Hej alla glada husägare, husköpare.

Jag har märkt att forumet har många frågor när det gäller dom som INTE har fast inkomst när som ska låna hus. Så här kommer ytterligare en fråga.

Ett hus är ju alltid en dröm för alla.
Jag och min Sambo får ut ungefär 21000:- netto varje månad.
Finns det överhuvudtaget någon bank som kommer godkänna exempel ett lån på 1.500.000:- ?

Har bokad telefontid på bluestep på Måndag, är det någon som vet nåt mer hur dom fungerar?

Tacksam för svar.

/Jimmy
 
;)

Som vanligt 47 läser men ingen svarar. :(

Ingen som har någon erfarenhet om låg inkomst och lån till hus? Eller sitter alla på forumet där båda har fast jobb? ;)

Sköt om er ändå!

/Jimmy
 
min sambo har fast arbete men inte jag. nu har jag ett vikariat på 4 månader... vi får ut ca 25.000kr brutto. vi hade inga problem med banken (lånar ca 1.3). men jag blev arbetslös efter det att vi varit på banken. vi frågade våran bankman om det blev problem nu när jag var utan arbete men han sa att vi redan kommit övverens...
 
Hej hej.
Har ni 25.000 Brutto, det blir inte mycket kvar efter Netto då med andra ord? :(



therese82 skrev:
min sambo har fast arbete men inte jag. nu har jag ett vikariat på 4 månader... vi får ut ca 25.000kr brutto. vi hade inga problem med banken (lånar ca 1.3). men jag blev arbetslös efter det att vi varit på banken. vi frågade våran bankman om det blev problem nu när jag var utan arbete men han sa att vi redan kommit övverens...
 
Tror du verkligen Amortering/Ränta/Driften skulle ligga runt 9 k för ett lån på 1,5 miljoner? Och iof minus skattereduktionen då vill säga, kanske nån tusenlapp mindre?

Det låter som ingenting i mina ögon 8 k i månaden för ett huslån på 1,5 miljoner menar jag. När man har Netto ut 21 k.. Eller har jag fel?


tina.m skrev:
Hej!
Jag kan ta ett exempel på en kalkyl som vi fick från SEB då vi pratade lån, så kan ni ju själva resonera utifrån det huruvida ni har råd eller inte. Jag har ändrat lite på kalkylen för att det skulle stämma med er situation;
Lån: 1 500 000kr, ingen kontantinsats, amortering på både botten- och topplån.
Mån kostnad inkl drift: 9084 kr (i verkligheten blir det lite mindre p.g.a skattereduktionen.)
 
Hej och tack för svaret.
Jag tänker så här.
Att månadskostnaden för detta lånet på 1,5 miljoner skulle betyda runt 8-9.000:- i månaden. (Drift, Amortering, Ränta) Bil äger ingen av oss. Barn har hon sen tidigare förhållande 2 stycken och jag har ett sen tidigare också.

Tror ändå att 12k över klarar man sig gott på eller har jag fel? :)

Dessutom så är väl väl huspriserna runt omkring Växjö inte så värst billiga heller.
Låna hus visst det går väl men det är ju inte det vi söker precis. :(

MVH /Jimmy


Inger.P. skrev:
Hej Jimmy
Man måste nog se saken i ett längre perspektiv... Det är inte frågan om ni klarar av kostnaderna för ett hus i år... eller nästa år. Det väsentliga är hur förhållandena är om t.ex. 5 eller 10 år?
Om jag ägt en bank så hade jag inte lånat ut pengar till Er.

Låt säga att ni lånar 1.500.000 kr. Jag förutsätter då att ni har kontanter till lagfartsavgiften.
Om fyra år ligger kanske den rörliga räntan på ett bottenlån på 7% (vilket INTE är en utopi).
Er räntekostnad kommer då - efter avdrag för skattejämkning - att ligga på ca 6.125 kr. Sedan tillkommer månadsamorteringen (som banken säkert kräver), låt säga 1.500 kr i månaden. Måste ni ha topplån på huset blir både räntesatsen och amorteringen dyrare.

Sedan tillkommer driften. På ett "begagnat" hus kan driftskostnaden vara ganska dyr - t.ex. 2000 kr/månaden.
Villaförsäkring, vatten och hushållsel gör ca 1000 kr i månaden (lite i överkant kanske).
Kostnaden för löpande underhåll av hus och trädgård varierar förstås mycket.

Det ger en månadskostnad för Ert boende om drygt 10.000 kr i månaden. Sedan tillkommer alla andra kostnader; maten, bilen, kläder m.m. m.m.
Får ni barn så ökar kostnaderna ännu mer...

Mitt råd är att ni väntar tills ni har fast arbete. Även om en bank skulle bevilja ett lån skulle det vara en personlig tragedi för Er om ni sedan tvingas sälja huset under en lågkonjunktur - kanhända med en restskuld att dras med under många år...

Kan ni inte hyra ett hus under tiden? Eller leta efter billigare begagnade hus?
 
JimmyEriksson skrev:
Hej hej.
Har ni 25.000 Brutto, det blir inte mycket kvar efter Netto då med andra ord? :(



[quote author=therese82 link=1139598049/0#2 date=1139651980]min sambo har fast arbete men inte jag. nu har jag ett vikariat på 4 månader... vi får ut ca 25.000kr brutto. vi hade inga problem med banken (lånar ca 1.3). men jag blev arbetslös efter det att vi varit på banken. vi frågade våran bankman om det blev problem nu när jag var utan arbete men han sa att vi redan kommit övverens...
[/quote]

sorry menar netto såklart ;D
 
S
JimmyEriksson skrev:
Ingen som har någon erfarenhet om låg inkomst och lån till hus? Eller sitter alla på forumet där båda har fast jobb? ;)

/Jimmy
Hej!

