Finns det något att göra? / få kompensation tillbaka el liknande??

I Februari 2019 fick vi tillträde till vårat hus,
Vi bodde ej i det då vi renoverade kök, vardagsrum och ena sovrummet. ( det har alltså stått tomt till sommaren 2020).

nu när kylan kommer har vi kommit fram till att värmekostnaden för huset ligger BETYDLIGT högre än vad som är angett under objektbeskrivningen.
Mäklaren påtalade även detta att damen som bodde där innan hade ca 24 grader inne i huset.
( Men vi flyttade alltså in i huset nu under sommaren.)
Och nu när det blivit kallare fått värmeräkningar på 8000kr per månad o då har vi dragit ner värmen.

nu har vi dessutom satt värmen på ”underhåll” enbart ( eldar nu med ved. )

enligt beskrivningen av objektet angavs det att driftkostnaden ( el, värme och sophantering) skulle vara 33 230kr/år

Dvs om man slår ut detta månadsvis ca 2700kr i månaden.

Vi är två personer i hushållet, vi har bytt tak, då de andra läckte in, vi har tätat fönstrens. Annars är det samma som när damen på 90år bodde här.
Elen etc är det inga problem med utan detta gäller enbart värmeförbrukningen.

kan man gå tillbaka till mäklaren eller något eftersom det är HELT FEL siffror när det kommer till värmen?


Mvh
 
Jag litar aldrig på angivna driftkostnader. Och mäklaren har säkert friskrivit sig från sanningshalten.
Värmekostnaden är helt beroende på husets skick men även på användarens vanor.
I ditt fall är ju driftkostnaden en summa av allt möjligt. Kostnaderna för vatten, sopor, mm kan ni ju ta fram ganska enkelt från avtal med leverantörerna.
På BH finns massor av trådar från folk som vill sänka sina elkostnader och först, vill förstå varför dom är så höga. Leta gärna för att få uppslag.
Det är inte viktigt vad ni får för räkning utan vad ni förbrukar månad för månad i kWh. Räkningen återspeglar vilken typ av kontrakt ni har med el-leverantören. Det gör enormt mycket.
 
  • Gilla
Edukaciju och 4 till
  • Laddar…
Jag tror inte du har fått en värmeräkning på 8000 för en månad.
Du får kolla räkningen och förbrukningen igen, det är ett fundamentalt fel någonstans.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 9 till
  • Laddar…
Tolkar det som att ni fått en elräkning på 8000 kr bara för september (eller augusti)? Låter ju orimligt högt. Hur stor var förbrukningen i kWh (kilowattimmar)? Vad har ni för uppvärmingssytem?

Edit: tvåa på bollen
 
Svindåligt elavtal?
 
tommib
Anvisningsavtal? Glömt en infravärmare på?

Kolla hur många kWh ni har förbrukat, det är en mer relevant siffra. Det kan också vara intressant att se historisk förbrukning, ibland är den angiven på elräkningen trots ägarbyte.

Tanten kanske var en inbiten vedeldare?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det framgår inte hur stort huset är eller var i landet det ligger, men 33 230 kr per år låter som en hyfsat rimlig kostnad för eluppvärmning medan 8000 kr per månad låter helt orimligt när det inte ens är särskilt kallt ute.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Och mäklaren har säkert friskrivit sig från sanningshalten.
Ja, mäklaren vidarebefordrar ju endast uppgifterna från säljaren.

Även om det var 24 grader i de rum där förra ägaren vistades så kan det ju ha varit avstängda sovrum där det var 15 grader.

Välkommen till forumet, LivH!
 
  • Gilla
Edukaciju och 2 till
  • Laddar…
A
Felet ligger nog hos dig o ditt avtal.
 
Driftkostnaden ser du först efter ett år. Det har inte ens blivit kallt någon stans i Sverige, så hur du kan ha förbrukar så mycket ström så det kostar som en kall vintermånad verkar konstigt.
 
  • Gilla
Ludde67
  • Laddar…
H
8000 tusen.
Är det för 1 eller 2 månader?
Vad har ni mer som går på ström?
Pool bastu?

När vi köpte så var kostnaden lägre än vi har.
Men det va en ensam Dam som bodde här.
Vi är en familj, så det är ju självklart att det är dyrare då inte vi har samma levnads sätt som tidigare ägare hade.
 
Det måste vara något som är igång.. min pappa hade på poolvärmen när vintern närmade sig och fick elräkning på 10,000
 
Känns helt klart som ett anvisningsavtal. Då skenar kostnaderna snabbt. Just nu är elpriset ovanligt högt då politikerna slarvat till det så att det är brist på el i södra Sverige.

Som så många andra påpekat. Vad har du för avtal?

När jag flyttade in i mitt hus så kom jag åt historisk elförbrukning i 5 år bakåt i tiden hos Ellevio. Så jag laddade ner de siffrorna och har i ett excel. Då kan man ju enkelt jämföra.

Alternativt kan det vara bra kolla grannens hönshus med.
 
  • Gilla
  • Haha
mejeriet och 8 till
  • Laddar…
Vad är det för värmekälla och storlek på huset? Vad är det för elförbrukning i kWh?
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Driftskostnad för uppvärming är ett ofog
Det enda rätta är att ha en separat mätare för uppvärmning och ange förbrukningen i kWh
Som tidigare nämnts är det många faktorer som spelar in i den totala energiförbrukningen
Alla nybyggen ska numera ha en separat mätare för just den förbrukning som används för drift och ej för hushålls el
Och det ska vara på årsbasis
Det betyder att det blir mer under vinter och höst än under vår och sommar
Även el priser spelar in här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.