan. Kapa exakta snitt på bordssågen fungerar bra, men bara upp till bitar på dryga metern. Jag undrar också vilken vinkelprecision man kan räkna med? Fel på upp till tiotalet bågsekunder är acceptabelt, inte mer!
 
Spånupptagningen funkar betydligt bättre på Kapexen. Jag har båda maskinerna.
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Spånupptagningen funkar betydligt bättre på Kapexen. Jag har båda maskinerna.
Tack för svar, Björn!

Skulle du kunna utveckla svaret något?
Hur pass stor är skillanden i dammupptagning?

Har du eller någon annan provat att förbättra dammupptagningen på Boschen?
 
Skillnaden är att Boschen i stort sett inte samlar upp något spån alls, trots att jag monterade en gummiläpp i bakkant likt Kapexen.

Kapexen (det är Kapex 120 jag har) samlar upp bra tycker jag, inte allt men det mesta.
 
Är det någon skillnad på dammupptagningen mellan en Festool Kapex 120 eller 60?

Jag har mest sneglat mot en Kapex 60 om jag skall byta ut Boschen.
 
Bumpar den här gamla tråden. Jag har en Bosch PCM8S och den samlar verkligen inte upp något damm. Snarare så att den multiplicerar dammet och sprider ut det så mycket den kan.

Jag har en inredd övervåning som jag behöver spika golvlister till och jag vill kunna hållas på övervåningen och finkapa listerna. Är en Kapex60 så pass mycket bättre än boschen att det faktiskt skulle gå? Jag har en TS55 och den producerar ju nästan inget damm alls. Så om Kapex är på samma nivå kan det ju vara värt att uppgradera. Om jag nu tar det steget så tänker jag också använda den i garaget till lite bokhyllor, hyllor osv. Där uppstår ju också fördelen med att den går att ställa mot väggen, men det är spånupptagningen som är avgörande nu
 
Nej, kapex (i mitt fall KS120) är inte lika bra som en sänksåg på spånupptagning, kapexen är mer som HKC55an, d.v.s som en cirkelsåg med dammsugare
 
Saknar tyvärr erfarenhet av sådana. Hur stor är skillnaden? Skulle du kunna tänka dig att såga lister i ett sovrum med kapexen? De demos jag sett på film ser ganska rena ut. Den nuvarande sågar jag inte ens lister i garaget med
 
Jag skulle kunna tänka mig det om man hade den i ett hörn, det blir inte mycket damm i luften men det blir en skvätt bakom blir det när klingan går igenom baksidan på träet.

Jag har ett elfa hyllsystem bakom min såg, när jag är klar får jag dammsuga av lådans lock som jag har i hyllan bakom, men det är ingen katastrof
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.