Hej!

Jag ska bygga ut mitt hus på 147 kvm med ca 13 kvm som ska bli nya matsalen. Hur vet jag om mitt FTX-system klarar av en tillbyggnad utan att jag ska behöva installera något mer? Ska jag sätta i en tilluftsventil i tillbygget eller kommer det att förstöra ”balansen”?

För att få byggstart så behöver jag bl a lämna in ”Ritningar över värme, ventilation och eventuellt vatten”.
 
Hej,
Matsal kräver som du säger en tilluft extra och den kräver 4liter / per person + 0,35 liter/s per m2
Det skulle bli ca 20 liter/s extra i tilluftfsflöde

Enklast att kolla om aggregatet klarar detta är att räkna på frånluften då den är dominerande. Räkna ihop alla "badrum och/eller dusch" och multiplicera med 15 (l/s)
Räkna ihop alla "enbart tvättstuga/wc/kapprum/förråd etc." med frånluft och multiplicera med 10 (l/s)

Summera de båda & kika i manualen till FTX på frånluftsdata i max fläktläge och se om FTX har god marginal till max kapacitet. Tilluften skall något vara mindre än frånluft för att skapa undertryck i huset. Man kan göra en mer exakt beräkning med motstånd i Pa för luftdon och vent.kanaler förstås.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej,
Matsal kräver som du säger en tilluft extra och den kräver 4liter / per person + 0,35 liter/s per m2
Det skulle bli ca 20 liter/s extra i tilluftfsflöde

Enklast att kolla om aggregatet klarar detta är att räkna på frånluften då den är dominerande. Räkna ihop alla "badrum och/eller dusch" och multiplicera med 15 (l/s)
Räkna ihop alla "enbart tvättstuga/wc/kapprum/förråd etc." med frånluft och multiplicera med 10 (l/s)

Summera de båda & kika i manualen till FTX på frånluftsdata i max fläktläge och se om FTX har god marginal till max kapacitet. Tilluften skall något vara mindre än frånluft för att skapa undertryck i huset. Man kan göra en mer exakt beräkning med motstånd i Pa för luftdon och vent.kanaler förstås.

Tack snälla för ditt svar!!!
Hittade lite siffror på husets ventilationsritning
Tabell över ventilationsflöden i ett hus med angivna värden för olika rum i liter per sekund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arean för köket är svår att räkna, då det är öppet mot vardagsrummet, men ca 13 kvm -> 130 l/s
Tvätt: ca 7 kvm -> 84 l/s
WC/D: ca 4 kvm -> 60 l/s
KLK plan 1: ca 2 kvm -> 8 l/s
Badrum: ca 6 kvm -> 90 l/s
KLK plan 2: ca 4 kvm -> 32 l/s
Penthouse: 23 kvm -> 184 l/s
Jag har tagit i lite i antalet kvm, men ser liiiite för mycket ut i total l/s (588 l/s totalt) :sweat: Ska jag inte räkna med kök och penthouse? Känns ändå som för mycket.

Och så hittade jag även manualen för FTX-aggregatet (http://www.swegongroup.se/Global/PDFs Archive/Home ventilation/Air handling units/CASA W-series/_sv/CASA_W80B.pdf)

På första sidan i manualen så står det ju faktiskt att den ska klara hus upp till 170 m2. Räcker det som argument till kommunen? :thinking:
På sidan 10-11 kommer sedan några fina diagram.

HJÄLP SNÄLLA!
 
Det är bara tilluften som man räknar med antal personer och m2

Tvätt: ca 7 kvm -> 84 l/s (10)
WC/D: ca 4 kvm -> 60 l/s (15)
KLK plan 1: ca 2 kvm -> 8 l/s(10)
Badrum: ca 6 kvm -> 90 l/s (15)
KLK plan 2: ca 4 kvm -> 32 l/s (10)
Penthouse: 23 kvm -> 184 l/s (vad är detta. våtutrymme?)
 
H håbbe1961 skrev:
Det är bara tilluften som man räknar med antal personer och m2

Tvätt: ca 7 kvm -> 84 l/s (10)
WC/D: ca 4 kvm -> 60 l/s (15)
KLK plan 1: ca 2 kvm -> 8 l/s(10)
Badrum: ca 6 kvm -> 90 l/s (15)
KLK plan 2: ca 4 kvm -> 32 l/s (10)
Penthouse: 23 kvm -> 184 l/s (vad är detta. våtutrymme?)

Penthouse är tredje våningen, används som extra vardagsrum, inget våtutrymme
 
H håbbe1961 skrev:
Det är bara tilluften som man räknar med antal personer och m2

Tvätt: ca 7 kvm -> 84 l/s (10)
WC/D: ca 4 kvm -> 60 l/s (15)
KLK plan 1: ca 2 kvm -> 8 l/s(10)
Badrum: ca 6 kvm -> 90 l/s (15)
KLK plan 2: ca 4 kvm -> 32 l/s (10)
Penthouse: 23 kvm -> 184 l/s (vad är detta. våtutrymme?)

