Hur ska man fortsätta här?
Måste förstås riva diskbänken innan jag kan såga ut biten helt. Den fortsätter där in en bit.

Kraftiga reglar att fästa ny skiva på.
Längst ner är det en spricka i gipsväggen. Det är ungefär bakom spisen.

Antingen tar man bort gipsvägg ända ner mot golvet. Men då har jag väggdosan för spisen som jag inte vet hur det funkar. Är lite rädd för el om det ligger öppet.

Alternativt bara såga ut delen där kaklet sitter som är trasigt och en liten bit ner. Sätta dit ny gipsskiva som jag sågar till och monterar in. Skruvar fast med gipsskruvar på reglarna.

Nederdelen mot golvet får man laga och sätta någon lämplig gipsremsa eller husfix på eller annat.
Tänkte försöka sänka hantverkskostnaderna
Annars gör de det förstås.

Bild på en delvis rivet köksvägg med synlig skada, gipsskivor, reglar och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rivet kakel ovanför en diskbänk med synlig gipsskada och eluttag, i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis demonterad vägg med synliga träreglar, avskalad gipsskiva och en spricka längst ned nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis riven gipsskiva med synliga reglar och spricka nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med delvis borttaget kakel och synlig spricka i gipsväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för lustig spiskontakt? Är elen dragen fram till dosan i ett plaströr mot väggen?
 
Att det är lite sprickor längst ned gör inget, du kan låta det vara.
Såga bort den trasiga gipsen och skruva dit en ny, lätt som en plätt!

Spiskontakten är en 1-fas 25A. Brukar oftast va fast anslutning på 1-fas men det finns med stickpropp med.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Ok, jag behöver alltså inte röra väggen med spiskonttakten. Skönt att höra

maah maah skrev:
Att det är lite sprickor längst ned gör inget, du kan låta det vara.
Såga bort den trasiga gipsen och skruva dit en ny, lätt som en plätt!

Spiskontakten är en 1-fas 25A. Brukar oftast va fast anslutning på 1-fas men det finns med stickpropp med.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vad är det för lustig spiskontakt? Är elen dragen fram till dosan i ett plaströr mot väggen?
Ja, elen till kontakten löper i plaströret som går utefter väggen och fortsätter sen ut genom hål mot hallen. Det verkar löpa runt genom lägenheten. Gammal dragning sen, jag vet inte när. Elen borde säkert dras i lägenheten, men det kostar mucho. Jag tror de gav något förslag vid stambytet på ca 30.000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.