Alla renoverar sina gamla fina kök. Jag har precis köpt en fantastisk lägenhet i ett hus från 30 talet och vill fixa köket utan att förstöra helheten i lägenheten. Nu undrar jag om det är någon som fixat till sitt gamla kök utan att ta bort allt det gamla? Jag skulle bli väldigt glad för bilder..

Här är en bild på mitt kök. Är det någon som har tips på hur jag skulle kunna göra? Jag vill behålla spisen och det sneda skåpet på väggen skåpet som jag tycker är ursnyggt.
 
  • 6_003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Men är den gamla spisen verkligen funktionell?

Hursomhelst, här är vad du kan göra:

- Måla om skåpluckor. Det finns firmor som gör detta för överkomliga priser. Eller gör som jag, måla dem för hand. Penseldrag kan se snyggt ut i ett äldre kök som detta.

- Sätt kakel bakom diskbänken.

- Fixa en köksfläkt.

- Byt bänkskivan till vänster om spisen. Den ser ut att vara lägre så du kan passa på att höja upp den till samma höjd som diskbänken.

- Se över så att du har funktionell belysning.
 
Hej!

Vad roligt med någon som inte måste göra allt sprillans!

Jag tror att kakel kan göra susen för ditt kök. Lite färg på luckorna kan också pigga upp, och en engreppsblandare.

För inspiration kan du kolla i Hus&Hem för typ 2 nummer sedan (minns tyvärr inte exakt). Där hade en kille ett liknande litet kök som kaklades och målades knallorange! Kanske inte mitt favoritfärgval, men effektfullt blev det!

Lycka till, och skicka gärna ny bild när du är klar!

/Elin
 
Jag tycker du ska byta handtag på luckorna och bänkskiva.

Måla el kakla väggen bakspisen o där.
Har du vitt på väggen så kanske måla en fondvägg el nån färg.
 
Bort med datorskärmen! ;)

Vill du bygga om bara för byggandets skull? Om du gillar det som det är behövs det väl inte byggas om? Jag skulle höja bänken till samma nivå som spisen. Sen byta hyllan mot en lite mer tidstypisk och sätta en till över/under. Kakel. Fullhögt kylskåp. Spisen skulle jag nog byta pga att ugnen lär va kass. Det borde gå att hitta nån lite nostalgisk gasspis av modernare årgång.
 
Om det var mitt kök så skulle jag önska mej:
-en torkställ för disk hängande över diskbänken i stället för hyllan ( om det inte finns diskmaskin),
- kakel över diskbänk och spis = lätt att hålla rent ;),
- jag skulle låta bli att måla skåp om det inte krävs på grund av slitage och i stället
- måla väggarna = går snabbt att måla en vägg och biligt om man ångrar färgvalet ;),
- höja bänken till bekvämare arbetsnivå ( gammal standard brukar vara för låg om man själv är normallång).

Klart behöver man inte riva ut det som fungerar och som man är nöjd med :). Det brukar ofta räcka att göra små justeringar som underlättar livet = förbättrar funktionen. Så har vi gjort i vår blå/vita 80-tals kök.
gaia
 
Tack för alla tips.

Jag antar att spisen åker :'(
Jag bor där inte än så jag vet inte om eller hur den fungerar.

Om jag ska höja bänken till höger om köket hur gör jag?

En till fråga om spisen åker, kan man använda stommen av de befintliga skåpen och göra nya lösningar och kanske inbyggnadshäll? Eller ska jag sätta in helt nya skåp under?
 
Vi gör en budget lösning eftersom vi tycker köket funkar bra som det är nu när
vi fått in häll, ugn, diskmaskin, mer bänkyta och högre arbetshöjd.

På sikt åker det ut, men det är kanske om 10 år  :cool:

Vi har bilder på vår hemsida, det kanske ger lite inspiration:

http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/kok/index.php
 
Jocke;

Vi ska göra samma manöver med bänkskivan i vinter...

Finns det nån detaljbild på hur höjningen av bänkskivan gick till? Gjorde du en hel ram av brädor, eller bara i framkant och regel i bakkant som det vilar på? Fästa med vinkeljärn?

Vad blev sluthöjden på er bänk? Högre än 90? Vi funderar på att höja till 95 då vi båda är rätt långa, men det kan ju bli lite trångt till överskåpen... Finns det någon rekommendation om minsta avstånd mellan bänkskiva och överskåp?

Vad tror ni om att låta diskmaskinen gå ända upp till bänken och höja "under" den istället för över för att skona ryggen?

Ursäkta att jag trashar tråden... :)

/Elin


 
Finns det nån detaljbild på hur höjningen av bänkskivan gick till? Gjorde du en hel ram av brädor, eller bara i framkant och regel i bakkant som det vilar på? Fästa med vinkeljärn?
Nej jag har tyvärr ingen detaljbild på det.
Jag tog bort den gamla rostfria diskbänken och skruvade fast 95mm reglar med vinkeljärn i framkant och på sidorna, samt feta skruvar in i väggen. Sen har jag fäst bänkskivan med vinkeljärn likaså.
Tål en buffelhjord  ;D

Tror sluthöjden ligger på ca 95cm vilket är lagom, jag är själv 1,83
Min fru en dec kortare men det passar båda bra.

Vad tror ni om att låta diskmaskinen gå ända upp till bänken och höja "under" den istället för över för att skona ryggen?
Det är iofs kanske 10-15cm "bara", men det kan vara tillräckligt för att spara ryggen lite. Kanske ser lite lurt ut om skåpsluckornas överkant inte går lika högt?

 
Sådana platsbyggda gamla kök är verkligen fina.

Utöver det som redan sagts tidigare kan det vara så att du utan större problem kan placera om överskåpen lite högre på upp på väggen. Jag misstänker att du kommer att uppleva det som trångt mellan bänkskivan och överskåpet. För du vill väl antagligen behålla specerifacken (eller vad man ska kalla dem) eftersom de är tillverkade i glas annars är det enkelt ordnat att bara ta bort eller fytta på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.