Har hört att det tredje huset blir det bästa huset, men skulle ju vara riktigt kul att lyckas rätt bra med första huset också!

Så jag riktar min fråga till er som byggt ett, två, tre eller ännu fler hus, vad är det ni skulle ta med er till nästa? Vad är ni mest nöjda med? Några speciella lösningar eller bara något som är extra viktigt att tänka på? Stort som smått!

Förstår att vissa saker kan vara väldigt individuellt men skulle ändå vara kul att höra vad ni tycker!
 
Hej jag köpte ett sk katalog hus och köpte tomt. Vi ritade om och hade oss och det blev bra i stort. Missar vi gjorde var bara en grov, inte öppningsbart fönster i ett sovrum,,,men snåla inte på maskiner till kök osv belysning, köp det bästa blir krångligt och dyrt att fixa sen. Tänk noga igenom placering av kontakter och nätverks uttag. Lita inte på hantverkare ang det estetiska eller husförsäljare, va vaken där så att det blir som ni vill. Solpaneler i framtiden? Så att taket kommer i rätt väderstreck utan saker som sticker upp om det kan placeras smart, jag hade tur tänkte inte alls på det för 4 år sen
 
  • Gilla
Amanda_
  • Laddar…
Vi fick tipset av en hussäljare ”Kosta på det som är svårt/dyrt byta ut eller komplettera med efteråt.

Trapp, takhöjd, takkupor, öppet upp i nock, rejäl isolering, underhållsfria fönster, förbered för tung eldstad, förråddutrymmen, förhöjt väggliv, uppvärmningssystem osv.

kök, badrum, tapeter osv kommer ni ändå byta ut förr eller senare så bättre spara där.

Bygg ”flexibelt” så att väggar kan slås upp/tas bort. Bättre hustillverkaren dimensionerar för att en vägg ”saknas” och ni sätter upp den senare/direkt. Då behöver ni inte fundera på förstärkningar.

lägg råspont som golv på vinden för att skapa förvaringsyta.

trapp som börjar mot mitten av huset skapar ”hall” somman slipper gå i smutsen för att komma upp (kräver dock takkupa uppe då)

Förbered flera 50mm gula rör för att få in/ut saker genom plattan. T ex dra utebelysning eller något till garaget.

Förbered ”avlopp och vattenrör” om ni någon gång vill inreda gästlägenhet i garage, bygga köksö på en fristående bänk osv.

Tänk ”funktion” i stort och smått. Vi älskar tvättnedkasten från sovrum/toa uppe ner till tvättstugan. Elastisk cetraldammsugarslang inkopplad och dold bakom spegel i hallen.

vill ni ha djupa köksbänkar? Man kan ta vanliga 60 skåp och regla ut de med en 95regel och överskåpen med 45 regel. Betydligt billigare med std-skåp.

ljusinsläpp från flera håll i rum är trevligt. Särskilt i kök och vardagsrum.
 
  • Gilla
Amanda_
  • Laddar…
Tomture61
Planera in frikyla, kräver bergvärmepump.
För ljudkomfort på ytterväggar kör med gips + byggskiva , minst .
 
  • Gilla
Amanda_
  • Laddar…
Fönsterplacering och fönsterstorlek.
Det man tror sig vilja ha kan vara en pest att leva med. Till det hör stoora fönster i sydväst. Vår och höst när solen skiner rakt in genom perspektivfönster i sydväst är det 50 grader i huset när man kommer hem efter jobbet.
Lärde mig läxan av mitt första hus.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Amanda_
  • Laddar…
Är i "slutfasen" av vårt första bygge.

Ett par saker som jag direkt tänker på:
- Eluttag! Så gött att ha mååånga eluttag.
- Låt planeringen ta tid. Tänk mycket på flöden i huset. Hur du lever och hur du vill leva. Var realistisk och praktisk.

Lycka till med ditt bygge! Hoppas att du (och jag) slipper bygga tre hus innan vi blir nöjda..
 
  • Gilla
Amanda_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.