Vi har fått lån till cirka 2 miljoner av vår bank Nordea. Min sambo har fast jobb och en medelinkomst, medan jag studerar och tar därför bidrag och lån hos CSN (vi har ännu inga barn). Däremot fick vi inte lån hos Länsförsäkringar, men det är väldigt olika hur bankernas villkor ser ut, ifall de räknar studiemedel som inkomst eller ej. Dessutom så kan det underlätta om man har en bank/bankman som man har bra kontakt med. De kan titta på vilken månadsinkomst man har klarat tidigare och därför kunna ge en lån.

Chansen (tomten) fanns här nu, och vi tog den!

Vi räknar med att vi ska få det att gå ihop i alla fall!  :) ...peppar,peppar
(Även med en räntehöjning till 7 %)   :(

// Hälsningar Sandra



 
Det är ju ni som skall klara av att betala lånet varje månad, så det borde vara självklart för er att ni har inkomster som täcker era fasta kostnader.
Sedan är det upp till respektive bank hur riskvilliga de är.

Svaren på detta har bara ni och er tilltänkta bank.

Att sedan mycket kan hända på vägen. Man kan få jobb, man kan bli arbetslös, man kan bli med barn etc.
Det viktigaste är väl att ha en "reservplan B" om det otänkbara händer.......
 
Allvarligt... Spelar egentligen ingen roll om man har jubb nu eller inte tycker jag..

Jag och min sambo kan vara arbetslösa om 1 månad.. Det vet man ju aldrig...
 
Hemmakatten
Utan att värdera huruvida ni klarar av ett lån eller inte, så är själva frågeställningen högaktuell idag. Arbetsmarknaden har mer och mer glidit över till projektanställningar, tillfälliga anställningar, vikariat mm. Provanställningar är idag praxis och inget undantag. Det har också diskuterats om att de bör göras längre, ända upp till två år. Arbetsgivare och andra har i många år fört en debatt om att de svenska arbetstagarlagarna är för strikta och hårda (gentemot företagen) och att det för en tillväxt i ekonomin måste ske en uppluckring av lagarna. Detta innebär att den syn som trorts allt de flesta i Sverige har om att en fast anställning är det enda som räknas, måste omprövas. Även banker, telefonföretag, hyresvärdar med flera måste omvärdera vikten av en fast anställning i sina bedömningar.
 
Ja skiter det sig så får man väl sälja huset och flytta hem till föräldrarna då :)

Finns ju värre saker än att bli av med jobbet/huset.
 
Vi har fått lån till våra olika bostäder (bostadsrätt, villa och nu nybygge) trots att jag aldrig haft fast jobb. Jag har varit projektanställd i en bransch där det i princip är omöjligt att få något fast (universitetsvärlden). Min man har dock en stabil anställning och är relativt välavlönad.

Ett fast jobb idag är långt ifrån säkert som någon skrev. Däremot vill kanske banken se vilka framtidsutsikter ni har och vilka möjligheter som finns. Kan man argumentera för att utsikterna är goda, trots att man inte har fast jobb "på pappret", kan det säkert gå bra. För vår del har en långvarig bankkontakt hjälpt till - genom att vi varit "kända" av vår bank under flera år var det aldrig problem med lån.

Lycka till och hoppas det löser sig på ett bra sätt...

/Lena
 
Hejsan hejsan

Det är bäst att ni funderar hur eran ekonomi sett ut de senaste åren och kommer att se ut i den närmaste framtiden. Sen gör banken förstås en bedömning. Men vår erfarenhet är att med rätt bank så får man låna utan fast jobb. Jag har inget fast jobb, jag har inget jobb alls just nu. Jag är studerande/mammaledig/egen företagare/arbetssökande och vi ska låna två miljoner! Min sambo har fast tjänst.

Om jag får jobb så kommer vi ha pengar över marginalerna, om jag aldrig får ett jobb=skräckscenario har vi förmodligen råd att bo kvar i huset men får lite mindre över till semesterresor etc. Så då kanske man vill sälja sitt hus bara för att få mer pengar över till annat, men vi ser det som att bo i hyresrätt idag är ganska så dyrt när man ska ha en fyra eller femma....

Så Lycka Till, det går säkert fint för Er också. Som nån sa, det är inte bara de rika som kan köpa/bygga hus...det handlar mer om en livsstil....Och den livsstilen kan du påverka själv genom att dra in på annat. Till exempelvis varvar vi våra klädinköp med secondhand för att dryga ut kassan. Samt köper begagnade barnvagnar etc.

Med vänlig hälsning
Nora
 
K
Vi köpte hus för snart 3 år sedan, jag har inte haft något fast jobb sedan dess, min man har dock fast jobb. Jag har varit hemma med vår son och jobbat lite extra. Vi får ca 22 000 kr netto varje månad och vi har lån på 790 000 kr, vi klarar oss bra trots dyra motorintressen.  :)
Nu har vi planer på att bygga ett nytt hus så fort vi får en kommunal tomt, vi har ännu inte hört med banken om lån... Jag hoppas att jag får ett jobb innan bygget blir aktuellt, det känns tryggare med 2 riktiga inkomster...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.