Jag ska byta ut en trasig transformator i min bänkbelysning. Har köpt en ny från Tradera men lyckas inte öppna den. Någon som har något tips?
 
  • Elektronisk transformator för lågvoltshalogenbelysning på ett brunt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som håller en vit sluten transformator för bänkbelysning med kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som håller en vit transformator för bänkbelysning, försöker öppna den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en stängd vit transformator till bänkbelysning med synlig kabel och oöppnad förpackning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en vit, sluten bänkbelysningstransformator med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där är inte meningen att kunna öppna och få ihop igen, hopgjuten förevigt vid tillverkning. Klipp tåtarna och byt till en ny helhet.
 
Den som visas på bilderna jag skickade innan är den nya trafon, så inga tåtar ska klippas bort.

Den som är trasig ser i princip lika ut, enda skillnaden är att skarven sitter på annat ställe och går att öppna om man försöker dra isär de olika delarna med naglar tex. Den nya är svårare pga dess utformning.

Här kommer några bilder på den trasiga trafon. Den går som sagt att öppna.
 
  • Hand håller en vit elektronisk transformator med tekniska specifikationer på etiketten, möjlig att öppna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Någons hand håller en vit, öppen transformator med synliga kablar och en textilrem, som indikerar att den är trasig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jadu, se till att ansluta på lämpligt ställe på lämpligt vis, misstänker att det blir i "andra änden" på ledningarna eftersom de är fast på en hopgjuten trafo. Flytta över skyddslangarna.
 
Förstår inte riktigt vad du menar? Jag vet hur man ansluter, problemet är att jag inte kan öppna den nya transformatorn
 
Andra änden av de på transformatorn anslutna sladdarna. Låt de sladdar som redan sitter på transformatorn, sitta där.
 
Som Fotografen skriver, du har köpt ”fel” trafo. Den går förmodligen inte att öppna. Du kan ju sätta en extra dosa på var sida trafon eller köpa en annan trafo.
 
Förstår fortfarande inte vad Fotografen menar. Det kanske går att bända upp skalet med en tillräcklig platt skruvmejsel? Den jag har är inte tillräcklig platt för att komma in mellan springan.

@Johan456 Vad är det för dosa du menar?
 
Testa konservöppnare kanske?
En kinatrafo jag köpte hade synliga "skruvar" för dragavlastning men det visade sig vara fejkade skruvskallar gjutna i plasthöljet.
 
Tack för tipset, men den var tyvärr inte heller tillräcklig platt.
 
J jendapen skrev:
Tack för tipset, men den var tyvärr inte heller tillräcklig platt.
Det var ett skämt. Den är nog inte öppningsbar.
 
J jendapen skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar? Jag vet hur man ansluter, problemet är att jag inte kan öppna den nya transformatorn
Borde inte behövas öppna den bara anslut den nyas kablar där den gamla var kopplad. Eventuellt om de inte räcker till får du skarva och det kan du göra på olika sätt. Ett lämpligt kanske de vanliga små donen för SKX/lampsladd dvs en sockerbit i en kapsling som samtidigt dragavlastar eller bara någon annan skarvklämma om utrymmet och övriga utförandet i armaturen tillåter det.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
J jendapen skrev:
Förstår fortfarande inte vad Fotografen menar. Det kanske går att bända upp skalet med en tillräcklig platt skruvmejsel? Den jag har är inte tillräcklig platt för att komma in mellan springan.

@Johan456 Vad är det för dosa du menar?
Du ska inte bända upp skalet på den nya trafon!
Byt trafo och kablage komplett, dvs anslut trafon med sitt kablage där detta ansluts i armaturen i andra änden av trafokablarna, dvs till armaturen!!
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Testa konservöppnare kanske?
En kinatrafo jag köpte hade synliga "skruvar" för dragavlastning men det visade sig vara fejkade skruvskallar gjutna i plasthöljet.
Kinesiska folkskruvar?;)
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Är det såhär ni menar? Vilken sorts skarvklämma ska jag skaffa? Det finns väl olika typer?
 
  • Öppen ljusarmatur på kartong med elektriska komponenter och kablar, markerade instruktioner för att koppla ihop med ny transformator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.