A AngelFB skrev:
Penthouse är tredje våningen, används som extra vardagsrum, inget våtutrymme
Så högst upp i huset.
 
Penthouse ligger då fel i ventilation då det är ett tilluftsrum

Överslaget ger
15Pa per don ger 6st x 15Pa=90Pa tryckfall
Lägg till ca 20m spirorör = 20Pa till
-------------------------------------
Totalt 110Pa för frånluften vid ett flöde på 70l/s (inkl penthouse)

Redan nu så ligger dimensionerade värden på max vad ditt aggregat klarar
Därav dina redan nedsatta värden på ritning
Penthouse (FL) skulle kunna pluggas och tillgodogöras det nya utrymmet i stället
om det inte används ofta
 
H håbbe1961 skrev:
Penthouse ligger då fel i ventilation då det är ett tilluftsrum

Överslaget ger
15Pa per don ger 6st x 15Pa=90Pa tryckfall
Lägg till ca 20m spirorör = 20Pa till
-------------------------------------
Totalt 110Pa för frånluften vid ett flöde på 70l/s (inkl penthouse)

Redan nu så ligger dimensionerade värden på max vad ditt aggregat klarar
Därav dina redan nedsatta värden på ritning
Penthouse (FL) skulle kunna pluggas och tillgodogöras det nya utrymmet i stället
om det inte används ofta
Nja, det här är vad som finns i penthouse:
en frånluft och en friskluft, eller är detta något annat?

Ventilationsgaller i taket nära hörnet av ett rum, eventuellt för frånluft eller friskluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsanordning på en vägg bredvid en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kolla o papper fastar på ventilen då suger den frånluft /annars tilluft . det andra ser ut som en brevlåda ;) Har aldrig sett detta förr

Tänk på att boverkets byggreglerna (0,35l/s och m2) är lägre satta än branchstandard och det är väl det de går på på byggnadsnämden
 
H håbbe1961 skrev:
kolla o papper fastar på ventilen då suger den frånluft /annars tilluft . det andra ser ut som en brevlåda ;) Har aldrig sett detta förr

Tänk på att boverkets byggreglerna (0,35l/s och m2) är lägre satta än branchstandard och det är väl det de går på på byggnadsnämden
Hahaha. Det var en frånluft. Den som ser ut som en brevlåda är tilluftsventil enligt ritningen (och har plockat isär den för rengöring).
Byggritning som visar placering av frånluft och tilluftsventil som ser ut som en brevlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, då blir det mer konstigt

Tilluftsventiler utifrån till rum får ej finnas i ett FTX system så de måste pluggas samtliga. Det är tilluften som uppvärms av frånluften i FTX för värmeåtervinning
 
H håbbe1961 skrev:
Ok, då blir det mer konstigt

Tilluftsventiler utifrån till rum får ej finnas i ett FTX system så de måste pluggas samtliga. Det är tilluften som uppvärms av frånluften i FTX för värmeåtervinning
Hahaha...alltså detta blir bara mer och mer förvirrat för min del :crysmile:
Om man bortser från det konstiga med tilluftsventilen, tror du då att det räcker med nuvarande system? Matsalen ska byggas i anslutning till köket, där det stora fönsterpartiet kommer att flyttas ut till tillbyggnaden och det blir öppet mellan matsalen och köket?

Ritning av husplan som visar kök, matsal och andra rum med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En allmän fundering:
Ni tänker öka boytan med 8%.
Sådana marginaler måste väl kunna hanteras av ventilationssystemet utan att det blir hälsofarligt att bo där?
En annan tanke: Varför har gamla hus frånluftventiler i garderober?
Där skapas väl inga osunda ångor som måste vädras bort.
Där finns väl i stort sett bara rena, tvättade kläder?

Och det blir ju inte fler boende på grund av tillbyggnaden, så mer friskluft borde väl inte behövas?
 
Utan bevisbörda så räcker ventilation till. Har du dessutom öppningsbart vädringsfönster i tillbyggnaden kommer du nog undan helt.

Frånluft i KLK gäller fortfarande då det är där man tar av sig ytterkläder eller en väl använd mc overall där viss fukt o lukt kan finnas. Där du lägger nytvättat är linneskåp eller motsvarande.
 
H håbbe1961 skrev:
Överslaget ger
15Pa per don ger 6st x 15Pa=90Pa tryckfall
Lägg till ca 20m spirorör = 20Pa till
Nej, nej, nej....du kan inte uppskatta tryckfall genom att multiplicera med antalet don! Och det är sällan rörlängden står för merparten av övriga tryckfallet heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.