Jag har byggt om vår friggebod. Den har fått stora, fina, väldigt täta fönster och dubbeldörrar i glas från golv till tak på två väggar. Nu när hösten kommer kånkar jag in mina stora växter och sätter på en liten frostvakt, ett element med värmeslinga, ingen fläkt.
Problemet är att ventilen uppe i hörnet vid bakre väggen inte räcker till. Det blir massor av kondens på rutorna och vissna blommor möglar. Det blev svarta prickar på flera ställen vid fönstren och där en kudde legat emot tapeten under förra vintern (som var den första). Det enda som finns nu är ett hyfsat stort hål i väggen med en skiva i metall framför som skruvas ut eller in för att reglera flödet. Den sitter högt upp på bakre väggens vänstra sida.
Nån som kan det där med ventilation?
Vart och vilken typ av hål behöver jag?
Min frigga är 10 m2 och isolerad.

Kvällsbild av en friggebod med stora fönster och dubbeldörrar i glas, inuti syns stora växter och svag belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En röd amaryllis i knopp omgiven av gröna växter i vita krukor inne i ett upplyst växthusområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusvy av en ombyggd friggebod med stora växter framför golvtilltak fönster och glasdörrar, synlig kondens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En friggebod med stora fönster och glasdörrar omgiven av grönska och en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ett orangeri ska väl egentligen helst byggas av cement, glas, metall och plast. Bara oorganiska material som inte kan mögla eller gå röta i. Nu tror jag det bästa är att ha avfuktare som håller fuktnivån på max RF 60% i boden. Beror på vilken temperatur det är i boden för vilken sorts avfuktare man kan ha.
 
Jag köpte några billiga fönster på blocket och sågade hål för dem i vår gamla friggebod. Det är ju inget riktigt orangeri såklart, men jag tänkte att det kunde duga till mina blommor. Jag blev supernöjd över hur bra det blev och jag är så stolt för jag gjorde det nästan helt själv.
Men fukten...
Din lösning låter logisk, för det är just fukten som är problemet. Att göra fler ventiler kanske inte hjälper tror du alltså. Luften utomhus är ju ofta väldigt fuktig och temperaturen i friggan försöker jag hålla runt 10 grader. Den temperaturen torkar inte direkt upp luften. Min man köpte nån form av fuktslukare till mig. En plastbehållare med nå kristalligt som sög åt sig fukten så det blev en slemmig vätska. Det kändes lite äckligt och onaturligt. Finns det andra eller var det en sådan du menade?
 
Redigerat:
Om temperaturen hålls runt 10°C så finns det många olika modeller av avfuktare som fungerar bra. T.ex. en liten Woods: https://www.clasohlson.com/se/Luftavfuktare-Woods-MRD10/p/36-8078 Finns många liknande modeller på Jula och ClasOhlson med flera. De där torkbollarna tror jag inte har tillräcklig effekt när det står många växter i rummet men kanske i en tom husvagn på vinterförvaring.
 
Den kostade en del men lät vettig och hade bra recensioner. Jag kanske får göra en investering. Tack för dina råd.
Får jag bara återgå till ventilationsfrågan en gång till. Behövs det inte en till ventil av något slag? Så det blir lite skjuts på luften? En enda ventil i ett helt tätt rum känns lite fjuttigt.
 
Man brukar räkna med att fönster och dörrar inte är helt täta utan släpper förbi luft så det blir självdrag. Har man nya bra och täta fönster behövs ventil i fönstret (s.k. spaltventil) eller separat ventil under, bredvid eller ovanför fönstret eller dörren. En snabbvariant är att ta bort tätningslisten upptill på fönstren men det är inte säkert det räcker. Har man avfuktare vill man inte ha mer ventilation än absolut nödvändigt för att växterna ska trivas i det här fallet. Avfuktning kostar en del energi men ger också visst värmetillskott.
 
Solarventi?

/ATW
 
Tack Josth
Mina fönster är helt täta. De släpper inte ens in ljud. Jag behöver säkert en eller flera ventiler. Men vart ska de sitta???
Rummet är 10m2
Den ventil som finns sitter högt upp på bakre väggen.
Jag kikade på dörrarna nu, de har gummilister. Jag kan ju prova att ta bort dem.
Upptill sa du.
 
Redigerat:
Jag har precis skurit bort den övre listen på ena dörren, ca 60 cm (och klämt handen på stegjäveln)
Jag tror att det blir bra. Öppningarna sitter på motsatta sidor, diagonalt över rummet. De sitter högt, på ungefär samma höjd. Kallluften som kommer in rasar väl neråt och visst skapar det lite cirkulation?
Jag har stoppat i kontakten på mitt andra element. Det ligger på endast 175kw och är också bara en liten värmeslinga. De båda värmekällorna sitter under fönstren mitt på respektive fönstervägg.
Jag har vattnat blommorna också och ska nu analysera imman under kvällen och se om det blev någon skillnad.
tack för hjälpen
 
Tack, jag har faktiskt en sån, nästan, men batterierna har tyvärr gett upp för tillfället. Ska fixa den så jag har koll på tempen och kan se luftfuktigheten också.
 
N nillaJ skrev:
Jag har stoppat i kontakten på mitt andra element. Det ligger på endast 175kw och är också bara en liten värmeslinga.
Nog ett k för mycket på effekten...om det var ett litet element ...
 
Äsch, det har du rätt i, jag kan ju inte sånt. Pyttelitet är det i alla fall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.